Future on Scene hos Maison&Objet

Future On Stage-konkurransen returnerer til Maison&Objet-scenen i september med planer om en strålende og nyskapende start på 2024-sesongen!

Konqrits håndlagde badekar. Foto: Maison&Objet/Martin Reyna

De siste tre årene har Future On Stage, Maison&Objets store utstillingsvindu for franske og internasjonale talenter, belønnet selskaper mindre enn tre år gamle som er foran "spillet" når det gjelder innovasjon, forretning og kreativitet i verdenene innen design, dekorasjon og livsstil.

Hvert år får tre oppfinnsomme unge start-ups som er game changers i markedet utstillingsplass på messen og støtte fra markedseksperter. For å hjelpe vinnerne med å øke sin synlighet og virksomhet, jobber Mélanie Leroy, administrerende direktør i SAFI, med Maison&Objet-teamene for å utvikle et fremtidsrettet program i tråd med et marked i stadig utvikling.

Hvorfor etablerte du Future On Stage-konkurransen?

Mélanie Leroy: I tråd med Maison&Objets oppdrag om å fremheve dynamikken til innovative selskaper for å heve profilen deres og inspirere markedet, tilbyr Future On Stage synlighet og ekspertstøtte til oppstart av funksjonell design. Dette gjelder selskaper som sannsynligvis vil vokse raskt med en ultraansvarlig bevissthet om miljøpåvirkningen av produktene deres.

Så en slags inkubator?

ML: Maison&Objet støtter utviklingen av disse oppstartsbedriftene og Digital Native Vertical Brands som har så mye å tilby og som gir reell merverdi til detaljhandelskjøpere og arkitekter som ønsker å hevde sin egenart med differensierende merkevarer.

Ved å kombinere kreativitet, innovasjon og øko-ansvar, er Maison&Objet i hjertet av dagens store trender.

Hvordan representerer de vinnende merkene de tre aspektene?

ML: For denne utgaven har vi sett litt annerledes på alle kandidatene. Vi ønsket å prioritere konkrete svar på endringer i funksjonen med sterkere sosialt engasjement og aktivisme. Juryen hadde noen svært konstruktive diskusjoner for å avklare disse forventningene.

91 % av kundene våre forventer noe nytt. Future On Stage er selve symbolet på det dristigeste, det mest kreative og det mest innovative.

Hva med det endelige valget?

ML: Det plasserer CSR (Corporate Social Responsibility) øverst på listen over kriterier. Våre prisvinnere skulle vise konkrete forslag til sosial og miljømessig endring med håndgripelige responser på endringer i funksjon, og selvfølgelig funksjonelle løsninger kombinert med estetikk og følelser. To av tre av vinnerne er knyttet til en NGO eller en stiftelse. Hver aktivist på sin måte, og de tilbyr løsninger som kombinerer teknologi, teknikker, håndverk og øko-design.

Hva er det neste for Future On Stage?

ML: I denne femte utgaven har vi økt antall innkomne søknader fra 147 til 186 – og interessen øker hele tiden, med to tredjedeler av søknadene som kommer fra utenfor Frankrike. Det er en visjon, en veldig klar tilnærming som viser en dynamikk i designbransjen som jeg er spesielt opptatt av å bringe frem i lyset og få kontakt med forhandlere og arkitekter fra hele verden takket være Future On Stage og mer bredt Maison&Objet.

Hvem er de nye talentene?

En jury ledet av MÉLANIE LEROY, administrerende direktør i SAFI/Maison&Objet, bestående av VINCENT GRÉGOIRE, direktør for forbrukertrender og innsikt i NellyRodi, FRANCK MILLOT, direktør for Paris Design Week, FLORENCE DELAGE, direktør for Le Bon Marché salgsavdeling, CRISTIANO BENZONI medgründer av REV-studioet, VINCENT ROMEO, grunnlegger av Blog Esprit Design og direktør for Agence 14 septembre har valgt de tre unge selskapene som bruker fremtidsrettede, positive og empatiske tilnærminger, som er fulle av planer for fremtiden og som får en stand i hjertet av Maison&Objet Paris-messen fra 5. til 9. september 2024: SUNGAI DESIGN (Bali, Indonesia og Paris, Frankrike), KONQRIT (Buenos Aires, Argentina) og Apollo Woden Wheelchairs (Bois-Colombes, Frankrike).

Sungai design

Sungai Watch og Sungai Design er koblet sammen. Det første er et tre og et halvt år gammelt miljøfond som samler inn og sorterer plast fra Balis elver. I løpet av de siste månedene har den yngste i familien banet vei for en ny æra med bærekraftig design ved å gjøre en global plage til et bærekraftig materiale.

Prosjektet er utviklet av de franske søsknene, Kelly, Gary og Sam Bencheghib, fra Bali, Paris og New York, som presenterer Ombak, et nøye polert sete satt sammen for hånd - en stol om dagen. Den indonesiske presidenten følger dem!

SungaiDesign med stolen deres. Foto: SungaiDesign

"Vi er økologiske aktivister. Våre sorteringslager var stablet med plastposer som ikke kan resirkuleres i Indonesia. Takket være den nederlandske plattformen Precious Plastic fant vi ut hvordan vi kan resirkulere på egenhånd med mål om å produsere en bruddsikker gjenstand som vi var i stand til å selge for å finansiere oppryddingsoperasjonene våre, vi kalte det Ombak og det har fått en enorm respons, langt over forventningene våre!» Sungai Design-medgründer Sungaidesign.com

Betong

Attraktive badekar skaper skjønnhet i det intime rommet. Ideen kommer fra en tidligere motekonsulent som er vant til å få nye ideer hvert halvår. Denne friskheten av ånd gjenspeiles i kunstnernes stadig skiftende motiver, som nå ser på badekar, både innvendig og utvendig, som blanke lerreter.

Baderomskurator? Dette er enestående, selv i luksussegmentet.

Pompei Gutnisky Art Intervention by Catalina Ruiz. Foto: Pompei Gutnisky Art Intervention Catalina Ruiz

"Da jeg tegnet hjemmet mitt, ønsket jeg å skape rom for avslapning og forbindelse med nåtiden. Badet viste seg å være det rette stedet, men jeg fant ingenting på markedet. Ingen merkevare jobber med kunstnere i et rom som privat som badet. Så jeg tok på meg prosjektet selv og viet to år til produktutvikling. Til slutt hadde jeg en liten fabrikk for hånden, så jeg lanserte Konqrit som en oppdagelsesreisende pressen: alt skjedde veldig raskt". Cecilia García Galofre, grunnlegger av Konqrit konqrit.com

Apollo trerullestoler

Paul de Livron har perfeksjonert en produksjonsteknikk som gjør det mulig å produsere de eneste trerullestolene i verden. Denne ingeniøren er kreativ og praktisk og kalles utdannet ved Ecole Nationale Supérieure d'Arts et Métiers, som har lært seg selv å jobbe med materialer og design.

Unike produkter laget i okoumé-tre (eller med splinter av forkullede Notre Dame-bjelker).

Paul de Livron, grunnlegger av Apollo Wooden Wheelchairs. Foto: Harold Passini

"Jeg ser på meg selv som et designkonsulentselskap som leverer teknisk kunnskap i et marked som skal skapes. Jeg trenger støtte til produksjon og markedsføring. Stolen som ble tilbudt til paven var et eksempel på at selv i Den hellige stol er ikke medisinske stoler særlig attraktive eller komfortable Det er viktig å lage gjenstander som ikke ser ut som medisinsk utstyr, men samtidig vil jeg gjøre det mulig for utviklingsland å produsere lavteknologiske trestoler.» Paul de Livron, grunnlegger av Apollo Wooden Wheelchairs apollo. fr

Registrering av bidrag til Future on Stage 2025

Påmelding for bidrag til den sjette utgaven av Future On Stage er nå åpen frem til 27. september 2024. De tre første vinnerne vil bli vist frem på Maison&Objet Paris fra 16. til 20. januar 2025 og vil dra nytte av et støtteprogram designet for å tilby dem en optimal opplevelse i Maison&Objet-økosystemet.

Vilkår for deltakelse:

Påkrevd: • Et nytt merke etablert i løpet av de siste 3 årene • Tilbyr et eller flere produkter som er en del av interiørdesign-, design- eller livsstilsbransjen • Allerede bygget sin merkevareidentitet: grafisk charter, visuell identitet, historiefortelling • Allerede testet og/eller solgte sine produkter, klare til å øke produksjonen og lansere på det internasjonale markedet • Aldri utstilt på Maison & Objet Paris.

Se mer på www.maison-objet.com

Relatert innhold

10.12.2024Designbase.no

Årets farge 2025: En myk Mocha Mousse

10.12.2024Designbase.no

Euroluce 2025 kaster lys over helsen vår

09.12.2024Formland

Sponseret

Ny trendsone inkl. blomsterstudio og konseptkafé

09.12.2024Formland

Sponseret

Møt fremtidens talenter på Formland Spring 2025

09.12.2024Formland

Sponseret

Sterkt faglig program på Formland Spring 2025

09.12.2024Formland

Sponseret

3 unike Greenhouse opplevelser på Formland

06.12.2024Designbase.no

Mote og hjem går sammen på Maison&Objet

05.12.2024Designbase.no

Talenter 2025: Nye designere sender sterke impulser

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023