Formex viser formen  

Etter et ufrivillig fravær på to år, var stemningen på topp da Formex åpnet dørene i slutten av august. Nytt effektivt messeoppsett og mange kjære gjensyn kompenserte for en noe mindre messe enn sist.

Iris Hantverk presenterte blant annet nye produkter av designer Lovisa Wattman. Foto: Anders Bergmark.

Få minutter før Formex skulle gjenåpnes etter to års ufrivillig pause, samlet flere og flere besøkende seg bak båndene som blokkerte inngangene til hallene, som startfeltet i et langdistanseløp. Inne på tivoliet var følelsen av spent forventning nesten fysisk til å ta og føle på.
–Det er et oppdemmet behov for å møtes, sa Mattias Cederberg, salgssjef i Sundqvist.
Siden årsskiftet har det vært et nordisk selskap, og Sundqvist kom til Formex med et nordisk tema som bl.a. inkluderer nordisk derby i mat og drikke.

–Vi har jobbet hardt for å få kundene våre hit, og vi har mange gode bookinger. Vi har klart oss fint under pandemien. Nå er vi på vei ut av det, men i stedet har vi nå en krig i Europa. Mediaene tegner et dystert bilde av økonomien, men vi fortsetter å tro at folk vil velge å bruke pengene sine på premiumprodukter.

Markslöjd lanserte en fortsettelse av samarbeidet med designer Ann Ringstrand, med dekket bord som tema. Foto: Anders Bergmark.


På slaget klokken halv ti ble båndene rullet vekk og messebesøkende strømmet inn i hallene. Ved hver inngang ble de møtt av et nytt element; miniutstillingene News Expo med utvalgte produkter fra hallene, utarbeidet av designer Jan Rundgren. Tanken var at utstillingene skulle fungere som en slags introduksjon til området, men de var selvsagt ikke bare til inspirasjon for de besøkende. En utstiller som hadde totalt to produkter på New Expo i Hall A var førstegangsutstiller bonemill, en ny distributør for japanske Toyo Steel, som produserer verktøykasser i ulike størrelser og farger i støpt metallplate.
–Vi har hatt mange besøkende her som har sett produktene våre i News Expo, sa Christian Fundin, som driver Bonemill sammen med Martin Skoog.

De nye New Expo-utstillingene besto av utvalgte produkter fra hver hall. Foto: Anders Bergmark.


En noe mindre messe
Sammenlignet med forrige messe var denne utgaven litt mindre, og noen av de tidligere store utstillerne hadde valgt andre salgskanaler denne sesongen. Formex tilpasset lokalene ved kun å bruke hall A og C.
Sett fra et besøksperspektiv var det en vellykket løsning som skapte god flyt og ga god oversikt uten at gangene føltes tomme. Messen var fornøyd med det endelige resultatet av 434 utstillere, som oversteg det forventede antallet på 400.
–Alle jeg har snakket med har vært så positive til at Formex er tilbake. I dag kan vi slå fast at det digitale ikke kan erstatte det personlige møtet. Jeg har imidlertid stor respekt for store utstillere som jobber med lang planlegging, kan ha forskjellige grunner til å vente. Men det er flott at vi har kommet godt i gang, sier Chicie Lindgren, forretningsområdesjef for Stockholm Design Events ved Stockholmsmässan og fungerende prosjektleder for Formex.
For bedriftene som stiller ut var fordelen med fraværet av andre utstillere at det ble mindre konkurranse om gjestenes tid.
–Det kom mye folk, og færre utstillere trenger ikke bare være dårlig. Det var også en fantastisk messe i Paris, selv om den var mindre enn vanlig, sier Angela Lundblad, salgssjef i Iris Hantverk, som kom til Formex med nyheter om blant annet barbering og baking designet av designer Lovisa Wattman.

Satakes nye kolleksjon for utendørs matlaging, Satake Outdoor. Foto: Anders Bergmark.



Matlaging og utendørsliv
Matlaging og borddekking var to sektorer som generelt utviklet seg sterkt under pandemien, hvor mange ble tvunget til å avlyse utenlandsferier og tilbringe både arbeid og fritid hjemme. Et tredje område for vekst var livet utendørs, hvor vi kunne sosialisere oss med mindre risiko for smitte.
En utstiller som plukket opp temaet var Vikingsun, som presenterte den nye Satake Outdoor-kolleksjonen under merkevaren Satake.
Kolleksjonen, som ble utviklet for rundt et år siden, inneholder veldesignede produkter for utendørs matlaging, bl.a. en liten øks og en villmarkskniv som fungerer godt i tursekken til turgåeren. Andre produkter som gryte, frityrgryte, støpejernsrangler og stativer i to størrelser egner seg bedre for utflukter med større lastemuligheter.

Sundqvist, som har vært et nordisk selskap siden årsskiftet, kom til Formex med et nordisk tema. Foto: Anders Bergmark.


–I forbindelse med pandemien merket vi en økende interesse for å feriere i den svenske naturen og lage mat utendørs. Ideen med Satake Outdoor var å tilby et utvalg for det formålet, fortalte Viktor Zeilon ved Vikingsun.
En internasjonal utstiller som returnerte til Formex for andre gang var Latvias Vaidava Ceramics, som stilte ut elegante, håndverksfremstillede, polerte og glaserte terrakottaskåler.
–Vi lager keramikken vår for hånd av lokal leire fra Devon-perioden, som er utvunnet bare tre steder på jorden, sa Miks Balodis, hvis far startet selskapet i 1980.
–Vi har gledet oss til å komme oss ut og møte kundene. Nettsalg har gjort det veldig bra under pandemien, men B2B sviktet.

www.formex.se   

Tekst Anders Bergmark, oversettelse: Gunnhild Bjørnsti

Relatert innhold

16.05.2024Designbase.no

Dropp utsagn som "CO2-nøytral"

14.05.2024Designbase.no

Koelnmesse i nytt samarbeid med Colombias ledende designmesse

30.04.2024Designbase.no

Messe Frankfurt tilbyr gratis online arrangementer for alle

23.04.2024Designbase.no

Kunstig intelligens i detaljhandelen

18.04.2024Designbase.no

Rosendahl Design Group oppnår B Corp-sertifisering

16.04.2024Witt A/S

Sponseret

Witt A/S overtar distribusjonen av Aiper kabelfrie bassengroboter i Norden

08.04.2024Global Design Partner

Sponseret

Fra resirkulert plast til slitesterke og multifunksjonelle produkter

05.04.2024Designbase.no

BoConcept får en internasjonal toppprofil

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023