Vi må skape en sterk helhetlig opplevelse

Formland satser på kvalitet, samarbejde og ny inspiration

Foto: Formland

Når Formland Autumn åpner dørene på MCH Messecenter Herning 17.–19. august 2025, vil det være med en sterk helhetsopplevelse i fokus. Kvalitet fremfor kvantitet, kuraterte inspirasjonsmiljøer og et nytt ambisiøst initiativ, Design Hub Denmark, vil styrke messen som et samlingspunkt for hele design-, interiør- og livsstilsbransjen.

«Det handler mindre om størrelse og omfang, men om kvalitet. Vi må sørge for at både utstillere og besøkende opplever noe meningsfullt», sier Flemming Andersen, prosjektleder for Formland.

Etter noen turbulente år i bransjen ser han nå en spirende optimisme. Flere utstillere kommer tilbake til messen, etter å ha søkt andre veier og testet alternativer, og interessen øker sakte, men sikkert – også fra utlandet, og dette skaper momentum.

«Det er en positiv spiral. Jo sterkere utstillerfeltet er, desto bedre er kvaliteten blant de besøkende – og omvendt. Det skaper verdi for alle, og vi føler at det er større etterspørsel etter nye ting – både når det gjelder utstillere og inspirasjon fra de kreative trendsonene og fra Speak Up-området», sier han.

Nytt sterkt konsept: Design Hub Denmark

Et av de viktigste initiativene på årets Formland er lanseringen av Design Hub Denmark – et nytt partnerskap og årlig tilbakevendende konsept som har som mål å gjøre Formland til Nord-Europas ledende møteplass for bransjen.

«Design Hub Denmark springer ut fra ønsket om å slå seg sammen og løfte. Bransjen trenger samarbeid og tydeligere plattformer, og dette initiativet er et konkret svar på det», sier Flemming Andersen.

Initiativet ble laget i samarbeid med blant annet Dansk Mode & Textil og består av den første utgaven av 15 trendsettende merker; HAY, Louis Poulsen, Bloomingville, Muubs, Andersen Furniture, Hübsch, WITT, Nicolas Vahé, Meraki, House Doctor, Gejst, OYOY Living Design and ReCollector, Eva Solo og Aida. De vil bli integrert i Formland, fordelt mellom Hall D og Hall F, avhengig av deres profil og plassering i det helhetlige uttrykket.

Fra Formland-trendområdet i februar. Foto: Formland

En rekke gode samtaler med DM&T om fremtiden til Formland og bransjen generelt utviklet seg og ble raskt til konkrete handlinger. DM&T har vært partner på CIFF, som også har gjennomgått en stor transformasjon, og med den erfaringen i bagasjen er vi nå klare med versjon 1.0 av Design Hub Denmark – og planen er selvsagt at Design Hub Denmark skal utvides frem mot august 2026, forklarer han.

Design Hub Denmark er ikke bare en stand på messen, men et profesjonelt rammeverk for nettverksbygging, inspirasjon og handel som vil tiltrekke seg både nasjonale og internasjonale kjøpere, presse og profesjonelle aktører. Det handler om å skape merverdi når man besøker messen – og sette Formland enda tydeligere på kartet.

«Vi merket allerede da vi lanserte konseptet at det skapte nysgjerrighet. Andre utstillere begynte å spørre om det, og faktisk følte vi at det bidro til at andre bransjeaktører som av en eller annen grunn ikke stiller ut på Formland fikk fornyet interesse for Formland som plattform. Dette bekrefter for oss at timingen og ideen er riktig.» Og det er akkurat det vi ønsker: At bransjen skal komme sammen for å skape noe nytt og sterkt sammen,» sier han.

Omrokeringer og optimalisering i hallene

Formland gjennomfører flere endringer i hallstrukturen i år. Hall M vil bli stengt, mens Hall D og J2 vil ha sentrale funksjoner. De mange store Dining-merkene flyttes til Hall D, hvor de vil bli plassert i den ene enden, mens interiørmerker vil fylle den andre. Samtidig flyttes trendsonen til Hall J2, hvor et nytt spennende miljø vil bli skapt, hvor utstillere vil bli tettere integrert i den kuraterte opplevelsen.

Foto: Formland

«Det handler om å skape liv og atmosfære i hallene. Vi beveger oss tettere sammen og skaper mer dynamikk. Det er viktig for opplevelsen – og vi kan allerede se at det har en positiv innvirkning på registreringer og engasjement», sier Flemming Andersen. Kop & Kande vil også få plass i hall D, og ​​messen forventer over 370 utstillere totalt.

Trendsoner, smykkebransjen og sirkulære initiativer

I tillegg til Design Hub Denmark satser Formland også på å styrke inspirasjon og faglig innhold gjennom de populære trendsonene, workshopene og speak up-scenen, som i år har sterke profiler på programmet hver dag – også med internasjonale foredragsholdere.

«Det er viktig at besøkende opplever noe nytt hver dag under messen. De skal dra hjem klokere og inspirerte. Det er vårt ansvar å tilby ny kunnskap, innsikt og ekte inspirasjon – på standene selvfølgelig, men også i trendsonene og i forelesningsområdet», uttaler Flemming Andersen.

Smykkebransjen vil også komme tilbake med en styrket tilstedeværelse og et eget speak up-program. I tillegg lanseres nok en utgave av Circular Formland Days i samarbeid med flere spennende eksterne partnere. Prosjekter og produkter med fokus på sirkulære løsninger vil bli vist frem her – en agenda som ifølge Flemming Andersen er helt nødvendig å støtte:

«Vi kan ikke flytte bransjen, men vi kan skape synlighet og gi rom. Motebransjen har sin egen kode, men sirkularitet og bærekraft er ikke tilstrekkelig organisert i livsstilsbransjen, og her har vi en oppgave som plattform. Vi må involvere oss og inspirere.»

Klar ambisjon for fremtiden

Formland anno 2025 står dermed som et tydelig bilde av en bransje i bevegelse – med fokus på kvalitet, samarbeid, innovasjon og en felles ambisjon om å skape den beste messeopplevelsen.

«Noen ganger kommer gode initiativer ut av en krise. Det ser vi nå. Jo flere lekekamerater vi har, desto bedre er det for alle. Design Hub Denmark er bare begynnelsen. Vi er midt i en spennende utvikling, og jeg gleder meg til å følge den i årene som kommer», avslutter Flemming Andersen.

Trendsonen: Nuova Nostalgia

Nuova Nostalgia er følelsen av kjærlighet, trygghet og lykke – en varm lengsel som forbinder fortid og nåtid med en moderne vri. Dette er hva Studio Flyhelsted, studioet bak trendsonen, sier.

I en verden preget av forandring og usikkerhet skaper denne lengselen et rolig pusterom. Vi søker stabilitet i det gjenkjennelige, det ekte og det nære. Vi dyrker tradisjonene og de gamle dydene som binder generasjoner sammen. Spiskammerset fylles og lindrer bekymringene våre – det gir trygghet og en følelse av fellesskap i å være forberedt. Vi vender blikket mot det lokale, der bærekraft og kvalitet får ny betydning og verdi.

Stilen er klassisk og romantisk, med et drømmende preg av eventyr og poesi. Naturen inviteres inn, og julen våkner til liv med engleaktige lyder og varme hjerter.

Foto: Formland

Dørene står åpne inn til den store spisestuen – et rom i dype toner av ro og balanse. Julebordet er dekket som et snødekt landskap i hvite nyanser, i vakker kontrast til de varme omgivelsene. Her oser personlighet og historie, og alt er lagt til rette for samvær og feiring.

Kjøkkenet, skjult bak lyse gardiner, danner rammen for tilstedeværelse og fordypning. Her møtes generasjoner i gleden ved å skape med hendene – et rom fritt fra den digitaliserte hverdagen. Det analoge og sensuelle gir mental ro og feirer bruddet og skaperkraften. En direkte forbindelse til drivhuset og naturen gir oss en jordnær forbindelse – og åpner for en dypere respekt og kontakt med plantenes kraft.

Fargene er dype og mettede og skaper en følelse av å være omringet. Materialene spenner fra myk fløyel til rå sisalflette og kurv. Mønstrene inkluderer blonder, broderi anglaise og overdådige blomster – som pryder både tekstiler og tapeter. Former og silhuetter er runde og myke, med kontraster fra 80-tallets skarpe linjer. Inspirasjonen har en tydelig nerve fra Sør-Europa – med røtter i det klassiske Italia.

Foto: Formland

«Nuova Nostalgia er ikke en flyktig stemning – det er en genuin lengsel etter en tid vi husker som enklere og lykkeligere. Vi omfavner verdier som autentisitet og ærlighet og finner fred i det kjente og varme.» Studio Flyhelsted

SIRKUSKAOS – Send inn klovnene!

Se for deg butikken din som et sirkus som turnerer fra sted til sted. Hvert nytt oppsett skal skape spenning og nysgjerrighet hos publikum. For i dag handler ikke detaljhandel bare om varer – men om ekstraordinære forestillinger. Det er det Anette Eckmann fra Eckmann Studio, skaperen av Circus Caos, mener.

Kan du sammenligne det å drive en butikk med å opptre i et sirkus? Ja, det kan du – ifølge trendjegeren Anette Eckmann, for i en tid der det ikke lenger er nok å bare åpne dørene og vente på kunder, spør hun: «Har det blitt nødvendig å sette opp den ene forestillingen etter den andre for å vekke kjøpelyst og skape oppmerksomhet?» Og hun gir svaret selv: «Ja. Og kanskje det også er på tide å pakke sammen og dukke opp på nye og overraskende steder – som et reisende sirkus – for å møte et nytt publikum og vise frem «nummeret» sitt.»

Foto: Formland

Mange butikkeiere og ansatte føler seg allerede som artister i manegen – klare til å selge billetter til neste forestilling. Men hvis det ikke blir et spektakulært show, kommer ikke publikum. Derfor må butikken være en scene med konstant fornyelse, hvor programmet – produkter, opplevelser og atmosfære – tiltrekker og begeistrer «publikummet».

I en verden som føles som et «verre sirkus», er det viktigere enn noensinne å gjøre sitt beste – hver dag. Mange forhandlere opplever motgang og usikkerhet, men i likhet med sirkusartister må vi gå på scenen, uansett hvordan vi føler oss. Artister skuffer ikke showet – de finner styrke i lidenskapen sin og møter publikum med profesjonalitet og energi. Med samme tilnærming kan du som butikkeier hente inspirasjon til å tenke annerledes og handle modig – selv når det er vanskelig.

Hver dag holder Anette Eckmanns energiske trendforedrag og gir ny motivasjon og troen på at drømmen om en god og lønnsom butikk fortsatt kan gå i oppfyllelse. Men det krever mot: Mot til å gå i manegen, til å fremføre nye show og til å tro at sirkuset ditt kan bli en publikumsmagnet.

«Tenk som en kunstner – vis frem dine numre, del dine tips og triks, og skap en kavalkade av artister med en original blanding av klovneri og tryllekunster som vil få kundene til å juble og strømme til butikken din», sier hun.

Natur til folket

Med GREENHOUSE tenker GASA GROUP nytt om måten vi lever med naturen på. Vi viser hvordan hageliv og grøntområder kan formes, flyttes og tilpasses den moderne hverdagen – uavhengig av boligtype og livsstil. Det handler om fleksibilitet, funksjon og følelsen av å være nær naturen. Basert på vårt oppdrag Natur til folket, skaper vi et inspirerende univers der planter og design går hånd i hånd.

På Formland Høsten 2025 fokuserer GASA GROUP på hvordan vi mennesker kan bringe naturen nærmere hverdagen vår, og fokuset er på fem temaer:

Hagen i høyden: Vi jobber med nivåforskjeller og terrasser, der sitteplasser og grønne kosekroker naturlig oppstår. En ny måte å tenke hagen på – dynamisk, romdannende og full av muligheter.

Foto: Formland

Sansene i fokus: Gå inn i en mørk, sensuell passasje fylt med duftende planter – og opplev hvordan luktesansen skjerpes når synssansen dempes. En diskré påminnelse om at hagen er mer enn noe vi bare ser på.

Den mobile hagen: Alt er på hjul – og ingenting er låst på plass. Den mobile hagen gir deg friheten til å endre uterommet ditt, bevege deg rundt og skape nye soner, avhengig av vær, behov og humør.

Verdens hjørner i vinduskarmen: Planter som trives i alle verdenshjørner – fra den skyggefulle nordsiden til den solfylte vestsiden. Se hvordan selv en vinduskarm kan bli et grønt og levende element i hverdagen.

Balkongliv: Den ene balkongen er full av spiselige planter, og viser hvordan vi kan dyrke våre egne råvarer på bare noen få kvadratmeter. Den andre balkongen fokuserer på liv og blomster, og viser hvordan vi kan flytte hverdagen utendørs med bare noen få skritt.

Relatert innhold

08.07.2025Designbase.no

Et nytt perspektiv på mote og tilbehør

08.07.2025Designbase.no

Ta en designtur i Paris

08.07.2025Designbase.no

Vi må skape en sterk helhetlig opplevelse

04.07.2025Designbase.no

En stadig mer bærekraftig Salone

02.07.2025Designbase.no

En kreativ scene i bevegelse

01.07.2025Designbase.no

SaloneSatellite 2026: En invitasjon til neste generasjon designere

01.07.2025Designbase.no

Hun er en popcornmaskin av ideer

25.06.2025Designbase.no

Blir 3 daysofdesign for stort?

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023