Evighetsbuketter med stil – og samvittighet

Aura Copenhagen bringer kunstige blomster til live. For et år siden gjorde to unge jenter prosjektet sitt på KEA til virkelighet. De selger kunstige blomster på abonnement til bedrifter, og nå tar de neste steget inn i detaljhandelen med Hamonoya som partner.

Kunstige blomster blir stadig mer populære i danske hjem og som dekorasjoner i bedrifter. Foto: Aura Copenhagen

Da Emma Stender Hoeck skrev sin avsluttende oppgave for entreprenørskaps- og designprogrammet ved KEA, oppsto ideen som ble utgangspunktet for Aura Copenhagen. Et selskap som kombinerer estetikk og bærekraft med en ny tolkning av et gammelt fenomen: kunstige blomster.

«Vi måtte starte med en forretningsidé. Estetikk og bærekraft var mine interesseområder, og derfor valgte jeg å se på mulighetene for å jobbe med kunstige blomster i et moderne og miljøvennlig oppsett. Det var her Aura Copenhagen ble født», sier Emma.

Selv om det hele startet som en test i forbindelse med en eksamen, viste ideen seg raskt å ha potensial. Konseptet ble videreutviklet, og resultatet er Aura Copenhagen, som er en abonnementsbasert blomsterløsning for bedrifter.

Det store fokuset på detaljer og estetikk gjør at Aura Copenhagens buketter kan lure selv trente øyne – og samtidig er de mer miljøvennlige enn friske blomster. Foto: Aura Copenhagen

«Mange bedrifter bruker store summer på friske blomster i resepsjoner, møterom og kontormiljøer – men de må byttes ut hver uke, vannes og vedlikeholdes. Ideen med Aura Copenhagen var å tilby en løsning der kunstige buketter av høy kvalitet leveres én gang i måneden i stedet. Ikke vann, ingen visne blomster – og det visuelle uttrykket fornyes stadig», sier Emma.

Aura Copenhagens konsept er sirkulært: Bukettene roterer mellom kundene og brukes for eksempel først i venterommet på en tannklinikk, deretter i en hotellresepsjon og deretter i en bryllupsfest.

Et marked i utvikling

Kunstige blomster har historisk sett hatt et falmet rykte. Men det bildet er i endring.

«Kvaliteten i dag er noe helt annet enn for bare fem år siden. Jeg velger stilker fra forskjellige leverandører – noen er flinke til roser, andre til tulipaner osv. – og jeg setter sammen bukettene selv. Jeg har jobbet i en blomsterbutikk i åtte år, og det gir meg et godt øye for det naturlige uttrykket. Mange tviler faktisk når de ser og berører bukettene», sier Emma.

Det store fokuset på detaljer og estetikk gjør at Aura Copenhagens buketter kan lure selv trente øyne – og samtidig er de langt mer miljøvennlige enn friske blomster.

«Det er enorme mengder CO₂, vann og transport forbundet med friske blomster. Mange kommer fra Afrika, flys til Nederland og transporteres deretter videre. Løsningen vår varer i flere måneder og reduserer klimaavtrykket betydelig.»

Fra B2B til detaljhandel – med Hamonoya

Frem til nå har Aura Copenhagen primært solgt abonnementer til næringslivet – men et nytt samarbeid med interiørdistributøren Hamonoya åpner nå dørene for detaljhandel og gavebutikker.

«Vi har valgt ut 12 vakre buketter og selger dem nå som forhåndsdefinerte løsninger for butikker. «Mange forbrukere synes det er vanskelig å sette sammen en bukett av løse stilker selv, så vi har gjort det enkelt for dem – og for butikkene», sier Eva Veileborg Hald fra Hamonoya.

Det store fokuset på detaljer og estetikk gjør at Aura Copenhagens buketter kan lure selv trente øyne. Foto: Aura Copenhagen

Bukettene er vakkert pakket inn i silkepapir og selges i forskjellige prisklasser og fargetemaer – fra lyse nyanser til mer fargerike buketter og dype høstfarger. Sortimentet har et moderne utseende med forskjellige lengder og typer blomster, og er utviklet spesielt for det nordiske markedet.

«Det har vært viktig for oss at dette ikke bare er «kunstige blomster», men vakre gjenstander i interiøret. Noe du kan ha stående med stolthet – og som ser levende ut», legger Eva til.

Utfordringer og drømmer for fremtiden

Selv om det er økende interesse, opplever Emma fortsatt at markedet trenger å «steltes».

«Mange har fortsatt den gamle ideen om plastblomster fra 80-tallet. Men når jeg drar ut på messer og folk ser og tar på bukettene, forstår de. De unge er allerede med på ideen. De eldre trenger bare å bli overbevist», sier Emma.

Samarbeidet med Hamonoya gir muligheten til å nå ut bredere – og med et sortiment som nå også inkluderer faste buketter for detaljhandel, håper Aura Copenhagen å bane vei for en ny kategori i interiørbransjen.

Foto: Aura Copenhagen

«Jeg drømmer om å rulle ut flere abonnementer for bedrifter, kanskje også jobbe med ekte blomster på abonnement for privatpersoner, og abonnementer på kunstige blomster for privatpersoner. Det finnes mange muligheter, og jeg føler meg fortsatt ny i det hele – men reisen så langt har vært fantastisk», sier Emma.

Og med både en sterk partner i Hamonoya og et produkt av høy kvalitet som appellerer til både estetikk og samvittighet, ser fremtiden lys ut for Emma Stender Hoeck og Aura Copenhagen.

Relatert innhold

19.08.2025Designbase.no

Evighetsbuketter med stil – og samvittighet

19.08.2025Designbase.no

Formland Design Award for Stelton

18.08.2025Designbase.no

Skap fred og harmoni på soverommet

18.08.2025UNO IMAGE A/S (omhu boligtekstiler)

Sponseret

Mads Barfod omdefinerer hjemmet med nytt designsamarbeid med omhu

18.08.2025F&H Group AS

Sponseret

La søvnen din være skjermfri

18.08.2025Quilts of Denmark A/S

Sponseret

Dundyner: Det naturlige valget for vinteren

15.08.2025Designbase.no

Stille, enkelt og luksuriøst

15.08.2025F&H Group AS

Sponseret

Striper til soverommet

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023