En handleopplevelse med wow-faktor

En særegen dekorasjon i butikken gjør shopping til en følelsesmessig opplevelse.

Fra Decorations Unlimited. Foto: Christmasworld/Messe Frankfurt

Gull, sølv og et hint av lilla preger moodboardet hos 2dezign, designekspertene fra Nederland, som skapte Decoration Unlimited på Christmasworld med nye kreative ideer for en individuell kundetilnærming. Denne gangen var temaet Precious Moments med myke nyanser, romantikk og glamour.

Julen er og blir den absolutte høysesongen for interiørbransjen, og derfor er det også ekstremt viktig at butikken og butikkvinduene spiller optimalt. Det er dekorasjonene som skal lokke forbrukerne inn i butikken, og det er de som skal inspirere til kjøp. Derfor er festlig og sesongbasert dekorasjon i visuell merchandising på POS-en av enorm betydning.

Foto: Christmasworld/Messe Frankfurt

Slående dekorasjoner i vinduet og i butikken skaper en overraskende wow-effekt og en inngangsport til en annen verden som vi virkelig ønsker å åpne når det er jul. Fordi det handler om å åpne kundenes øyne for spennende nye produkter og oppmuntre til direkte kjøp. Shopping skal være en opplevelse.

Precious Moments er tittelen på Decoration Unlimited 2025, og Rudi Tuinman og Pascal Koeleman fra 2dezign slår fast at det handler om å kombinere produkter til et emosjonelt kunstverk, som for julen 2025 kjennetegnes av avrundede former, myke nyanser, romantikk og glamour.

Sirkulære plattformer kan skape øyer av inspirasjon og understreke denne tilnærmingen. I tillegg til blomster og planter foreslår designerne å bruke andre designelementer fra naturen, som sommerfugler. Trykte stoffer er også flotte atmosfæreskapere.

Fargepaletten understreker blandingen av romantikk og glamour. Dette gjelder de nøytrale beige tonene, delikate pastellfarger i kombinasjon med vinterhvitt og champagne.

Aksentfargen er et hint av lilla, og den rette mengden jul gir gull- og sølvtoner.

Foto: Christmasworld/Messe Frankfurt

Foto: Christmasworld/Messe Frankfurt

Foto: Christmasworld/Messe Frankfurt

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Julestemning med merverdi

Tilbehør, gaver og juletid – skap atmosfære, øk salget og få mest mulig ut av årets viktigste årstid

Julen er høysesong og dermed årets hjerte for mange i design- og interiørbransjen. Det er da en ubetydelig del av årets omsetning skal bringes hjem, og derfor handler det om å anstrenge seg, tenke kreativt og skape den helt spesielle atmosfæren som får kundene til å stoppe opp, gå inn – og legge varer i handlekurven.

I en tid der konkurransen fra netthandel og internasjonale kjeder er betydelig, er det i atmosfæren og tilstedeværelsen av fysiske rom at butikker virkelig kan skille seg ut. Vindusdekorasjoner, butikkdekorasjoner, duft, lys og lyd skaper rammene for julepynt, tilbehør og gaveideer, som sammen kan forvandle en butikk til et sanseunivers, der kundene ikke bare handler – de får en juleopplevelse. Og det er nettopp det som selger.

I dette temaet ser vi nærmere på hvordan du som profesjonell kan bruke julesesongen strategisk og kreativt: Hvordan lager du iøynefallende utstillinger i butikken og på gaten? Hvilke produkter og farger er populære i år? Og hvordan skaper du en julestemning som føles både autentisk og innovativ? Med de riktige verktøyene kan du øke julesalget, styrke kundelojaliteten og legge grunnlaget for et sterkt nytt år.

Relatert innhold

04.08.2025Designbase.no

Mads Barfod i nytt designsamarbeid med omhu

04.08.2025Nääsgränsgården

Sponseret

Design som bærer på en historie

04.08.2025Designbase.no

En handleopplevelse med wow-faktor

04.08.2025Designbase.no

Julen er både følelser og forretning

04.08.2025F&H Group AS

Sponseret

Hoptimist holder humøret høyt gjennom hele desember

04.08.2025Designbase.no

Julestemning med merverdi

04.08.2025Designbase.no

Administrasjonsverktøyet ingen snakker om

03.08.2025Designbase.no

TrendSet Trendforhåndsvisning for høst/vinter 2025/26: videre mot nye horisonter

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023