Julestemningen er positiv
Sirius Home forventer sterkt julesalg. «Forbrukerne ser etter lys, fellesskap og bærekraftige løsninger», sier Stig Gerlach, eier av Sirius Home, og en av de som har mest erfaring med jul i Danmark.
Foto: Sirius Home
Når det gjelder jul i interiørbransjen, er det få som har fingeren på pulsen som Stig Gerlach, eier av Sirius Home. Med mer enn tre tiår med erfaring i å skape lys og atmosfære for den mørke årstiden, følger han både det danske og internasjonale markedet tett – og forventningene hans til årets julehandel er absolutt optimistiske.
«Jeg tror vi går inn i en virkelig god jul. Forbrukerne har fått tilbake kjøpelysten, og vi ser en klar positivitet fra butikkene. Mange har nå redusert varelageret sitt etter koronaen og energikrisen i 2022–23, og dette gir dem rom til å investere i nye produkter», sier han.
Stig Gerlach. Foto: Sirius Home
Ifølge Stig Gerlach er det også en større samfunnsbevegelse i spill: «Julen vil bety enda mer i fremtiden. Når verden rundt oss er preget av usikkerhet, samles vi rundt våre kjære, fellesskap og atmosfæren i hjemmet. Dette gjør jule- og vinterkos generelt til en sentral del av den mørke tiden.»
Fra jul til vinterlys
Sirius Home har vært kjent for sine dekorative juleprodukter i mange år, men i dag tar det Stig kaller vinterlys en stadig større rolle.
«Julen er en gledens periode, men behovet for lys strekker seg langt utover desember. Vi ser at folk tenner lys gjennom hele den mørke tiden – allerede om høsten og helt frem til våren. Det har blitt en ny definisjon av hva lys kan gjøre. For oss står vinterlys i dag for rundt 60 prosent av omsetningen, mens 40 prosent er i Living-sortimentet for inne- og utemiljøet. Den kombinasjonen er veldig sterk», forklarer han.
Etter tre tøffe år preget av energikrise og dempet forbruk, har trenden snudd. LED-lyskjeder, som Sirius samarbeider med, har vist seg å være langt mindre energikrevende enn mange forbrukere tidligere trodde. «Folk har funnet ut at LED ikke er så dyrt, og det har gitt et løft i hele Europa», sier han.
Sirius har utviklet en ny teknologi der LED-lyskjedene kun bruker 0,02 watt – en strømbesparelse på 25 prosent sammenlignet med tidligere modeller. Samtidig investerer selskapet stort i oppladbare produkter, inkludert LED-vokslys.
Miljø, helse og ny teknologi
En av de sterkeste drivkreftene bak Sirius’ utvikling er miljø- og helsehensyn. Stig påpeker at mange europeere i dag er mye mer bevisste på inneklimaet – og risikoene som stearinlys kan utgjøre.
Pingvinen Lou. Foto: Sirius Home
«Vi samarbeider med den danske lungeforeningen og fokuserer sterkt på hvor usunt stearinlys faktisk er. Samtidig er brannsikkerhet en viktig faktor, både i private hjem, i offentlige institusjoner, på skoler, sykehus og sykehjem og i bedrifter. Derfor ser vi en tydelig bevegelse bort fra stearinlys og mot LED-vokslys», sier han.
«Vi ser det som fremtiden, men det er en tøff kamp for å vinne forbrukernes hjerter. Mange er vant til å bruke batterier. Vi jobber derfor med å gjøre det så enkelt som mulig ved å selge lysene i pakker med lader. Men dette krever en holdningsendring. Forbrukerne må lære å se på oppladbare LED-lys som mobiltelefoner, der man ikke bytter batteri, men lader det opp, og jeg er sikker på at folk på lang sikt vil se det som en selvfølge», sier Stig, og han mener også at butikkene har både et ansvar og en oppgave når det gjelder å knekke koden med forbrukerne. «Det trengs rett og slett informasjon», mener han.
Kunstige juletrær med LED-lys i rakettfart
En annen produktkategori som Sirius opplever eksplosiv vekst i, er kunstige juletrær. «Dette er helt klart produktgruppen som vokser mest akkurat nå. De beste kunstige trærne ser utrolig naturtro ut, og de løser flere utfordringer samtidig. For folk med blant annet lungesykdommer er det et sunnere alternativ fordi man slipper å ta med seg soppsporene som sitter i levende trær inn i hjemmet. I tillegg er det bærekrafts- og holdbarhetsaspektet i forhold til å felle levende trær og transportere dem for å ha dem stående i stuen i noen uker – kunstige trær gir faktisk mer mening», sier han.
Foto: Sirius Home
Et selskap med hjertet på rett sted
Selv om Sirius er et internasjonalt selskap, understreker Stig at det som merkevare har et ansvar i samfunnet det er en del av. Derfor støtter Sirius en rekke veldedige initiativer, blant annet i samarbeid med Muskelsviktfondet, Lungeforeningen, Team Rynkeby og Smile Foundation for barn med kreft.
«For oss handler det ikke bare om forretninger. Vi ønsker å være et selskap som bidrar positivt til samfunnet og til mennesker som trenger en hjelpende hånd. Det er en hjertesak for oss», sier han.
Foto: Sirius Home
Ifølge Stig har Sirius klart å holde seg relevant i 35 år takket være en kombinasjon av konsekvent produktutvikling og et øye for aktuelle trender.
«Vi jobber med farger, former og lyse nyanser, men også med hele næringskjeden – fra materialer og emballasje til energiforbruk. Vår styrke er at vi utvikler våre egne produkter og stadig ser etter teknologiske forbedringer. Dette gjelder alt fra SOLAR- og lavenergiprodukter til oppladbare produkter, noe som kan sees i vår fremtidsrettede produktutvikling og nyeste kolleksjoner. Faktisk tror vi at markedet bare kan gå én vei – oppover», avslutter Stig Gerlach.
Foto: Sirius Home
Mie kalenderlys. Foto: Sirius Home
Foto: Sirius Home
Foto: Sirius Home