3daysofdesign: Her skapes drømmer

Når København fra 12.-14. Juni yrer av liv i løpet av 3daysofdesign, det legges planer for drømmere, handelsmenn og de som er nysgjerrige på design. «Ved å våge å drømme sammen, er resultatet en kollektiv innovasjonskultur. En katalysator for endring som gir næring til mennesker og planeten vår», sier Signe Byrdal Terenziani, administrerende direktør i 3daysofdesign.

Framing i Odd Fellowpalæet er en del av 3daysofdesign. Foto: 3daysofdesign/Julie Vöge

"Drømmer er inngangsporten til våre innerste tanker. Et springbrett for fantasien, fri for begrensninger forankret i praktiske forhold. Det er i dette drømmebildet at ukonvensjonelle ideer og løsninger blir født”. Det sier Signe Byrdal Terenziani, administrerende direktør i 3daysofdesign. Og spør en designer, en arkitekt eller en interiørdesigner og de vil fortelle deg at de designer mer enn produkter, bygninger og interiør. De designer drømmer.

3daysofdesign ble grunnlagt for over et tiår siden nettopp med en visjon om å presentere og feire de inspirerte menneskene som former morgendagens kreative landskap. Integrert i ambisjonen var et ønske om å skape en plattform for visjonære til å realisere drømmene sine gjennom kraften til fellesskap og tilknytning.

Derfor er laget denne gangen DARE TO DREAM.

Den visuelle identiteten DARE TO DREAM er skapt av BIG, Bjarke Ingels Group. «Vi tror at med en rekke ulike perspektiver kan vi oppnå mye mer enn som enkeltpersoner. Når vi alle kommer sammen, blir vi et slags kraftsenter. Et etos vi deler med 3daysofdesign». Paula Madrid, BIGs globale grafiske designsjef.. Foto: 3daysofdesign

"I vår pågående forpliktelse til å kurere et mangfoldig og effektfullt program, er vi dedikert til våre kjerneverdier om å fremme innovativ design og håndverk og en fast bærekraftagenda. Med temaet DARE TO DREAM i tankene, hvem andre ville vært bedre enn BIG, Bjarke Ingels Group, for å skape den visuelle identiteten til årets festival», sier Signe Byrdal Terenziani.

Større enn noen gang

Det hele begynte i 2013 som et felles initiativ ledet av fire danske merker, som ble holdt i et gammelt lager i Nordhavn.

Hvert år siden oppstarten har 3daysofdesign fortsatt å fremme nye talenter, fremheve industriledere, fremme forbindelser og fremfor alt inspirere til innovasjon og en kollektiv lidenskap for design. Og fra sin spede begynnelse har 3daysofdesign i dag blitt en betydelig festival på den globale designkalenderen og er i skarp konkurranse med Salone del Mobile i Milano.

I juni 2024 vil 3daysofdesign være vertskap for over 350 utstillere som viser frem ulike perspektiver og disipliner innen design; i utstillingslokaler, i gallerier og i arrangementslokaler over hele København, og dermed er denne 3daysofdesign den største festivalen til nå.

Nettverk er en stor del av 3daysofdesign. Foto: 3daysofdesign/Enok Holsegaard

"Til ære for denne milepælen er det viktig å reflektere over våre grunnleggende ambisjoner sammen med vår utviklende visjon for festivalen. Ettersom merkekjennskapen vår øker og vi ønsker flere deltakere fra våre nordiske naboer og andre steder rundt om i verden, forblir 3daysofdesign forpliktet til en vekststrategi som prioriterer menneskers og planetens velvære, sier Signe Byrdal Terenziani.

Agenda for bærekraft

Med en pågående forpliktelse til å kuratere et mangfoldig og effektfullt program, er 3daysofdesign dedikert til sine kjerneverdier om å fremme innovativ design og håndverk og en fast bærekraftagenda. Med strengere utvalgskriterier på plass, er utstillere pålagt å kontinuerlig forbedre sin miljøpåvirkning. For ved å sette høyere standarder for kvalifiserte utstillere opprettholder vi bærekraft som et grunnleggende krav som krever konkret handling».

For å fremme beste praksis i kombinasjon med innovative designløsninger, lanseres også en ny podcastserie i samarbeid med Design Kan og True Nordic Impact. Dette initiativet er en plattform for kunnskapsdeling og støtte som legger til rette for kritiske diskusjoner og pågående dialog innenfor designmiljøet over hele verden.

"Fremover ser vi for oss en fremtid der Danmark overgår sitt allerede gode rykte som en designsentrisk nasjon og blir en global leder innen miljøpositive løsninger", påpeker Signe Byrdal Terenziani.

Design med mennesker i sentrum

Like avgjørende er nødvendigheten av sosial vekst, og designs potensial til å fungere som en samlende kraft.

FDB Møblers arrangement under 3daysofdesign i 2023. Foto: 3daysofdesign/Chris1million

«I en tid hvor ensomhet har dukket opp som et utbredt helseproblem, er det klart at tilnærmingen til å løse sosiale problemer må utvikle seg. Her kan design spille en avgjørende rolle som katalysator for å dyrke ekte forbindelser. For det formål presenterer 3daysofdesign inkluderende, menneskesentrerte design som beriker livene våre og er i stand til å påvirke hvordan vi kobler oss til produkter, omgivelsene våre, miljøet – og hverandre”.

Utforskning og engasjement

I tillegg til å presentere originale og ikoniske designkonsepter, ligger kjernen i 3daysofdesign i den pulserende energien og nysgjerrigheten til de besøkende som kommer til København fra hele verden. Det gir en plattform for designfellesskapet å møtes, gamle venner gjenforenes, nye forbindelser opprettet og innovative ideer utvekslet. 3daysofdesign erkjenner den avgjørende rollen som besøkende spiller, og har forbedret 3daysofdesign-appen med fokus på brukeropplevelsen.

Appen lar brukere lage en personlig kalender med arrangementer og utstillinger som resonerer med deres preferanser og effektiviserer prosessen med å navigere i byen.

Innføringen av nye designdistrikter i 2024 gir større muligheter for utforskning og engasjement, heter det. Et bemerkelsesverdig tillegg er Design Walk-serien som arrangeres av 3daysofdesign-teamet. Hver Design Walk gir en mulighet til å gå dypere inn i utvalgte utstillinger, få innsikt i byens designkultur og delta i tankevekkende diskusjoner. Med økende merkevarebevissthet og engasjement kombinert med en urokkelig forpliktelse til å pleie bærekraftig praksis og fremme ekte forbindelser.

Fra & tradition 2023. Foto: 3daysofdesign/Filip Gielda

Fra Northern 2023. Foto: 3daysofdesign/Chris1million

Fra New Works event 2023. Foto: 3daysofdesign/Julie Vöge

Fra File under pop 2023. Foto: 3daysofdesign/Enok Holsegaard

Signe Byrdal Terenziani, administrerende direktør i 3daysofdesign. Foto: 3daysofdesign

Relatert innhold

16.05.2024Designbase.no

Dropp utsagn som "CO2-nøytral"

14.05.2024Designbase.no

Koelnmesse i nytt samarbeid med Colombias ledende designmesse

09.05.2024Designbase.no

Habitare og Helsinki Design Week går sammen for langsiktig samarbeid

08.05.2024Designbase.no

Ny hjemmekolleksjon fra Home by Ilse Jacobsen

07.05.2024Designbase.no

3daysofdesign: Her skapes drømmer

07.05.2024Designbase.no

Trender og tradisjoner var en suksess

03.05.2024Designbase.no

Ni designbedrifter kjemper om norsk industris viktigste priser

02.05.2024Designbase.no

Fargetrender i 2025 handler om harmoni

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023