Det rene og miljøvennlige hjemmet
Et nytt satsingsområde med potensiale for både forretning og endring er renhold og avfallshåndtering, hvor det stilles nye krav til transparens, funksjonalitet og miljø, og dette åpner for mange nye muligheter for både leverandører og forhandlere.
Foto: 123RF.com
Hygiene, helse og bærekraft er ikke lenger tre separate agendaer – de smelter stadig mer sammen i danskenes tilnærming til hjemmene sine. Renhold, oppvask, avfallshåndtering med mer har kommet i fokus som et viktig samlingspunkt for en bærekraftig hverdag. For forhandlere og leverandører av rengjørings-, husholdnings- og renovasjonsprodukter åpner dette for nye muligheter, men også nye krav til åpenhet, funksjonalitet og miljøhensyn.
Etter hvert som danskene blir mer bevisste på sitt klimaavtrykk og inneklima, øker interessen for produkter og løsninger som kombinerer effektiv rengjøring med hensyn til både miljø og helse. I gjennomsnitt tilbringer vi 90 % av tiden vår innendørs – og mye av det hjemme. DerfTextor, det er ingen overraskelse at et "rent hjem" i dag betyr mer enn bare støvsuging og rengjøringsprodukter. Det handler også om materialvalg, kjemikaliefrie løsninger, energibesparende verktøy og ikke minst holdbare produkter som minimerer avfall.
Relevans for detaljhandel – og for kundeflyt
For varehandelen betyr dette en opplagt mulighet til å posisjonere seg som partner i en mer ansvarlig hverdag. Produkter med dokumentert miljøprofil, refillløsninger, økologiske rengjøringsprodukter og verktøy med lang levetid tiltrekker seg i økende grad bevisste forbrukere – og skaper trafikk i butikkene. Spesielt hvis forhandlere klarer å knytte produktene til tydelig kommunikasjon og veiledning, kan det skape lojalitet og økt kurvstørrelse.
Samtidig er etterspørselen ikke lenger forbeholdt nisjegrupper. Store befolkningsundersøkelser viser at flere dansker – på tvers av alder og geografi – ønsker å gjøre husholdningene sine mer bærekraftige. Men de trenger også hjelp til å navigere i jungelen av produkter, etiketter og alternativer.
Brabantia viser vei for gjennomtenkt avfallshåndtering
En aktør som har klart å forene funksjon, estetikk og bærekraft i hjemmet er Brabantia. Deres avfallshåndteringssystem er et godt eksempel på hvordan design og miljøhensyn kan gå hånd i hånd. Med fleksible løsninger som passer både små og store husholdninger, gjør Brabantia det enkelt å sortere avfall – og dermed ta konkrete grep i en grønnere retning.
Avfallssortering er et område som berører alle danske husholdninger. Foto: Brabantia
Mange av bøttene deres er produsert av resirkulerte materialer og designet for lang levetid – både visuelt og funksjonelt. Brabantia samarbeider også med organisasjonen WeForest og planter trær for hvert avfallssystem som selges. Det gjør ikke bare avfallshåndteringen mer elegant og effektiv – det gir også forbrukerne muligheten til å bidra til en større sak med en liten handling i hverdagen.
En løsning på konkrete problemer
Et sentralt problem som temaet kan ta opp, er det høye ressursforbruket og omfattende bruken av kjemikalier i mange danske hjem. Mange forbrukere ønsker alternativer, men mangler kunnskap om hva som faktisk fungerer og hvordan man kan endre vaner uten at det går på bekostning av hygienen. I tillegg er emballasjeavfall fra rengjøringsmidler og engangsprodukter et økende miljøproblem – og her kan leverandører og forhandlere sammen tilby løsninger i form av gjenfyllbare systemer, konsentrater og komposterbare materialer.
Et annet viktig aspekt er inneklimaet. Produkter uten parfyme, uten flyktige organiske forbindelser (VOC) og uten hormonforstyrrende stoffer har høy prioritet for mange familier – spesielt de med barn, allergikere og kjæledyr. Her kan forhandlere fungere som kuratorer og guider, og bidra til både sikkerhet og informasjon.
Leverandører er drivkraften
Aktørene som deltar i dette tematiske sporet spiller en nøkkelrolle for å drive utviklingen fremover. De har mulighet til å påvirke både tilbudet og fortellingen. Noen bringer nye materialer og teknologier i spill, andre jobber med nye distribusjonsformer, mens atter andre fokuserer på å kommunisere riktig bruk og verdi til sluttbrukeren.
Foto: 123RF.com
Gjennom samarbeid, historiefortelling, visningsløsninger og butikkopplevelser kan du ikke bare selge produkter – men også invitere forbrukere til å bli med i en større bevegelse mot et sunnere og mer ansvarlig hjem.
Et rent hjem er ikke bare et spørsmål om utseende – det er et spørsmål om helse, klima og livskvalitet. Og i dette skjæringspunktet har både bransjens leverandører og forhandlere en unik mulighet til å spille en aktiv rolle.