Julestemning med merverdi

Tilbehør, gaver og juletid – skap stemning, øk salget og få mest mulig ut av årets viktigste sesong. Se også trenden for den kommende julesesongen.

Fra Christmasworlds deep-juletema. Foto: Pia Finne

Julen er høysesong og dermed årets hjerte for mange i design- og interiørbransjen. Det er da en ikke ubetydelig del av årets omsetning skal bringes hjem, og derfor handler det om å anstrenge seg, tenke kreativt og skape den helt spesielle atmosfæren som får kundene til å stoppe opp, gå inn – og legge varer i handlekurven.

I en tid der konkurransen fra netthandel og internasjonale kjeder er betydelig, er det i atmosfæren og tilstedeværelsen av fysiske rom at butikker virkelig kan skille seg ut. Vindusdekorasjoner, butikkdekorasjoner, duft, lys og lyd skaper rammene for julepynt, tilbehør og gaveideer, som sammen kan forvandle en butikk til et sanseunivers, der kundene ikke bare handler – de får en juleopplevelse. Og det er nettopp det som selger.

I dette temaet ser vi nærmere på hvordan du som profesjonell kan bruke julesesongen strategisk og kreativt: Hvordan lager du iøynefallende bilder i butikken og på gaten? Hvilke produkter og farger er populære i år? Og hvordan skaper du en julestemning som føles både autentisk og innovativ? Med de riktige verktøyene kan du øke julesalget, styrke kundelojaliteten og legge grunnlaget for et sterkt nytt år.

Fokus på ansvar, forbindelser og optimisme

Kreative design, naturlige materialer og farger nær naturen: Temaer om ansvar, forbindelse og optimisme definerer Christmasworld Trends 25+.

Verden forandrer seg på uforutsigbare måter, men når julen er rett rundt hjørnet, er den et anker i tiden, og det skapes en følelse av solidaritet. Folk oppfordres til å reflektere over de positive tingene i livet, og dette gjelder spesielt i utfordrende tider.

Christmasworld Trends 25+ fokuserer derfor på mennesker og deres indre opplevelser. «De tre trendene; dyp, ekte og letthet forenes av et felles prinsipp: Vær ansvarlig og forbundet i din omgang med naturen og optimistisk med tanke på fremtiden. Denne ideen gir spesielt mening i den festlige juletiden, når stemningen må skapes, og det resulterer i kreative impulser, håndlagde teknikker og nye materialkreasjoner», sier Annetta Palmisano, trendekspert, Stilbüro bora.herke.palmisano, som står bak trenden.

dypt – det flyktige blir permanent

Naturens flyt, enten det er vanndråper eller skyer, blir permanent. Velprøvde håndverksteknikker og naturlige materialer lærer oss å oppfatte her og nå og ikke fortape oss i tanker om fortid eller fremtid – fred skapes. Dypt forvandler hjemmet til en koselig oase, skinnende dekorasjoner trosser vinterens grå himmel, og høytiden viser hva som virkelig er viktig. Naturens ressurser behandles med respekt og stor velvilje. Designerne skaper perfekt håndverk og en harmonisk sammenheng av materiale, effekt og form. Enkelheten i objektene er tydelig, og bak kulissene oppfordrer de til refleksjon og skaper en nærhet til en åndelig opplevelse.

Tilkobling og en dyp følelse beskriver essensen av deep. Foto: Christmasworld/Messe Frankfurt

Stilen støttes av en fargepalett med nyanser lånt fra naturen. Velkjente midnattsblå farger, myke eggeskallfarger eller alabasterhvitt med sin varme, rolige utstråling er alle en del av denne karakteren. Det finnes også mørkere metalliske nyanser som matt sølv eller gullglans, som reflekterer lyset gjennom teksturerte overflater og skaper en festlig glød.

Real – forandring skaper optimalisering

Innenfor den «ekte» stilen definerer slitesterke produkter, praktiske funksjoner og ressursbesparende materialer høytiden. Nye visjoner utforsker design, materialer og teknologier som har en positiv tilnærming til samfunnet. Holdbarhet er et viktig utgangspunkt for designere, mens praktiske egenskaper og egnethet for økologisk forsvarlige resirkuleringsprinsipper også blir stadig viktigere – alt er rettet mot forbedring. Minimalistiske former passer inn i den moderne livsstilen, som står for bærekraftige verdier og eksepsjonelle kvalitetsstandarder. Digital teknologi skaper også uttrykksfulle taktile overflater som ser håndlagde ut.

real utforsker nye visjoner der design, materialer og teknologier skapes som har en positiv fordel for samfunnet. Foto: Christmasworld/Messe Frankfurt

Fargene i denne stilen vekker assosiasjoner til lang levetid og autentisitet, noe som også gjenspeiles i designet. Dekkevnen deres er noen ganger redusert, noe som gjør at materialfargene virker transparente og lysende. I tillegg finnes det farger med en avgjørende signaleffekt. I tillegg til festlig grønn, symbolet på vekst og håp, skaper nyansene fra fine tresorter og en myk, mindre intens beige en forbindelse med naturen. Budskapet om bærekraft og miljøbevissthet kommer til uttrykk her og vekker emosjonelle assosiasjoner som oppmerksomhet og kjærlighet til et festlig design med effekt.

ease – kreativitet vekker munterhet

Ukonvensjonell lekenhet som veksler med livlige mønstre og fantasifulle, innovative kreasjoner skaper en festlig atmosfære. Letthet snur det kjente på hodet og overrasker. Resirkulerte og resirkulerbare materialer understreker budskapet: Kreativitet utløser forandring og skaper ny bevissthet.

Den kjente julekulen på juletreet forvandles til et nytt, visuelt levende plagg. Utradisjonelt designede mønstre og overflater forbindes av kollasjer laget av et bredt spekter av materialer, hvor en eksperimentell fri ånd utfolder seg. Tekstildesignet tar seg også store friheter, for eksempel med videreutviklede arbeidsmetoder for broderitråd.

Det beste innen digitalt håndverk, kunst og moderne design inspirerer hverandre i ease-stilen. Foto: Christmasworld/Messe Frankfurt

Tolkningen av letthet og leken glede er like allestedsnærværende som nysgjerrigheten for utvikling. Dette resulterer i tidløse kreasjoner og skinnende fyrtårn av håp for en lys fremtid.

Med frisk himmelblå, sitron eller plomme formidler fargeverdenen umiskjennelig lett livsglede, åpenhet og variasjon. Samtidig stimulerer fargene fantasien på en klar og smakfull måte.

I et dekorert rom multipliserer de karismaen til feiringen av kjærlighet og glede med sin letthet og moderne poesi. For hver stil gir ni farger med åtte mikrofargetemaer mulighet for individuelle fokuspunkter som kan endres og tolkes på nytt.

deep. Foto: Pia Finne

deep. Foto: Pia Finne

deep. Foto: Pia Finne

deep. Foto: Pia Finne

deep. Foto: Pia Finne

deep. Foto: Pia Finne

deep. Foto: Pia Finne

ease. Foto: Pia Finne

ease. Foto: Pia Finne

ease. Foto: Pia Finne

ease. Foto: Pia Finne

ease. Foto: Pia Finne

ease. Foto: Pia Finne

ease. Foto: Pia Finne

ease. Foto: Pia Finne

real. Foto: Pia Finne

real. Foto: Pia Finne

real. Foto: Pia Finne

real. Foto: Pia Finne

real. Foto: Pia Finne

real. Foto: Pia Finne

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Julestemning med merverdi

Tilbehør, gaver og juletid – skap atmosfære, øk salget og få mest mulig ut av årets viktigste årstid

Julen er høysesong og dermed årets hjerte for mange i design- og interiørbransjen. Det er da en ubetydelig del av årets omsetning skal bringes hjem, og derfor handler det om å anstrenge seg, tenke kreativt og skape den helt spesielle atmosfæren som får kundene til å stoppe opp, gå inn – og legge varer i handlekurven.

I en tid der konkurransen fra netthandel og internasjonale kjeder er betydelig, er det i atmosfæren og tilstedeværelsen av fysiske rom at butikker virkelig kan skille seg ut. Vindusdekorasjoner, butikkdekorasjoner, duft, lys og lyd skaper rammene for julepynt, tilbehør og gaveideer, som sammen kan forvandle en butikk til et sanseunivers, der kundene ikke bare handler – de får en juleopplevelse. Og det er nettopp det som selger.

I dette temaet ser vi nærmere på hvordan du som profesjonell kan bruke julesesongen strategisk og kreativt: Hvordan lager du iøynefallende utstillinger i butikken og på gaten? Hvilke produkter og farger er populære i år? Og hvordan skaper du en julestemning som føles både autentisk og innovativ? Med de riktige verktøyene kan du øke julesalget, styrke kundelojaliteten og legge grunnlaget for et sterkt nytt år.

Relatert innhold

04.08.2025Designbase.no

Mads Barfod i nytt designsamarbeid med omhu

04.08.2025Nääsgränsgården

Sponseret

Design som bærer på en historie

04.08.2025Designbase.no

En handleopplevelse med wow-faktor

04.08.2025Designbase.no

Julen er både følelser og forretning

04.08.2025F&H Group AS

Sponseret

Hoptimist holder humøret høyt gjennom hele desember

04.08.2025Designbase.no

Julestemning med merverdi

04.08.2025Designbase.no

Administrasjonsverktøyet ingen snakker om

03.08.2025Designbase.no

TrendSet Trendforhåndsvisning for høst/vinter 2025/26: videre mot nye horisonter

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023