Et nytt løfte. En ny estetikk. Og en ny måte å være et designmerke på
Høsten 2025 vil Rosendahl relansere sin visuelle identitet og nye merkevareløfte: Make Moments Matter – med et klart mål om å resonnere med en ny generasjon.
Foto: Rosendahl Design Group
Der tidligere kommunikasjon har fokusert på design, funksjon og estetikk, er det nye Rosendahl en forlengelse av den kulturelle samtalen som generasjon Y og Z i økende grad opplever: en samtale om tilstedeværelse, fellesskap, autentisitet og øyeblikkene som faktisk betyr noe.
«Vi har alltid designet for livet vi lever – nå setter vi ord og bilder på det. Fordi designet vårt ikke bare skal se vakkert ut i hjemmet eller være iscenesatt. Det skal være en del av livet vi lever og støtte de virkelige øyeblikkene – fordi det er de små tingene som gjør livet flott», sier Anja Elletoft Aaen, markedsdirektør i Rosendahl Design Group.
Fra en perfeksjonskultur til det virkelige liv
Merkevareplattformen Make Moments Matter er ikke et tradisjonelt produktfokus eller en kampanje. Det er en historie som er basert på virkelige hverdagsøyeblikk: Den spontane praten, latteren over bordet, eller restene som ble til en middag. Det er hverdagsmagi i øyehøyde – og et oppgjør med perfeksjonskulturen. Kampanjen er basert på visuelt mangfold og estetisk fleksibilitet – med ett samlende element: tekstuniverset og de spontane og relaterbare «øyeblikkene» som oppstår, og skaper gjenkjennelse på tvers av målgrupper og medier.
«Det er ikke det perfekte, men det ekte vi feirer. Vi insisterer på at det som gjør en kopp kaffe, et dekket bord eller en søndag morgen betydningsfull, ikke er hvordan det ser ut – men hvordan det føles», sier Anja Elletoft Aaen. En ny generasjon i fokus – uten å glemme de eksisterende.
Reposisjoneringen er spesielt relevant for generasjon Y og Z, som i økende grad krever autentisitet, visuell appell og verdibaserte budskap fra merkevarer. I følge Marketsquares generasjonsanalyse fra 2024 mener 59 % av generasjon Z at et merke bør fremstå autentisk og naturlig – og majoriteten av generasjon Z og Y forventer at merkevaren skal uttrykke deres personlighet. Spesielt når det gjelder sosiale relasjoner med venner og familie, viser analysen hvor viktig nærhet og ekte tilstedeværelse er. Det er nettopp den ekte mentale og fysiske samhørigheten som er fokuspunktet på tvers av alle kommunikasjonsflater.
«Y-ene og Z-ene fyller mediene, arbeidsmarkedet – og nå også i Rosendahls merkevare-DNA. De er digitalt hjemme, visuelle og verdidrevne, og ingen merkevarer skal fortelle dem hva de skal tenke. Men det betyr ikke at vi er tvunget til å forlate generasjonene vi allerede har. Vi åpner bare døren litt mer», sier Suzanne Remillard, kundeservicedirektør hos Marketsquare.
Møt målgruppen – bak kameraet
Bak kampanjebildene står fotograf Betty Krag. Som 22-åring representerer hun ikke bare målgruppen – hun har også klart å fange den gjennom linsen: levende, usminket og ekte. Bildene er menneskelige, sensuelle, mangfoldige og innbydende – en visuell motpart til kampanjens tonefall, som føles som en samtale snarere enn en reklame. «Vi har valgt å la bildene gå i flere retninger. Det finnes ingen fast oppskrift på et perfekt hjem eller et perfekt øyeblikk – for det finnes ingen. Men det grafiske universet og tekstkonseptet binder alt sammen, slik at det fortsatt føles som én samlet historie», sier kreativ leder fra Marketsquare, Louis Isak. Relaterbare historier – både i butikken og på gaten Det nye merkeløftet og den visuelle identiteten lever på sosiale medier, utendørs, i detaljhandelen og via influencer-samarbeid. Alt med kjærlige påminnelser om å være til stede i nåtiden. «Vi vet at Z-ene og Y-ene er interessert i verdier som autentisitet, resirkulering og ekthet. Men de kjøper fortsatt glass, porselen og annet nytt utstyr til hjemmet. Nå starter vi en samtale med dem og en mulighet til å velge Rosendahl – uten å gi opp de vi allerede har», avslutter Anja Elletoft Aaen.