Paula Gerbase utnevnt til Kreativ Direktør hos Georg Jensen

Georg Jensen kunngjør sin nye kreative direktør med umiddelbar virkning.

Paula Gerbase er ny Creative Director hos Georg Jensen. Foto: Georg Jensen

Paula Gerbase er utnevnt som Creative Director hos Georg Jensen. I rollen som Creative Director vil Gerbase være ansvarlig for å definere merkevarens kreative visjon og sette retningen for et helhetlig og strømlinjeformet merkevareuttrykk. Hun vil lede arbeidet med å forme Georg Jensens visuelle identitet og sikre en rød tråd i designet på tvers av produktkategorier, samarbeid og både digitale og fysiske opplevelser.

Med 15 års erfaring fra globale luksusmerker bringer Gerbase med seg et skarpt øye for design og en dyp respekt for håndverket bak. Hun har allerede begynt å utforske selskapets 120 år gamle arkiv, som rommer en arv fra noen av de mest innflytelsesrike designperiodene i det siste århundret.

"Georg Jensen har hatt en betydelig innvirkning på noen av det siste århundrets største designperioder og spilt en avgjørende rolle i å introdusere mange av Skandinavias og Nordens viktigste designere, kunstnere og håndverkere," sier Gerbase. "Det er virkelig et unikt dansk hus, med kvalitet i kjernen, og uten sidestykke. Jeg ser frem til å dykke ned i denne uovertrufne designarven for å skape neste kapittel."

Gerbase er født i Brasil, oppvokst i Sveits og har studert mote ved Central Saint Martins i London. Etter studiene fikk hun opplæring som skredder på Savile Row, før hun lanserte sitt eget merke, 1205, som fokuserte på unisex-design og sikret henne en nominasjon til British Fashion Award. I over et tiår pendlet Gerbase mellom London og Paris som konsulent for flere luksusmerker, inkludert seks år som Artistic Director for det Hermès-eide britiske skomerket John Lobb. Der ledet hun merkevarens kreative og visuelle retning før hun gikk videre for å fokusere på sitt eget prosjekt, Gerbase.

Foto: Georg Jensen

Gerbases første serie for Georg Jensen, som lanseres i november 2024, introduserer merkets første sølvaccessories – designet for å fungere som nøkkelringer, veskepynt og tilbehør til klær. Kolleksjonen er resultatet av en grundig studie av arkivene i København, hvor Gerbase valgte ut fem motiver som reflekterer husets ikoniske designspråk fra noen av de viktigste designperiodene i det siste århundret, som en hyllest til merkets 120-årsjubileum.

Som en del av sin visjon for merkets utvikling vil Gerbase bruke inspirasjon fra arkivene til å utvide Georg Jensens material- og håndverksuttrykk. Dette vil bli synlig i nye kolleksjoner for både hjem og smykker i løpet av 2025.

"Vi har en historie og en arv uten sidestykke," sier Gerbase. "Foruten sølv inkluderer Georg Jensens verk også glass, keramikk, skulpturer, litografier og tekstiler, for å nevne noen få. Det er en ekstraordinær kombinasjon av materialer, teknisk dyktighet og dristige design som har vært skjult altfor lenge."

Georg Jensens sølvaccessories

Silver Accessories-kolleksjonen består av fem nye håndlagde accessories i sterlingsølv, inspirert av karakteristiske motiver fra ulike kunstneriske epoker. Hvert motiv er nøye valgt fra Georg Jensens arkiver i København og representerer merkets forbindelse til noen av det 20. århundrets største designbevegelser.

Den nye kolleksjonen inkluderer blant annet:

  • Den naturinspirerte Bud-kjeden, designet av Georg Jensen under art nouveau-perioden tidlig på 1900-tallet.
  • Mer abstrakte art deco-elementer som Oak- og Orb-kjedene, designet av den danske sølvsmeden Harald Nielsen.

Foto: Georg Jensen

I tillegg inkluderer serien Axis-kjeden av Sigvard Bernadotte, en ledende figur innen Danmarks funksjonalistiske bevegelse, samt den minimalistiske Facet-kjeden, som illustrerer mid-century-stilens fokus på enkelhet fremfor overdreven dekorasjon.

Alle de fem delene er utstyrt med en C-formet lås, som er nøye integrert i designet og gjør dem anvendelige som nøkkelringer, veskepynt og belteaccessoirer.

De nye accessoirene gjenspeiler Georg Jensens uovertrufne arv – både når det gjelder sølvhåndverket, som har vært merkets kjerne siden grunnleggelsen i 1904, og tradisjonen for å skape design som reflekterer samtidens kunstneriske bevegelser.

Foto: Georg Jensen

Kande fra arkiverne. Foto: Georg Jensen

Relatert innhold

10.12.2024Designbase.no

Årets farge 2025: En myk Mocha Mousse

10.12.2024Designbase.no

Euroluce 2025 kaster lys over helsen vår

09.12.2024Formland

Sponseret

Ny trendsone inkl. blomsterstudio og konseptkafé

09.12.2024Formland

Sponseret

Møt fremtidens talenter på Formland Spring 2025

09.12.2024Formland

Sponseret

Sterkt faglig program på Formland Spring 2025

09.12.2024Formland

Sponseret

3 unike Greenhouse opplevelser på Formland

06.12.2024Designbase.no

Mote og hjem går sammen på Maison&Objet

05.12.2024Designbase.no

Talenter 2025: Nye designere sender sterke impulser

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023