Zalando fjerner villedende bærekraftsikoner

Zalando har forpliktet seg til å endre sin miljømarkedsføring.

Foto: 123RF.com

Zalando har forpliktet seg til å endre sin miljømarkedsføring. Fremover vil selskapet bruke konkrete utsagn om for eksempel prosentandel av organisk innhold og resirkulert materiale i produktene i stedet for bærekraftsikoner og bærekraftsuttalelser. Forbrukerombudet har behandlet saken mot Zalando sammen med EU-kommisjonen og forbrukervernmyndighetene i Norge, Sverige og Tyskland.

Saken gjaldt Zalandos bruk av bærekraftsikoner, bærekraftsfilter og bærekraftsuttalelser, samt dokumentasjonen som kreves for å bruke den typen utsagn.

Zalando har forpliktet seg til å fjerne:

  • Eventuelle villedende bærekraftsikoner – for eksempel et tre eller et blad – som ble vist ved siden av produktene.
  • Bærekraftsuttalelser eller andre utsagn som indikerte en miljømessig og/eller etisk fordel uten en kvalifikasjon av utsagnet i umiddelbar nærhet til den.
  • Bærekraftsikoner og bærekraftserklæringer fra Zalandos filterfunksjon.

I stedet har Zalando forpliktet seg til å:

  • Oppgi informasjon om spesifikke produktegenskaper, for eksempel en prosentandel av hvor mye av et produkt som kommer fra resirkulerte materialer, inkludert på produktdetaljsiden.
  • Gjør det mulig å filtrere produkter basert på produktets egenskaper, inkludert ut fra ett kriterium.
  • Revider «bærekraftssiden» og introduser to nye nettsider: en med mer informasjon om produktstandardene og en om Zalandos bærekraftsrelaterte initiativer og strategier.

CPC-nettverket – som består av forbrukervernmyndigheter fra EU og EØS-landene – har akseptert forpliktelsene under forutsetning av at Zalandos markedsføring kan dokumenteres og forholder seg til forhold som har betydning for produktenes miljøpåvirkning.

Forbrukerombud Torben Jensen sier: «Bedrifter må kunne dokumentere miljøfordelene de markedsfører seg med, slik at forbrukerne kan stole på dem. Dersom en virksomhet bruker generelle utsagn etc. om klima, miljø eller bærekraft i sin markedsføring, stilles det strenge krav til dokumentasjonen».

«Vi anbefaler derfor at selskaper er så konkrete som mulig. På denne måten reduseres risikoen for å villede forbrukere, samtidig som uttalelsene blir lettere å dokumentere for selskapene».

«Samarbeidet med de andre EU- og EØS-landene har den fordelen at forbrukervernreglene relativt enkelt kan håndheves mot selskaper som markedsfører seg i flere EU- og EØS-land, noe som er til stor fordel for forbrukervernet».

-PF

Relatert innhold

26.07.2024Designbase.no

Et 250-årig veksteventyr

26.07.2024Designbase.no

Vi er gode på form og funksjon

12.07.2024Designbase.no

Økning i konkurser i juni

17.06.2024Designbase.no

Temu er underlagt strengere regler

11.06.2024Designbase.no

Direkte til forbruker er den nye "svarte"

07.06.2024Droppery

Sponseret

New brands like Riviera Maison, Versmissen, and BePureHome are now active as brands within Droppery

22.05.2024Designbase.no

Kunnskapsdeling på Nordstil Forum

16.05.2024Designbase.no

Dropp utsagn som "CO2-nøytral"

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023