Zalando fjerner villedende bærekraftsikoner

Zalando har forpliktet seg til å endre sin miljømarkedsføring.

Foto: 123RF.com

Zalando har forpliktet seg til å endre sin miljømarkedsføring. Fremover vil selskapet bruke konkrete utsagn om for eksempel prosentandel av organisk innhold og resirkulert materiale i produktene i stedet for bærekraftsikoner og bærekraftsuttalelser. Forbrukerombudet har behandlet saken mot Zalando sammen med EU-kommisjonen og forbrukervernmyndighetene i Norge, Sverige og Tyskland.

Saken gjaldt Zalandos bruk av bærekraftsikoner, bærekraftsfilter og bærekraftsuttalelser, samt dokumentasjonen som kreves for å bruke den typen utsagn.

Zalando har forpliktet seg til å fjerne:

  • Eventuelle villedende bærekraftsikoner – for eksempel et tre eller et blad – som ble vist ved siden av produktene.
  • Bærekraftsuttalelser eller andre utsagn som indikerte en miljømessig og/eller etisk fordel uten en kvalifikasjon av utsagnet i umiddelbar nærhet til den.
  • Bærekraftsikoner og bærekraftserklæringer fra Zalandos filterfunksjon.

I stedet har Zalando forpliktet seg til å:

  • Oppgi informasjon om spesifikke produktegenskaper, for eksempel en prosentandel av hvor mye av et produkt som kommer fra resirkulerte materialer, inkludert på produktdetaljsiden.
  • Gjør det mulig å filtrere produkter basert på produktets egenskaper, inkludert ut fra ett kriterium.
  • Revider «bærekraftssiden» og introduser to nye nettsider: en med mer informasjon om produktstandardene og en om Zalandos bærekraftsrelaterte initiativer og strategier.

CPC-nettverket – som består av forbrukervernmyndigheter fra EU og EØS-landene – har akseptert forpliktelsene under forutsetning av at Zalandos markedsføring kan dokumenteres og forholder seg til forhold som har betydning for produktenes miljøpåvirkning.

Forbrukerombud Torben Jensen sier: «Bedrifter må kunne dokumentere miljøfordelene de markedsfører seg med, slik at forbrukerne kan stole på dem. Dersom en virksomhet bruker generelle utsagn etc. om klima, miljø eller bærekraft i sin markedsføring, stilles det strenge krav til dokumentasjonen».

«Vi anbefaler derfor at selskaper er så konkrete som mulig. På denne måten reduseres risikoen for å villede forbrukere, samtidig som uttalelsene blir lettere å dokumentere for selskapene».

«Samarbeidet med de andre EU- og EØS-landene har den fordelen at forbrukervernreglene relativt enkelt kan håndheves mot selskaper som markedsfører seg i flere EU- og EØS-land, noe som er til stor fordel for forbrukervernet».

-PF

Relatert innhold

10.06.2025Designbase.no

Ny administrerende direktør i F&H

09.06.2025Designbase.no

Et år med transformasjon mot en sterkere Rosendahl Design Group

05.06.2025Designbase.no

Temu styrker innsatsen mot forfalskede produkter

04.06.2025Designbase.no

Fire megatrender vil øke kompleksiteten for bedrifter i 2025

26.05.2025Designbase.no

Amerikanske selskaper rammes av tollsatser

06.05.2025Designbase.no

Fargene i 2026 sier «Velkommen hjem»

05.05.2025Designbase.no

Rapport om den amerikanske interiørdesignbransjen

01.05.2025Designbase.no

CSRD suspendert

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023