Basic & More får prisen for beste detaljhandelskonsept i Norden.
Basic & More er kåret til årets beste detaljhandelskonsept på NCSC Awards – Nordens største bransjeorganisasjon for kjøpesentre og detaljhandel.
Foto: Basic & More
Mens mange nye detaljhandelskjeder sliter med å slå gjennom, har Basic & More satt sitt preg siden åpningen i 2021 ved raskt å bli en av landets største detaljhandelskjeder. Selskapet, som kombinerer egne produkter med interiør, keramikk og jernvare fra overskudds- og restlager, har nettopp mottatt prisen «Årets detaljhandelskonsept» på Nordic NCSC Awards i Stockholm – foran etablerte markedsledere som Matas, den svenske boligkjeden Hemtex og det finske klesmerket Nanso.
Juryen fremhevet Basic & Mores evne til å skalere et konsept basert på produkter som vanligvis sjelden når butikkhyllene, samt selskapets merkevare, som er både minimalistisk og effektiv. Det var driftsdirektør Jeppe Stounbjerg som mottok prisen på vegne av kjeden.
«Vi er overveldet og stolte over at vi etter bare noen få år blir anerkjent som en av de største aktørene i bransjen. Både prisen fra NCSC Danmark i vår og den nå nordiske anerkjennelsen vitner om det store arbeidet som legges ned, både fra innlandet og av alle ansatte i butikkene», sier Jeppe Stounbjerg og legger til:
«Restvarer og annenhåndsvarer håndteres normalt på en fragmentert og heterogen måte, men vi har lykkes med å samle det under ett etablert og gjenkjennelig merke med en karakteristisk farge. På denne måten har vi klart å holde prisene på kvalitetsvarer nede, og samtidig presenterer vi varene tydelig og ordentlig – i stedet for bare å vise dem frem på paller.»
Bitten Brun, administrerende direktør i Basic & More, peker også på støtten fra eiergruppen, som inkluderer forretningsmannen Niels Holch Povlsen og Ree-familiens familiekontor, Ree Office, som avgjørende for selskapets raske vekst.
«Niels Holch Povlsen og Ree Office har gitt full støtte til konseptet. Deres engasjement har vært avgjørende for at vi har kunnet ekspandere så raskt, og de har åpnet dører som ellers ville vært vanskelige å få tilgang til», sier Bitten Brun.
Driften styrkes og standardiseres
Ifølge Jeppe Stounbjerg har Basic & Mores brede tilstedeværelse og målgruppe i alderen 20–60 år vært avgjørende for kjedens vekst. Kjeden prioriterer for tiden optimalisering av driften fremfor nye butikkåpninger.
«De første årene har handlet om etablering av butikker, hvor tilstedeværelsen i kjøpesentre og bysentre har vært avgjørende for veksten. Nå fokuserer vi på å styrke og standardisere driften på tvers av kjeden for å gi kundene en gjenkjennelig opplevelse i alle butikker, samtidig som vi tar hensyn til lokale forskjeller. Vi jobber også med å styrke kundeopplevelsen gjennom arrangementer med eksterne partnere», sier Jeppe Sounbjerg.