Amerikanske selskaper rammes av tollsatser
Nesten alle respondentene i medlemsundersøkelsen til International Housewares Association (IHA) oppgir at tollsatser påvirker virksomheten deres.
Foto: 123RF.com
Nesten alle respondentene i en fersk medlemsundersøkelse fra The International Housewares Association (IHA) indikerer at tollsatsene som Trump-administrasjonen har innført påvirker virksomhetene deres, med kansellerte forsendelser, prisøkninger, bemanningsreduksjoner og alternative innkjøp blant leverandørenes reaksjoner på økende tollsatser. Dette skriver IHA i et nylig utgitt nyhetsbrev.
Undersøkelsen viser at 87 % av respondentene har blitt betydelig påvirket av tollsatser (97 % har blitt betydelig eller noe påvirket), ifølge IHA.
«Selv om den nylige 90-dagers reduksjonen av tollen på 145 % fra Kina var en velkommen utvikling, viser studien den pågående, betydelige effekten tollsatser har på husholdningsvarer og varer – og til syvende og sist på detaljister og forbrukere», sa Derek Miller, president og administrerende direktør i IHA. «Medlemmene våre forteller oss at det nåværende landskapet er ekstremt utfordrende og gjør det svært vanskelig for bedriftene deres å lykkes.»
IHA skisserte de viktigste funnene i undersøkelsen om hvordan bedrifter allerede har svart, inkludert:
- 90 % har forsinket eller kansellert produktforsendelser.
- 72 % har absorbert kostnadsøkningene.
- 62 % har hevet utsalgsprisene.
- 27 % har redusert arbeidsstyrken.
- 47 % har flyttet produksjonen til andre utenlandske land.
- 8 % har flyttet produksjonen til USA.
De fleste selskapene innen husholdningsutstyr som er inkludert i IHA-undersøkelsen, produserer for tiden produktene sine i Kina. Da de ble spurt om å identifisere de tre landene der de produserer produkter, valgte 93 % Kina. Dette ble etterfulgt av India (24 %), Vietnam (20 %), Taiwan (8 %), EU og Europa (7 %), Thailand (5 %) og Mexico (3 %).
IHA inviterte respondentene til å gi kommentarer om virkningen av tollsatsene på deres respektive virksomheter. Blant faktorene som respondentene nevnte, ifølge IHA, er vanskeligheten med å matche pris og kvalitet på kinesisk produksjon, usikkerheten rundt de endrede tollnivåene og hastigheten de ble implementert med, og den gjenværende økonomiske effekten på deres ansatte og servicepartnere.
«Selv om vi etablerte virksomheten vår i 2020 med den hensikt å produsere produktene våre i USA, ble det tidlig klart at vi måtte finne steder der kostnad/verdi/kvalitet oversteg det vi kunne få i vårt eget land», sa Ann Marie Mendlow, president og medgründer av det USA-baserte Werkshoppe. «Ekstreme tollsatser er en urettferdig og urimelig byrde å legge på en gründerbedrift. Vi kan verken absorbere disse kostnadsøkningene eller overføre dem til våre forhandlere og forbrukere.»
«Vi opererer i en tett tåke inntil endelige handelsavtaler er inngått – vi kan ikke vite hva kostnadene våre vil bli», sa David McClees, president i Talus Products. «Det tar måneder å finne pålitelige kvalitetsressurser, produsere og sende produkter. Forsyningskjedene er lange, og vi forventer høyere varelager, høyere priser og uro fremover.»
«Vi har vært i bransjen og ansatt hundrevis av amerikanere i over 40 år», sa Paul Cosaro, administrerende direktør i Picnic Time, Inc. «Disse tollsatsene kan godt tvinge oss til å redusere antallet ansatte, ikke øke det.»
«For hver 100 dollar en kunde bruker på produktene våre, forblir minst 75 dollar i USA», sier Michael Taylor, grunnlegger og administrerende direktør i Brod & Taylor. «Å forsøke å produsere alle kategorier av husholdningsapparater innenlands ville øke kostnadene betydelig og gjøre selv grunnleggende husholdningsprodukter uoverkommelige for amerikanske familier.»
IHA rapporterte at respondentene i tollundersøkelsen representerte et utvalg av IHA-medlemsbedrifter, der 11 % av respondentene hadde mer enn 500 ansatte, 3 % hadde 201–500, 13 % hadde 51–200, 49 % hadde 10–50 og 25 % hadde færre enn 10. Undersøkelsen ble gjennomført blant 123 husholdningsartikler-fagfolk fra 5. til 12. mai. Mai 2025, ifølge IHA.