Ny rapport om det amerikanske markedet
MarketOutlook viser fortsatt interesse for bolig + husholdningsvarer og at velvære vil spille en større rolle
Foto: 123RF.com
Den nye rapporten fra IHA, State of the Industry MarketOutlook, som ble utgitt i dag, indikerer at hvitevarer og husholdningsapparater bør fortsette å være en viktig driver for det totale varesalget i det amerikanske markedet frem til 2025. Rapporten, som beskriver forbrukernes kjøpsintensjoner og faktorene som påvirker kjøpsplanene, ble publisert på IHAs uavhengige nyhets- og informasjonsplattform, HomePageNews.com, og kan også være en indikator på hvordan de europeiske markedene utvikler seg.
«I en tid med så mye usikkerhet gir MarketOutlook en viss klarhet for leverandører og forhandlere av hvitevarer og husholdningsapparater i deres produktutvikling, markedsføring og salgsstrategier», sa Derek Miller, president og administrerende direktør i IHA. «Studien understreker også den fortsatte motstandskraften til hvitevarebransjen, som historisk sett har vist seg å være motstandsdyktig mot økonomisk usikkerhet.»
Rapporten deler opp hvitevarebransjen i 15 kategorier, og gir dyptgående innsikt i hvilke produkter forbrukerne forventer å kjøpe i 2025, viktige faktorer som påvirker kjøpsplanene og de mest sannsynlige detaljhandelskanalene for disse kjøpene. Studien avslører også hvor mye mer (om i det hele tatt) forbrukere er villige til å betale for ulike typer produkter.
Resultater på toppnivå
Resultatene fra undersøkelsen indikerer at markedet for husholdningsartikler og husholdningsvarer sannsynligvis vil fortsette sitt robuste mønster i 2025. Antallet respondenter som sa at de er «svært sannsynlige» eller «noe sannsynlige» til å kjøpe produkter i 10 av rapportens 15 kategorier er på eller over 50 %.
MarketOutlook-resultatene fremhever også den økende rollen velvære spiller – og den betydelige innvirkningen det har på forbrukernes privatliv. De tre kategoriene der mer enn 30 % av respondentene sier at de er «svært sannsynlige» til å kjøpe i 2025, er hjemmepleie (34 %), rengjøringsverktøy (33 %) og personlig pleie (32 %).
Når det gjelder kjøpsmotivasjon, fortsetter erstatning å være den ledende driveren på tvers av nesten alle kategorier. De høyeste andelene finnes i rengjøringsverktøy (50 %), personlig pleie (42 %), bakeverktøy (42 %), kjøkkenverktøy (42 %), kokekar (41 %), bestikk (41 %) og hjemmepleie (41 %).
Kategorispesifikke funn
MarketScope gir dyptgående data for hver kategori om en rekke emner, inkludert generell kjøpsintensjon, toppprodukter, faktorer som motiverer kjøp, foretrukne materialer, foretrukne kjøpskanaler og effekten av prisøkninger.
Et utvalg av kategorispesifikke resultater inkluderer:
Rengjøringsverktøy leder den generelle kjøpsintensjonen, med 70 % av respondentene som indikerer planer om å kjøpe dem innen 2025. Imidlertid sa 40 % av forbrukerne at de ikke ville betale mer for dem, til tross for konstant, nyttig innovasjon.
Kjøkkenelektronikk er en forskningsintensiv kategori. Når det gjelder toppprodukter, er airfryere de mest populære (38 %), etterfulgt av brødristerovner (30 %) og brødristere (24 %).
Utskifting er fortsatt en viktig grunn til å kjøpe kokekar (41 %), men 19 % av forbrukerne nevner oppdaterte funksjoner som non-stick-teknologi eller induksjonskompatibilitet som en topp motivator. Når det gjelder non-stick, foretrekkes keramikk med en faktor på nesten to til én.
Luftrensere er de klart mest ettertraktede produktene i hjemmemiljøet (45 %). Bærbare vifter (33 %) og vannfiltre (32 %) følger etter.
Når det gjelder kjøkkenutstyr, er det en høy preferanse for rustfritt stål (53 %) – sannsynligvis noe som gjenspeiler viktigheten av holdbarhet og enkel rengjøring i matlaging – og en økende preferanse for naturlige materialer som bambus og tre.
IHA 2025 State of the Industry Report
IHA State of the Industry Report 2025 er husholdnings- og hvitevarebransjens første omfattende markedsundersøkelsesrapport som undersøker amerikansk detaljhandelsvolum etter kategori, detaljhandelsprosent etter kanal, forbrukernes kjøpsintensjon etter kategori og forbrukernes livsstilsverdier og -drivere.
MarketOutlook-forbrukerundersøkelsen ble gjennomført for IHA av Morning Consult blant et utvalg på 2200 voksne. Intervjuene ble gjennomført på nett, og resultatene er vektet for å tilnærme et målutvalg av voksne basert på alder, kjønn, rase, utdanningsnivå, region, kjønn etter alder og rase etter utdanningsnivå. De samlede undersøkelsesresultatene har en feilmargin på pluss eller minus to prosentpoeng.
De 15 kategoriene som er analysert er bakevarer, kokekar, kjøkkenutstyr, drikkevarer, porselen, bestikk, kjøkkenelektronikk, oppbevaring og organisering av hjemmet, personlig pleie, hjemmemiljø, rengjøringsverktøy, gulvpleie, bagasje og reiseartikler, friluftsliv og hjemmehelse.