Skandinavisk estetikk, rene ingredienser og sterkt mersalg
Rebelle Copenhagen har raskt funnet veien til interiørbutikker i hele Norden, og Christian Vedel Egly, som står bak merket, er ikke i tvil om at håndkremer, duftpinner og rommist kan skape mersalg i designbutikker.
Foto: Rebelle Copenhagen
Når en kunde kommer inn i en interiørbutikk, er det ofte for å finne møbler, tekstiler eller designobjekter til hjemmet. Men stadig flere butikker oppdager at den rette produktmiksen kan øke inntektene – og gi kundene en helhetlig opplevelse. Her har et nytt merke kommet på banen: Rebelle Copenhagen.
Bak merket står Christian Vedel Egly, som har mange års erfaring fra agenturverdenen, men som nå har skapt sitt eget univers av hånd- og kroppspleieprodukter. Rebelle Copenhagen ble lansert i november 2024, og på svært kort tid har merket etablert seg som en sterk aktør i Norden – med interiørbutikker som primær målgruppe.
«Jeg har vært agent i mange år og har jobbet tett med både salg og produksjon. Men jeg har lenge hatt en drøm om å skape noe selv – noe jeg kunne stå 100 % bak», sier Christian.
Han brukte mer enn to år på å utvikle merket og produktene før de så dagens lys. Og forberedelsene har lønt seg. Med agenter i Norge, Sverige og Island, og en ekspansjon på gang i Benelux, har Rebelle Copenhagen fått en pangstart.
«Jeg har blitt positivt overrasket over hvor godt produktene selger i fysiske butikker. Når noe er nytt og ukjent, er det alltid en risiko. Men kundene ønsker det virkelig velkommen – både fordi de kan se og føle kvaliteten, og fordi det ikke er et produkt de bare finner på nett overalt», sier han.
Rebelle Copenhagen bærer den nordiske ånden i både design og innhold. Produktene produseres i Sverige, hvor Christian har funnet de rette partnerne for å levere høy kvalitet både i ingredienser og konsistens.
Foto: Rebelle Copenhagen
«Jeg liker å holde ting tett på hverandre. Sverige er flinke til dette – de forstår tekstur, duft og råvarer, og det betyr noe at produktene kan kalles lokalt produsert. Det er et kvalitetsstempel, både når det gjelder kvalitet og bærekraft», sier han.
Produktene er plantebaserte, veganske og dermatologisk testet. Emballasjen er minimalistisk og skandinavisk i sitt uttrykk, men samtidig laget med omhu: glass og POP – Prevent Ocean Plastic™ – resirkulert plast som samles inn i kystområder med risiko for marin forurensning.
«For meg er åpenhet viktig. Jeg ønsker å kunne fortelle hele historien uten å måtte pynte på noe. Forbrukerne har vanskelig for å forstå alt selv, og derfor må vi som merke være klare i tankene våre», sier Christian.
Produktene – hverdagsluksus med bred appell
Rebelle Copenhagen er bygget rundt produkter for kropp, hender og dufter. Sortimentet inkluderer håndsåper, håndkremer, leppepomader, romspray og duftpinner – alt i lettfattelige varianter som appellerer til en bred målgruppe.
«Jeg har bevisst holdt meg unna ansiktspleie og de mer komplekse kategoriene. Dette er produkter som kundene raskt kan relatere seg til. De ser flotte ut, de lukter godt, og de føles riktige å bruke i hverdagen», forklarer Christian.
Nye produkter er også på vei, inkludert et oppvaskmiddel som mange forhandlere har etterspurt, samt et samarbeid med Organic Konjac om eksfolierende svamper.
Ifølge Christian skyldes det at produktene selger godt i interiørbutikker flere faktorer.
«For det første passer de perfekt inn i butikkenes univers. Produktene har et enkelt, nordisk utseende, noe som betyr at de presenterer seg vakkert i kassen, i hyllene eller sammen med andre produkter. For det andre er det produkter som kundene raskt forstår – de krever ikke lange forklaringer. Du kan lukte, føle og umiddelbart se at det er deilig. Dette gjør dem til et opplagt impulskjøp», sier han.
For interiørbutikker betyr dette en åpenbar mulighet for mersalg. En kunde som kommer inn for å kjøpe en vase eller et sett med lysestaker, kan lett bli fristet av en velduftende håndsåpe eller en romspray som fullfører atmosfæren i hjemmet.
«Det handler om å gi kundene den komplette opplevelsen. De kjøper noe til hjemmet – så hvorfor ikke også legge til duften eller pleien som binder det hele sammen?» legger Christian til.
Samarbeid og innovasjon
Rebelle Copenhagen er ikke et klassisk pleieproduktmerke. Christian jobber målrettet med samarbeid og begrensede opplag for å holde sortimentet spennende.
«Jeg tror at man må tenke annerledes for å skape en bærekraftig virksomhet. Derfor driver jeg med co-branding og samarbeid der man kan spille hverandres gode spill og nå nye målgrupper. Det gir både energi og fornyelse», sier han.
Et eksempel er samarbeidet med Organic Konjac, som bringer et eksfolierende element til sortimentet – noe som kan appellere til både velvære- og interiørkunder.
Rebelle Copenhagen samarbeider med Prevent Ocean Plastic. Foto: Rebelle Copenhagen
Selv om merket ble født i København, har det vært tenkt internasjonalt fra starten av. Rebelle Copenhagen er allerede representert i flere nordiske land, og Benelux er neste steg.
Men Christian ser enda lenger fremover. Paris er valgt som en sentral messeby hvor merket vil være permanent representert i fremtiden.
«Messer er helt avgjørende. Det er der du møter mennesker, knytter nettverk og kan åpne dører som ellers er stengt. En messe kan snu et selskap på hodet hvis du møter den rette kontakten. Derfor prioriterer jeg det høyt», sier han.
Et merke med potensial i interiørbransjen
At et skjønnhetsmerke retter seg mot interiørbutikker er kanskje ikke åpenbart ved første øyekast. Men Christian mener at det er nettopp dette som gjør Rebelle Copenhagen sterk i denne bransjen.
«Butikker trenger produkter som kan generere mersalg – og som samtidig støtter den atmosfæren de ønsker å skape. Produktene våre gjør nettopp det. De er vakkert designet, lukter fantastisk og skaper en atmosfære som passer perfekt inn i et interiørunivers. Og så er de noe kundene går tom for – noe som resulterer i gjentatte kjøp», sier han.
Rebelle Copenhagen er fortsatt i sin spede begynnelse, men retningen er klar: å holde seg til enkelhet, kvalitet og åpenhet – og å tenke på nye muligheter for samarbeid og markeder.
«Jeg vil ikke komplisere ting unødvendig. Det skal være så enkelt som mulig – både i formlene og i sortimentet. Det er der jeg tror vi traff noe spesielt. Og jeg tror at det kan gjøre Rebelle Copenhagen til et merke som vil skille seg ut – både i interiørbutikker og på det internasjonale markedet», avslutter Christian Vedel Egly.
Hvordan interiørbutikker kan skape mersalg
1. Ved kassen – impulskjøp
Plasser håndkremer, leppepomader eller små romsprayflasker nær kassen. Kundene forstår produktene umiddelbart, og de fungerer godt som tilskudd i siste liten.
2. I miljøutstillinger
Integrer produktene i eksisterende utstillinger: en duftpinne på et salongbord, håndsåpe ved et baderomsdisplay eller en håndkrem i et velværehjørne. Produktene støtter butikkens univers og gjør opplevelsen mer sensorisk.
3. Som gaveideer
Lag små gavesett med for eksempel håndsåpe og håndkrem, bundet sammen i en fin emballasje. Dette gir kundene en enkel løsning for vertinnegaver og julegaver.
4. Som sesongvarer
Bruk begrensede opplag og nye dufter for å skape innovasjon i butikken. Dette gir kundene en grunn til å komme tilbake for å se hva som er nytt.
5. I samarbeid med andre produkter
Kombiner en duftpinne med et sett med lysestaker eller en romspray med tekstiler og puter. På denne måten selger du stemning og atmosfære – ikke bare enkeltstående produkter.
