idd cologne 2025 forvandler Köln til en internasjonal designscene
Med 106 merker, 16 lokasjoner, mer enn 70 arrangementer og rundt 10 000 registrerte besøkende, gjorde Interior Design Days Cologne (IDD Cologne) en imponerende debut.
Foto: Kölnmesse
Den nye, desentraliserte designplattformen satte Köln på verdenskartet som et dynamisk møtested for internasjonal interiørdesignkultur – med design, arkitektur og byliv i kjernen.
«Med idd cologne har vi startet et nytt kapittel sammen med bransjen», sier Oliver Frese, driftsdirektør i Koelnmesse. «Det innovative formatet brakte interiørdesign dit den lever – midt i byen, nær mennesker og omgitt av urban energi.»
Design i hjertet av byen
Konseptet «kun urban» presenterte en ny måte å oppleve design på. I stedet for tradisjonelle messestander ble utstillinger og arrangementer integrert i byens arkitektur og puls. Fra ikoniske steder som Design Post Köln – som ble en offisiell partner av Koelnmesse i år – til den vernede Stoff-Pavillon Moeller og machwerkhaus Köln, der design og urban produksjon møtes, ble Köln forvandlet til et levende showroom.
Lokale aktører deltok også med showrooms, flaggskipbutikker og popup-arrangementer, som sammen skapte en unik designrute gjennom byen. Her ble alt fra interiørdesign og gjestfrihet til kontraktsløsninger presentert i autentiske omgivelser, hvor design kunne oppleves romlig, sanselig og personlig.
Foredrag, omvisninger og nettverk
Programmet tilbød over 70 aktiviteter, hvor innhold og opplevelse gikk hånd i hånd. Urban Design Walks trakk fulle hus med guidede turer til viktige steder, mens Architonic Talks ga dyptgående innsikt i aktuelle temaer som materialforståelse, merkeidentitet, emosjonell romlighet og bærekraftig levetid. Et sosialt høydepunkt var idd cologne Aperitivo i Stoff-Pavillon Moeller, hvor designbransjen møttes for uformell nettverksbygging og utveksling av ideer.
Workshops, liveopptredener og utstillinger i byens butikker og studioer bidro til den kreative atmosfæren, hvor idd cologne-ånden – inspirasjon, fellesskap og nysgjerrighet – føltes overalt.
En ny måte å møtes på
Responsen var overveldende positiv. Leo Lübke, styreleder i den tyske møbelindustrien (VDM) og direktør i COR, fremhevet arrangementets mot og innovasjon: «idd cologne viste hva vår bransje står for – kreativitet, entreprenørånd og motet til å bryte ny mark.»
Christian Haeser fra den tyske møbelbransjen (BVDM) roser også initiativet: «Design ble ikke bare vist, men gjort håndgripelig – romlig, emosjonelt og autentisk.»
Med en kombinasjon av profesjonell tyngde, urban stil og direkte kontakt mellom merkevarer og besøkende har idd cologne 2025 skapt et nytt format for designopplevelser – og har styrket Kölns rolle som en internasjonal designby betraktelig.
