Et globalt fellesskap for fremtidige trender

Når man jobber med trender, kan det være lett å føle seg alene. Stefan Nilsson, bedre kjent som Trendstefan, opplevde behovet for et sted å dele ideer og utfordre tanker – og det var utgangspunktet for The Forecast Club. Nå lanseres konseptet som et internasjonalt trendseminar med eksperter fra hele verden.

Foto: Stefan Nilsson

Det hele startet, sier Stefan Nilsson, med en liten gruppe på seks personer. Alle jobbet profesjonelt med trender, men følte et behov for sparring, diskusjon og et sted hvor vi kunne utfordre hverandre.

«Mange av oss i denne bransjen er frilansere eller soloarbeidere. Vi forsker, analyserer og skriver rapporter, men det gjøres ofte alene. Jeg savnet noen å teste ideer med – å kunne si: 'Jeg ser denne trenden – hva ser du?' Det var der The Forecast Club ble født. Først som møter, og det har nå utviklet seg til et internasjonalt seminar», sier han.

Siden den gang har klubben vokst til å inkludere åtte eksperter fra forskjellige hjørner av verden – Kina, Italia, Frankrike, Spania og Sverige. Og i september lanseres det første digitale seminaret.

Det digitale formatet betyr at du kan få tilgang til materialet når det passer deg. Noen vil kanskje se alt på en gang, andre vil dykke ned i farger, detaljhandel eller historiefortelling når behovet oppstår.

«Det er det som gjør formatet interessant. En designsjef trenger ikke å bruke hele dagen på alle åtte presentasjonene, men kan velge de to eller tre som er relevante. En forhandler kan ta med seg teamet sitt og bruke dem på en workshop. Det gir fleksibilitet – og samtidig et globalt perspektiv, som jeg tror mange savner», forklarer Stefan Nilsson.

Globalt perspektiv fremfor nasjonale siloer

Ifølge Stefan finnes det mange nasjonale seminarer og rapporter. Det spesielle med The Forecast Club er at den samler stemmer på tvers av kulturer og bransjer.

«Hvis du jobber for for eksempel Ikea eller Rörstrand, er Kina avgjørende. Hvis du jobber med mote i Sør-Europa, er Spania kanskje viktigere, og hvis du er designer eller forhandler i Danmark eller Sverige, er det de nordiske trendene som betyr mest. Men vi mangler ofte muligheten til å se alt i sammenheng. Forecast Club gir et globalt perspektiv – og samtidig forskjellige stemmer. Det er ikke én ekspert som sier «slik er fremtiden». Det er åtte som deler hvert sitt perspektiv og lar det være opp til deg å navigere», sier han.

Foto: The Forecast Club

Panelet er bredt spennende – både når det gjelder alder og ekspertise.

«Jeg synes det er spennende å sette generasjoner og disipliner opp mot hverandre. Noen bringer kunnskap om farger, andre med innsikt i historiefortelling eller samfunnsendringer. Og vi ser hvordan alt kommer sammen til en helhet. Det er der magien skjer», sier Stefan.

Ikke en rapport – men en levende dialog

En annen forskjell fra tradisjonelle trendbøker eller rapporter er at The Forecast Club bevisst unngår å bli et statisk oppslagsverk.

«Vi lager ikke en trendbok. Vi tilbyr presentasjoner og PDF-er, men hele ideen er at materialet skal kunne brukes aktivt. Du kan se på det med teamet ditt, diskutere det og innlemme det i utviklingsmøter. Det er ikke ment som et punktum, men som et utgangspunkt», sier han.

Nilsson ser at designledere, produktutviklere og forhandlere kan dra nytte av seminarene – men han understreker at alle som jobber profesjonelt med design og forbrukerkultur innen design, mat, teknologi, mote og mer kan dra nytte av dem.

Fremtidens detaljhandel: Fra butikker til opplevelsesuniverser

På Formland-messen holdt Stefan Nilsson en presentasjon om fremtidens detaljhandel – et tema han også vil utforske i The Forecast Club.

Han beskriver hvordan detaljhandelen gjennomgår en fundamental transformasjon. «I dag er butikken den tredje muligheten til å møte kunder. Først har du hjemmet, så arbeidsplassen – og så butikken. Men det er ikke lenger bare et sted hvor du kjøper et produkt. Det er en scene, en opplevelse, et sted du går for å være engasjert. Det er en dramatisk endring», sier han.

Nilsson peker på fire sentrale drivkrefter i detaljhandelen i dag: underholdning, læring, eskapisme og estetikk. Og legger til et femte, ofte oversett element: engasjement.

Flere merker bruker opplevelser som en integrert del av butikken. For eksempel har Browns i London laget et skjult rom innredet som en pub hvor kunder kan bestille et 30-minutters opphold med gratis drikke – uten kjøpsforpliktelse.

Netflix åpner Netflix House i 2025, hvor fans kan utforske favorittseriene sine som fysiske opplevelsesrom. Og Charlotte Tilbury i London har introdusert en retro telefonkiosk hvor kunder bestiller timer og får sminkeråd fra Tilbury selv – levert gjennom et stemmeopptak.

«Det er ren eskapisme, men også ekstremt engasjerende. Noe du vil dele på sosiale medier, ta bilder av og komme tilbake til», sier Stefan.

Stefan Nilsson er initiativtakeren til The Prognose Club. Foto: Pia Finne

Mat blir også et sentralt element i detaljhandelen. Zara i Lisboa har åpnet et bakeri midt i butikken, mens Kith i New York selger joggesko sammen med eksklusiv iskrem og godteri.

«Det handler om å skape nye grunner til å komme inn i butikken. Vi ser en trend der shopping kombineres med sosialisering og nytelse. Det er ikke lenger nok at varene er i hyllene», sier han.

Læring og respekt for håndverk

Flere butikker bruker læring som et verktøy for å skape dypere kundelojalitet. Royal Copenhagen lærer bort på nett hvor lang tid det tar å lage en vase eller en kopp. Nike klipper opp joggesko og viser dem frem i butikkene for å vise hvordan skoen er teknisk konstruert.

«Det skaper respekt for håndverk. Kundene ser hvor mye kunnskap og tid som går med til et produkt – og det gjør det mye vanskeligere å bare velge det billigste alternativet», sier Nilsson.

Estetikk og Instagram-verdighet

Til syvende og sist spiller estetikk en stadig viktigere rolle. Butikkene må være så visuelt sterke at kundene vil dele opplevelsen.

I Shanghai har HAUS Nowhere designet en butikk full av installasjoner, mens Printemps i New York skaper hele livsstilsuniverser der produkter nesten blir sekundære.

«Hvis du vil at folk skal engasjere seg, må du gi dem noe som er verdt å dele. Blomster, kunst, interaktive installasjoner – det handler om å skape scener der kundene føler at de er en del av noe», sier Stefan.

Et konsept i bevegelse

The Forecast Club lanseres 10. september som «Drop 1». Men Stefan ser dette som bare begynnelsen.

«Vi ønsker å utvikle det til noe som kan kjøres to ganger i året. Vi ønsker at stemmer fra Sør-Amerika, Japan og USA skal inkluderes», og om grunnen til at det ikke er noen danske trendeksperter i The Forecast Club ennå, sier Stefan med et smil: «Alle i The Forecast Club er profesjonelle, men danskene er på et helt annet nivå. De er så dyktige og dominerende at jeg forventer at de skal inkluderes litt. De trenger ikke inspirasjonen fra andre på samme måte. Men i det lange løp vil jeg virkelig at de skal inkluderes.»

Planen er også å utvide til å inkludere temaer som teknologi, mat og bærekraft. «Det er et flytende konsept som vil vokse over tid – fordi trender aldri er statiske», sier han.

Han opplever allerede stor interesse fra både merkevarer og selskaper som ser verdien i et mer globalt perspektiv. Og prisen er satt til å bli overkommelig: 189 euro – med en early bird-rabatt på 129 euro.

«Hvis du kjøper tilgang, kan hele selskapet bruke materialet, fordi det handler om å spre inspirasjon og skape et felles språk i team», forklarer han.

Et fellesskap for en fragmentert bransje

For Stefan Nilsson er The Forecast Club mer enn bare et trendseminar. Det er et fellesskap, et forum og et verktøy for å åpne øynene for verden.

«Jeg startet det fordi jeg trengte noen å snakke med. Nå kan jeg se at det er noe hele bransjen kan dra nytte av. Vi samler mennesker som alle er dyktige, profesjonelle og lidenskapelige – og vi gir et innblikk i hvordan fremtiden formes fra mange forskjellige vinkler. Det er det som gjør det unikt», sier han.

For bedrifter i design- og interiørbransjen betyr dette at de kan få ny inspirasjon, perspektiver fra andre bransjer og en bedre forståelse av de globale endringene som også vil forme deres egen hverdag.

«Jeg tror vi alle må se utover vår egen bakgård. Huske at trender ikke stopper ved landegrenser. Derfor opprettet jeg The Forecast Club – for å gi oss alle et sted hvor vi kan tenke større sammen», avslutter Stefan Nilsson.

The Forecast Club

«Forecast Club er et trendseminar i et nytt format. Alt foregår på nett, og deltakerne får tilgang til:

  • Åtte 30-minutters presentasjoner fra anerkjente internasjonale eksperter
  • PDF-sammendrag av hver presentasjon som kan brukes som referanse
  • En omfattende, kuratert oversikt over de viktigste trendene på tvers av regioner og fagområder
  • Et globalt blikk på hvor design, livsstil og forbrukerkultur er på vei
  • Les mer og registrer deg for seminarene på www.theforecastclub.com

Relatert innhold

26.08.2025Designbase.no

Et globalt fellesskap for fremtidige trender

26.08.2025Designbase.no

Frem mot nye horisonter

25.08.2025Designbase.no

Helhetlig interiørdesign på Heimtextil 2026

22.08.2025Designbase.no

Suksess hos TrendSet sommeren 2025

21.08.2025Nääsgränsgården

Sponseret

Vi stiller ut på Formex

21.08.2025Designbase.no

Trenden fra Formland: Nuova Nostalgia

20.08.2025Designbase.no

Oslo Designmesse samler 200 merkevarer

20.08.2025Designbase.no

Formland Autumn 2025: Uttalt utstillertilfredshet understreker messens relevans

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023