Peugeot revolusjonerer bruken av salt
Det er ikke uten grunn at folk snakker om livets salt, for salt er livsviktig for mennesker. Men vi bør ikke få i oss for mye av det. Derfor har Peugeot skapt en dobbel revolusjon: En saltkvern i zirkonia som er hardere enn stål, og som kan male saltpulver, noe som betyr at vi trenger å bruke mindre salt for å få samme smak. Jeg fikk se dette på en fantastisk tur til Peugeots fabrikk i Frankrike.
Maestro Sel. Foto: Peugeot
Gjennom historien har salt vært mer enn bare et krydder. Det har vært et symbol på makt, et betalingsmiddel for romerske soldater og en vare så ettertraktet at den ble smuglet for å unngå skatter. Det har konservert mat i saltkjellere, vært en medisinsk ingrediens på apotek og har gjennom industrialiseringen funnet veien til alt fra glass til plast. I dag bruker selv Peugeot-biler opptil 20 kg salt i produksjonen per bil!
Peugeot Saveurs har en lang tradisjon med å produsere salt- og pepperkverner i verdensklasse. Nå har de gjenoppfunnet måten vi maler alt på med sin nyeste innovasjon: saltkvernen Zirlion, som ble presentert på et fantastisk arrangement i hjertet av Frankrike – i Jura-regionen, hvor Peugeot Saveurs har hatt sin produksjon siden 1840 og hvor fabrikken der de velkjente Peugeot-møllene lages fortsatt ligger. Allerede ved ankomst kan du føle at Peugeot utstråler både arv og en lidenskap som går i arv fra generasjon til generasjon. Den store fabrikkbygningen oser av historie, men samtidig også innovasjon og modernitet.
Administrerende direktør i Peugeot Saveurs, Sébastien Zott, er en mann med dyp forståelse av håndverket sitt og en brennende lidenskap for kvalitet og innovasjon. Foto: Pia Finne
Vi blir ønsket velkommen av Peugeot Saveurs administrerende direktør Sébastien Zott, en mann med dyp forståelse av håndverket sitt og en brennende lidenskap for kvalitet og innovasjon. Han tar oss med gjennom fabrikken, hvor vi får et innblikk i den nitide produksjonsprosessen, hvor høyteknologiske maskiner jobber side om side med erfarne håndverkere, for Peugeot har alltid kombinert tradisjon med innovasjon, og det er tydelig synlig her.
«Hos Peugeot lager vi produkter som varer evig. Det er en del av vårt DNA», sier Sébastien Zott, mens han viser oss de mange forskjellige trinnene i produksjonen av kverner. «Vi bruker kun de beste materialene og tester stadig nye teknologier for å sikre at produktene våre oppfyller de høyeste standardene.»
Med på omvisningen var også administrerende direktør for Peugeot i Skandinavia, Brian Ilm, og han er helt enig.
«Peugeot handler om historie og merkeverdier. Vi selger ikke produkter som selges på pris, men på kvalitet, og vi er mye mer enn pepperkvernene vi er mest kjent for på markedet. I år tok vi over distribusjonen i Norge och Danmark, og med det åpner det seg mange spennende muligheter for å videreutvikle merkevaren.»
Peugeot-sjef i Skandinavia, Brian Ilm, i utstillingslokalet i København. Foto: Pia Finne
I forhold til forhandlerne i det skandinaviske markedet sier Brian Ilm at strategien er å samarbeide med «foretrukne partnere» som skal bidra til å utvikle merkevaren. «Vi ønsker å samarbeide med detaljhandelsbutikker og kjedekontorer der de kan stille krav til oss, og vi kan stille krav til dem. Fordi de må forstå merkevaren, forstå håndverket bak produktene og formidle det budskapet til forbrukerne», sier Brian Ilm.
Zirlion: Den ultimate saltkvernen
Med den nye Zirlion-saltkvernen, som spilte hovedrollen på turen til Frankrike, har Peugeot nok en gang satt standarden for hvordan vi opplever salt. Kvernen er laget av zirkonia, et ultrahardt materiale som vanligvis brukes i helsevesenet til proteser, tannimplantater og til smykker.
«Vi ønsket å lage verdens beste saltmekanisme, og zirkonia ga oss muligheten til å designe en kvern som er hardere enn stål», forklarer Sébastien Zott. Han viser oss de mange prototypene og de utallige testene som har ført til den endelige versjonen av Zirlion.
Kvernen er laget av zirkonia, et ultrahardt materiale som gjør det mulig å male pulverisert salt. Foto: Peugeot Saveurs
Materialets ekstreme hardhet gjør at kvernen kan male salt fra en grov, sprø tekstur og helt ned til en fin, pulveraktig konsistens, noe Peugeot nå er først ute med å presentere på markedet.
«Vi inviterte forhandlere over hele verden til å gi tilbakemeldinger på hvilken type salt den nye kvernen skal kunne male, og alle typer salt har blitt testet», står det.
Design, lidenskap og innovasjon
Peugeot er kjent for sitt tidløse design, og Sébastien lover at innen et år vil alle Peugeot-kverner male salt med Zirlion-beskyttelsen. Og Peugeot lover livstidsgaranti på mekanismen.
«Vi lager produkter for lidenskapelige mennesker som elsker mat», sier Sébastien. «Og hvert krydder fortjener det beste verktøyet. Salt er et essensielt element i matlagingen vår, og med Zirlion kan vi sørge for at forbrukeren får den beste smaksopplevelsen med minimal innsats.»
Salt er viktig i matlaging. Michaelin-kokken Romuald Fassenet fra Mon Joly demonstrerte dette ved å lage en utsøkt middag. Foto: Pia Finne
Når det gjelder grunnen til at det er lagt ned mye arbeid i å oppnå det fine, pulveriserte saltet, forklarer Brian Ilm at salt er viktig for helsen, men at det også er viktig å bruke det riktig. WHO anbefaler mindre enn 5 gram salt per dag, men i industrialiserte land konsumerer vi vanligvis mellom 8 og 12 gram. Derfor er det viktig å få mest mulig smak med minst mulig saltforbruk. «Derfor har vi introdusert pulverisert salt med Zirlion-kvernen; som navnet antyder, er malt så fint at den nesten er pulver. Den gir mer saltsmak med mindre forbruk», forklarer Brian Ilm, og legger til at interessen for Peugeots nye Zirlion-saltkvern allerede er stor på det skandinaviske markedet, og at ideen om «pulverisert salt» har blitt godt mottatt av både forhandlere og forbrukere.
Peugeot og fremtiden
Peugeot produserer 2,2 millioner salt- og pepperkverner årlig og jobber kontinuerlig med å forbedre produksjonen sin. «Vi gjenbruker og resirkulerer så mange restmaterialer som mulig, og for eksempel er all malingen vår kjemikaliefri», forteller Sébastien oss mens vi går gjennom fabrikken. Og de har nettopp investert fem millioner euro i et nytt lakkeringsanlegg som reduserer bruken av løsemidler.
I nær fremtid vil den nye kvernmekanismen bli funnet i alle Peugeot-saltkverner. Foto: Peugeot Saveurs
Men Peugeot stopper ikke der. Med en ambisjon om å være verdensledende innen kvernmekanismer, fortsetter de sin forskning og utvikling. «Vi jobber allerede med den neste store innovasjonen som vil revolusjonere måten vi bruker krydder på», avslører Sébastien Zott med et smil.
Selv om Peugeot er synonymt med biler for mange i dag, startet det hele med kverner, og Peugeot-familien er fortsatt dypt involvert i selskapet. «Vi bygger videre på 210 år med innovasjon», avslutter Sébastien Zott under en omvisning på Peugeot-fabrikken.
Brian Ilm tar over og forklarer at i tillegg til kvernene står Peugeot også bak en omfattende serie med vintilbehør og en serie keramikk som, i likhet med kvernene, produseres i Frankrike; i Normandie, hvor de er eksperter på dette feltet.
Med det store utvalget sier Brian Ilm at hans oppdrag i Skandinavia er å utvide bevisstheten og fortelle om Peugeots historie, merkevareunivers og verdier.
Og hvis du besøker Peugeots skandinaviske showroom, kan du oppleve det brede utvalget, og samtidig kan du se det store utvalget av farger som de vakre pepperkvernene finnes i.
«Farger har faktisk begynt å ta mye plass på kjøkkenene til skandinaviske forbrukere», forklarer Brian Ilm. «Det er ikke lenger bare de svarte og brune versjonene vi selger, men også gule, røde, oransje, blå og grønne, og samtidig er forbrukerne i dag også mer villige til å betale for god kvalitet.»
Han sier også at filosofien bak alle Peugeot-produkter er å bidra med noe nytt. «Enten det er farger på kjøkkenet på både kverner og keramikk, enten det er velfungerende vinverktøy eller den splitter nye Zirlion-saltkvernen og pulverisert salt, utvikler vi både selskapet, kolleksjonene, produktene og med det også samarbeidet med kundene våre», avslutter Brian Ilm.
Fra besøket på Peugeot Saveurs-fabrikken. Foto: Pia Finne
Fra besøket på Peugeot Saveurs-fabrikken. Foto: Pia Finne
Fra besøket på Peugeot Saveurs-fabrikken. Foto: Pia Finne
Det nye saltpulveret. Foto: Pia Finne
Vanlige saltflak. Foto: Pia Finne