Formland: Et univers av opplevelser og en kilde til inspirasjon

Utstillere og innkjøpere handler, nettverker og deler kunnskap, og besøkende kan boltre seg i trendinstallasjoner, foredrag, workshops og arrangementer når MCH Messecenter Herning åpner dørene til Formland Autumn fra 17.-19. August.

Fra trendsonen 2023. Foto: Tony Brøchner/Formland

Det tradisjonelle messeformatet utfordres. Men det trenger ikke være dårlig. Tvert imot, nye konsepter utvikles og nye ideer bringer bransjen «back in business». Men man må fornye seg og investere i det som kommer. Dette gjelder både for oss som messearrangører og for alle våre flinke utstillere» Det mener Flemming Andersen, prosjektleder i Formland, og lover at denne messen også vil inneholde nye. og ulike handlinger.

Formland kan denne gangen feire 40-årsjubileum og messe nr. 80, og det vil skje med 10 konsepthaller, mer enn 400 danske og utenlandske utstillere og over 50 foredrag, workshops og arrangementer som er med på å samle interiør- og designbransjen. På programmet står blant annet et veritabelt overflødighetshorn av estetiske og kreative nyheter innen områder som «Interiør», «Spisestue», «Garden», «Utendørs», «Smak» og det splitter nye «Smykker», og tilbyr dermed tre inspirerende dager med fokus på livsstil. Nyheter presenteres, nye kolleksjoner vises frem og virksomheten utvikles når utstillere, innkjøpere og andre profesjonelle aktører møtes på kryss og tvers. Dagene er også lærerike takket være de mange horisontutvidende aktivitetene som foregår ved siden av utstillingen på scener og i verksteder.

Foto: Tony Brøchner/Formland

«Vi har flere arrangementer og workshops denne gangen enn noen gang før, og dermed massevis av muligheter for inspirasjon, kunnskapsdeling og forretningsutvikling. Det er med på å trekke kjøpere til Formland», fastslår Flemming Andersen.

Formland satte faktisk allerede seil med arrangementet 'Circular Furniture Days i Designmuseum Danmarks hage i København i juni i samarbeid med Lifestyle and Design Cluster, som, som Flemming Andersen uttrykker det, er 100-metermesteren i kunnskapsdeling og sirkulær økonomi, som samt de to andre partnerne; Plastindustrien og Designmuseet Danmark.

«Vi bygde et superfint konsept, som vi faktisk tar med til Formland for å bygge videre på det under den nye overskriften «Think circular».

«Interessen for rundskrivet er økende, nye utstillere kommer, og selv om vi ikke føler et kjempeløft som da vi først introduserte «Circular Formland Days», vil vi gjerne presse både forhandlerne og de andre utstillerne på Formland, for det er nok av lavthengende frukt å plukke, og du trenger ikke være langt i prosessen for å være med – bare sett i gang. Og på «Think circular» vil det være mange gode eksempler på hvordan du kan komme i gang og hva du, både som forhandler og leverandør, kan gjøre for å komme videre med den sirkulære tankegangen.

Det handler om livsstil

På Formland er det ikke noe overordnet tema, for det handler i stor grad om livsstil på tvers av områdene.

«Design- og interiørbutikker er i dag bredere forankret enn tidligere. I dag handler det om livsstil, og en butikk kan enkelt kombinere design til hjemmet med klær og produkter for friluftsliv. Derfor har vi også i større grad valgt å plassere utstillerne i de områdene der de passer inn stilmessig, fremfor i et produktmessig fellesskap. Det synes vi gir best mening», fastslår Flemming Andersen.

Blant de nyere områdene er «Hage» og «Utendørs» som fokuserer på design for friluftsliv for bl.a. hagesentre. Her er også trendinstallasjonen «Greenhouse», der messen går over til en utstilling med fokus på natur og planter som fremmer biologisk mangfold og støtter et rikt økosystem fra blomstrende enger til skyggefulle trær. Området er skapt i samarbeid med GASA Group, og under slagordet 'Nature to the People' er fokuset nettopp på biologisk mangfold i det moderne samfunnet.

Foto: Tony Brøchner/Formland

Denne gangen er moteutstillerne plassert der de passer inn stilmessig, og som noe nytt denne gangen etableres Formland Jewellery, hvor omdreiningspunktet er smykker, klokker og tilbehør. «Smykker»-hallen er laget i samarbeid med AU.CLOCK, og her vil 40-50 utstillere presentere 60-70 merker. I tillegg er det en forelesningsscene med daglige foredrag av ulike bransjeeksperter.

"Jeg synes det er en veldig fin synergi mellom Formlands andre utstillere og smykke- og klokkebransjen", sier Flemming Andersen, som gleder seg til lanseringen av Formland "Jewellery".

Utenlandske og sjællandske besøkende

Flemming Andersen sier også at det denne gangen og fremover vil bli satt av en større markedsføringsinnsats for å få besøkende fra Sjælland så vel som fra de lokale markedene Norge, Sverige og Tyskland til Herning.

«Vi har godt tak på de besøkende fra Jylland og på Fyn, men på Sjælland og i våre omkringliggende land er det rom for forbedringer, og kan vi få en positiv utvikling i gang for besøkende og utstillere fra disse markedene, som har stort potensial, så håper vi det kan utløse en snøballeffekt.

Trendsone og verksteder

Blant de mange hitene på Formland er den over 500 kvadratmeter store trendsonen med tilhørende konseptkafé, som ble til i tett samarbeid med Studie FlyHelsted. Sonen skifter uttrykk fra rettferdig til rettferdig, og denne gangen fremstår den som et japansk-inspirert hjem fylt med pene kolleksjoner og kunstneriske penselstrøk. I denne forbindelse har sonen fått tittelen «Maison Ikigai», som er inspirert av en japansk filosofi og ordet ikigai, som er en kombinasjon av Iki (å leve) og Gai (verdier, verdi eller fornuft).

Workshops er en sentral del av Formland, som dermed gjør en dyd av å la de besøkende selv ta på, føle og teste ut nye ideer og konsepter. Det er med på å gi messen en ekstra interaktiv dimensjon, og at det virkelig er fokus på dette aspektet understrekes av at det som noe nytt på den kommende messen også vil være workshops å dykke ned i om det alltid vel- deltok på Speak Up-scenen. Scenen danner fortsatt rammen om spennende foredrag av eksperter innen for eksempel trendforskning, digitalisering og merkevarebygging, men tilbyr nå også workshops hvor deltakerne tar med seg praktisk kunnskap hjem som kan brukes til forretningsutvikling i egen regi. regi.

Foto: Tony Brøchner/Formland

Også på området "Farm Living - Cozy Country Christmas" er det workshops på programmet - her er det derfor ikke mindre enn 11 juleromsverksteder kuratert av Eckmann Studio ledet av trendekspert Anette Eckmann. Området er generelt inspirert av livet på landet og den koselige juletiden og favner julens mange tradisjoner, fra adventskransen til den klassiske julelunsjen.

Besøkende vil også finne workshops i 'Taste'-hallen, som er dedikert til merkevarer og dyktige fagfolk innen et bredt utvalg av delikatesser og gourmetgaver. Her kan du blant annet dekorere din egen sjokolade og prøve deg på ulike mixologi-trender.

Og akkurat som tradisjonen tilsier, tilbyr Danske Dekoratørre også workshops i et inspirerende område laget for formålet.

«Vi lever i en tid der kunnskapsdeling og inspirasjon er veldig viktig. Verkstedene vi har drevet tidligere år har vært helt utsolgt. Derfor har vi for første gang over 50 aktiviteter; workshops, foredrag osv., som kan bidra til å tiltrekke enda flere besøkende til messen», sier Flemming Andersen, og legger til: «Næringsfolk trenger nye måter å tenke ting på, for å se hvordan ting kan gjøres annerledes og for å få informasjon de kan ta med hjem og bruke direkte».

Derfor oppfordrer Flemming Andersen også utstillerne til å lage arrangementer og workshops eller andre ting på standene deres for å skape enda mer bevissthet rundt merkevaren deres på messen.

«Kunder bruker ikke lenger timer på å gå gjennom hele samlingen. De kommer inn på standen, ser nyhetene og handler kanskje først når de har samlet en oversikt bakerst på messen», står det.

Og Flemming Andersen avslutter med å slå fast at på Formland Autumn gjeninnføres den prestisjetunge Formland Design Award, som hyller spesielt innovative, funksjonelle og bærekraftige produkter. Produktene vurderes av en fagjury.

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Formland autumn 2024 - et univers av opplevelser

Utstillere og innkjøpere handler, nettverker og deler kunnskap, og besøkende kan boltre seg i trendinstallasjoner, foredrag, workshops og arrangementer når MCH Messecenter Herning åpner dørene til Formland Autumn fra 17.-19. August.

Formland kan denne gangen feire 40-årsjubileum og messe nr. 80, og det vil skje med 10 konsepthaller, mer enn 400 danske og utenlandske utstillere og over 50 foredrag, workshops og arrangementer som er med på å samle interiør- og designbransjen, og som gir forhandlere ny inspirasjon og kunnskap de kan ta med seg hjem. På Formland er det ikke noe overordnet tema, for det handler i stor grad om livsstil på tvers av områdene. Derfor inneholder programmet et veritabelt overflødighetshorn av estetiske og kreative nyheter innen områder som «Interiør», «Spisestue», «Hage», «Utendørs», «Smak» og det splitter nye «Smykker».

Vi ser på trenden, denne gangen kalt "Maison Ikigai", som henter inspirasjon fra en japansk filosofi og ordet ikigai, som er en kombinasjon av Iki (å leve) og Gai (verdier, verdi eller fornuft), har vi tatt en snakk med Anette Eckmann om hennes arrangementsområde «Farm Living - Cozy Country Christmas», og vi gir en god oversikt over de mange spennende og lærerike foredragene på Speak Up scenen. Så se frem til å bli inspirert...

Relatert innhold

10.10.2024Designbase.no

imm cologne 2025 er kansellert

09.10.2024Designbase.no

Her er 10 ville tall om Temu

01.10.2024Witt A/S

Sponseret

iRobot lanserer Roomba Combo® 2 Essential med AutoEmpty-dock

30.09.2024Designbase.no

Nordjysk selskap går inn på det norske markedet

27.09.2024Designbase.no

Maison&Objet bygger på et sterkt fundament

26.09.2024Designbase.no

Årets farge på Nordsjö varsler optimisme

24.09.2024Designbase.no

Upcycling har aldri sett så bra ut som i dag

20.09.2024Designbase.no

Formex ble en suksess

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023