Vi er drevet til å skape endring

Mælbar hjelper danske selskaper med å få grep om klimaavtrykket, utarbeide selskapets grønne regnskap og analysere hvor det er mest effektivt å investere. Jakob Aaen opplyser at det er et økende press fra mange sider for å få kontroll på klimaregnskapet, men at den overordnede utfordringen er å få tak i dataene som skal brukes.

«Det er økende press i forhold til å få kontroll på klimakontoen sin». Det sier Jakob Aaen fra Målbar. Foto: Målbar

«Det er økende press i forhold til å få kontroll på klimakontoen sin». Jakob Aaen, som for fire år siden etablerte Målbar sammen med Anders Koefoed, føler det tydelig.

«Kundene vi hentet inn i starten var drevet av inntekter og endringer, og mange er det fortsatt, men svært mange av våre nye kunder kommer i dag fordi deres B2B-kunder nå krever dokumentasjon på at du oppfyller CSDR-kravene som er satt. Faktisk føler vi at det er i ferd med å bli et premiss for veldig mange samarbeid”.

«Premisset har endret seg, og det har også vår rolle. Vi er drevet av å skape endring, og vi har synliggjort at man kan skape endring uten å snu opp ned på bedriften», forklarer Jakob Aaen, som videre forklarer at det er to sider av saken.

«De første stegene kan tas uten å snu alt på hodet, men hvis vi ikke bare skraper i overflaten, og ønsker å komme til bunns, handler det om å systematisere det databaserte endringsgrunnlaget, se på forretningsmodeller, og ser på hvor det lønner seg å investere».

Jakob Aaen og Anders Kofoed startet Målbar for fire år siden. Foto: Målbar

Det Mælbar vanligvis gir råd om er å analysere produktene som driver inntektene. «Fordi en av tingene vi snakker mest om er proporsjonalitet. Det kan være at vi kan oppleve en stor reduksjon på et enkelt produkt, men hvis det ikke hoper seg opp til noe er det ikke verdt å bruke energi på. Alle kan kreve reduksjoner, men er de 80 prosent. av et lite antall, spiller det ingen rolle. Vi ser på hvor det er fornuftig å bruke kruttet vårt, og så å si plukke den lavthengende frukten», forklarer Jakob Aaen.

De overordnede utfordringene er data, fastslår han. Fordi de er vanskelige å samle gjennom en hel forsyningskjede. Det tar lang tid å tilegne seg dem og det er et nytt språk for oss alle.

Jakob Aaen forteller også at Målbar hjelper til med klimagassrapportering, og han forklarer at over 90 prosent av klimareduksjonen avhenger av produktene. «Da må det skje reelle endringer, de må skje i forhold til produktene; materialer, transport etc. Men vi må også innrømme at vi er prisgitt våre leverandører, for hvis de ikke er involvert, vil det ikke skje».

Der du kan møte motstand er ofte når du f.eks. må ha informasjon om hvor mye avfall det er, eller andre forretningskritiske data som leverandørene ikke alltid er villige til å dele, og dette er faktisk en stor utfordring. Dette gjelder typisk i lange forsyningskjeder, som f.eks i forbindelse med belysning, hvor det er montering, skjermer, lyskilder og mye mer, som produseres forskjellige steder, sier Jakob Aaen

Digitalt produktpass

Alle produkter i dag skal ha digitalt produktpass. Vi må vite hva som er i varene våre. Men i bl.a. designbransjen er ny og ikke noe vi er vant til. "Designindustrien har vært drevet av designet og av de mer emosjonelle årsakene til at produktene ser ut som de gjør. Derfor startet vi for fire år siden innen møbler og belysning. I starten med et avansert Excel-ark utviklet for industrien, og snart skal vi jobbe med en nettbasert plattform som kan beregne et hvilket som helst industrielt produsert produkt», forklarer Jakob Aaen.

Jakob Aaen og Anders Kofoed startet Målbar for fire år siden. Foto: Målbar

Ideen til Målbar oppsto da han og Anders Koefoed var kolleger i FDB Møbler som internasjonal salgssjef og ansvarlig for CSR. "Vi oppdaget at vi manglet et språk, fordi vi hele tiden var redde for greenwashing". Så drevet av å skape et felles språk, og gjøre det lettere å bruke det kommersielt og i stor grad også i produktutvikling, skapte de Målbar, og han forklarer:

«I dag ser vi på bl.a. inn på hva som skjer hvis du bruker en tresort fremfor en annen, eller hvis du produserer i ett land fremfor et annet. Imidlertid opplever vi ofte at vi kommer for sent inn i prosessen, slik at muligheten til å gå riktig vei fra begynnelsen er bortkastet. Det betyr egentlig at du kunne ha gjort mer med færre midler hvis du hadde vært i forkant».

Det Målbar jobber med er data, og derfor er det viktig å ha hele historien, slik at man kan regne med om noe er bra eller dårlig.

I forhold til hva Målbar kan regne på i dag, forklarer Jakob Aaen at det gjelder 16 kategorier innenfor alt fra ødeleggende effekter på ozonlaget til mikropartikler og forurensning av verdenshavene. Alt i alt; den totale skadevirkningen av produktet.

I den kommende nettbaserte løsningen har kundene selv mulighet til å beregne de 16 miljøpåvirkningene, slik at bedriftene kan få full oversikt over den samlede miljøbelastningen – ikke bare klimapåvirkningen; men også utslipp av CO2-ekvivalenter.

Du må se på helheten

Klimastress er dominerende, slik det fremstår akkurat nå, men det er mange andre parametere, og Jakob Aaen mener helt klart at man må se helheten. Blant de første som gjør det er møbelselskapet TAKT, som i samarbeid med Målbar har publisert de første fullstendige PEF-beregningene (den nye og omfattende måten å regne på) av stolserien deres. «Det har ikke vært mange sjekklister å holde seg til, og den første PEF-beregningen på et møbel tok halvannet år, men nå er forsyningskjeden deres dokumentert av Bureau Veritas. Så det handler om å ha ro i sjelen og tro at veien vi går er den rette, og vår oppgave er å hjelpe selskapet til å ta de riktige kampene – der det gjør vondt».

Jakob Aaen er ikke i tvil om at det vil skje veldig mye på området fremover, og at dokumentasjonskravene bare vil øke.

«Det har betydning i forhold til selskapene man samarbeider med, men vi hører også at det har betydning i forhold til å tiltrekke seg ansatte. Er du ikke aktiv på miljøfronten er du ikke interessant som arbeidsplass».

Fellesnevneren er data

Jakob Aaen slår bestemt fast at fellesnevneren for arbeidet med å dokumentere miljøbelastningen er data. Hvor kjøper du varene, fra hvem og hvordan. Det er data som gjør oss i stand til å ta beslutninger som gir mening”.

Han anbefaler at du ikke setter deg et mål før du har lagt en plan slik at du kan se hva som er realistisk. Men han sier også at man ikke skal håpe at det blir lettere om noen år, for det blir det ikke.

Så trinn 1; opprette en database. Trinn 2 er endring i selskapet.

«Tiden da arbeidet med ESG kunne leve på to pulter er forbi. ESG må forankres i hele selskapet og på tvers av avdelinger, ellers er det en umulig kamp å kjempe, og ledelsen har et ansvar for å lage en plan som kommer ut og lever».

Han understreker også at det er lurt å jobbe kontinuerlig med det grønne kontoen, slik at det ikke blir gjort i panikk like før fristen for så å havne i en skuff, slik at man kan starte på nytt neste gang det må bli levert inn. "Du må akseptere at det er en pågående prosess".

Mælbar var på Lifestyle & Design Clusters arrangement under 3daysofdesign. Foto: Målbar

For Mälbar handler det om å alltid være i forkant. «Vi vil helst ligge et år foran kundene våre med nye teknologier, nye data, nye materialer og nye muligheter som er verdt å undersøke. Det skjer mye når det gjelder produksjonsmetoder, nye metoder for overflatebehandling med mer, og det er viktig for oss å være en del av løsningen fremfor å stå i hjørnet og påpeke feilene», fastslår Jakob Aaen, som beskriver Anders. Koefoed og han selv som nysgjerrige mennesker, som stadig har tentaklene ute på konferanser i mange ulike bransjer, slik at man får ny kunnskap om alt fra metaller til fiber og mye mer.

– Håpet er at selskapet vårt skal bli en kollektiv hjerne for bransjen, sier han, og opplever at det er større vilje i den danske designbransjen til å dele gode og dårlige erfaringer.

Verden trenger ikke flere stoler

Jakob Aaen mener vi må tenke nytt om måten vi driver designvirksomhet på. «Verden trenger ikke flere stoler. Vi har allerede flere stoler enn vi har folk, så vi må tenke på hvordan vi best kan utnytte ressursene som står i spill, vedlikeholde dem og holde dem oppdaterte. Og hvis vi introduserer et nytt produkt, må vi gjøre oss tydelige på hva det tilfører, hva det kan gjøre og hva det erstatter, for er det en ny variant av noe som allerede finnes, er det en lang frist i forhold til forbruker ."

Det skjer mye nå, men Jakob Aaen er ikke sikker på om det vil gå fort nok. "Bedrifter må tenke på hvordan de skaper en forretningsmulighet som er bærekraftig for produktene som er på markedet. Det gjelder service, tilbakelevering, mulighet til å passe og vedlikeholde dine produkter og kanskje leasing, for hvorfor må vi eie 47 vaser?».

Han kaller tiden akkurat nå spennende. "Alt er i luften akkurat nå, og vi har ikke helt funnet lyset, men vi tror vi ser det."

Relatert innhold

10.12.2024Designbase.no

Årets farge 2025: En myk Mocha Mousse

10.12.2024Designbase.no

Euroluce 2025 kaster lys over helsen vår

09.12.2024Formland

Sponseret

Ny trendsone inkl. blomsterstudio og konseptkafé

09.12.2024Formland

Sponseret

Møt fremtidens talenter på Formland Spring 2025

09.12.2024Formland

Sponseret

Sterkt faglig program på Formland Spring 2025

09.12.2024Formland

Sponseret

3 unike Greenhouse opplevelser på Formland

06.12.2024Designbase.no

Mote og hjem går sammen på Maison&Objet

05.12.2024Designbase.no

Talenter 2025: Nye designere sender sterke impulser

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023