Unge talentfulle nordiske designere hedres over hele verden

Når Maison&Objet åpner dørene til messen i september, blir det med Rising Talents fra Sverige, Danmark, Norge, Finland og Island. Dermed settes det virkelig fokus på det nordiske designuttrykket og ikke minst på de nye upcoming designerne fra Norden. Møt dem her.

Lab La Bla er et av de nye Rising Talentene på Maison&Objet i september. Foto: DR

I år har Maison&Objet-teamet tatt turen nordover for å velge ut mottakerne av 2024 Rising Talents Awards. Prismottakerne, som kommer fra alle de nordiske nasjonene: Sverige, Danmark, Norge, Finland og Island, er alle under 35 år og har grunnlagt sine designstudioer i løpet av de siste fem årene.

«De unge talentene viser dynamikk og driv, og støttes av en rik historie med globalt anerkjente talenter og betydelig håndverk. I Nord-Europa er det en annen tilnærming til tid og naturmaterialer. Den unge generasjonen definerer et nytt språk, ofte nært håndverk og kollektiv design», sier Dereen O'Sullivan, leder for Rising Talents Awards for Maison&Objet.

En jury med en transnasjonal teft

Juryen består av etablerte talenter og eksperter fra hvert av de nordiske landene.

Den fransk-svenske designduoen Färg & Blanche har samarbeidet med Gesa Hansen – en dansk designer bosatt i Fontainebleau. Joanna Laajisto, hvis arkitektur- og designstudio i Helsinki spesialiserer seg på gjestfrihet, detaljhandel og arbeidsområder. Islands Halla Helgadóttir - konsulent, grafisk designer og direktør for promoteringsbyrået Iceland Design and Architecture. Cecilie Molvær Jørgensen, Seniorrådgiver i Design og Arkitektur Norge. David Thulstrup - dansk arkitekt og designer. Stéphane Galerneau, styreleder i Ateliers d'Art de France, har valgt vinneren av Rising Talent Award Craft, som har gått til Malin Ida Ericksson.

Rising Talent Award Craft

Malin Ida Ericksson er 31 år og keramiker, og hun har vunnet Rising Talent Award Craft. Hun er utdannet kunst fra Gøteborgs universitet og deretter fra Bergen i Norge, og hun fullførte en mastergrad ved Konstfack i Stockholm (Konstfack). Hun har etablert sitt studio i Stockholm.

Malin Ida Ericksson - Rising Talent Craft-vinner. Foto: Sofie Blumenthal

"Mitt arbeid dreier seg om tidens gang", sier hun. "Da jeg begynte på kunststudiene, døde bestemoren min, og det ga meg en bevissthet om denne uunngåelige flukten. Leire er en god måte å uttrykke den forestillingen på - den er formbar, foranderlig; hvis du ikke skyter den, kan du fortsatt forandre deg den ved å fukte den, når den først har vært i ovnen, vil den forbli fast for alltid".

"Vårt valg falt på en svensk keramiker som arbeider på grensen mellom fint håndverk og kunst", forklarer han. "Midt i all den kreative energien fra de nordiske landene har hun klart å gjøre seg bemerket ved å lage flotte kreasjoner med en spesifikk teknikk som har blitt hennes varemerke".

Rising Talent Award - talenter

Christian + Jade – Materialfilosofi: Christian Hammer Juhl, 33 år og fra Danmark, og Jade Chan, 29 år og fra Singapore, er begge uteksaminerte fra Design Academy Eindhoven, og har nå etablert sitt studio i København.

Christian + Jade - vinnere av Tising Talent Award. Foto: Olivia Rohde

Hva husker du mest fra studiene?

Design Academy Eindhoven tilbyr ikke en grad i industriell design som sådan, men det gir et bredt perspektiv og åpenhet. Vår avdeling het f.eks. "Mennesket og kommunikasjonen". Et eksempel på et studietema kan være noe sånt som: "Noe du ikke kan laste ned".

Når vi starter et prosjekt tenker vi ikke: «Vi vil lage en stol». Vi ser på et materiale og tenker på historier som vi kan la det fortelle.

Aluminium, glass, tre... Hvorfor er designene dine alltid laget av ett enkelt materiale?

I stedet for å kombinere ulike materialer, foretrekker vi å gå i dybden med alle fasetter av et enkelt materiale. Altfor ofte blir ting skilt fra sin opprinnelige historie. Du kjøper en ting, og den forteller deg ingenting om hendene som håndterte den eller hvordan den ble til. Vi er forpliktet til å revurdere hva som gjør disse tingene så verdifulle.

Hvor vokste dette trestykket? Hva kjennetegner denne spesielle varianten? Det er vårt utgangspunkt.

M&O: Kan du fortelle oss noen av historiene dine?

Christian: Under oppholdet på Schloss Hollenegg slott i Østerrike skapte vi en glassfontene som renner inn i en serie glass med stamme. Den ble laget ved hjelp av 17 kilo sand fra en tunnel under slottet. Sammensetningen gir den en karakteristisk grønn nyanse. Slottet tilhører huset Liechtenstein, som produserer vin. Denne fontenen er designet for å dele frukten av dette landet i glass laget av sanden.

Ali Sha Gallefoss - Gleden over det uventede: Ali Sha Gallefoss er 35 år gammel og vokste opp i Bergen, Norge. Han studerte ved Kunst- og designhøgskolen før han tok en mastergrad ved Kunstakademiet i Oslo, hvor han nå bor og arbeider.

Hvorfor velge en svært kunstnerisk uttrykksform i stedet for industriell design?

På den tiden inspirerte ikke industridesign meg. Alt føltes som en gjentakelse av gullalderen på 1960-tallet. Skandinavisk design er veldig godt utført og veldig subtilt, men litt kjedelig. Hvorfor skulle du ikke kunne kjenne regnet, se fargene på været, oppleve fjellets ulendte? Alt er så vakkert. Derfor gikk jeg for en litt mer kunstnerisk design. Jeg vil gjerne at min kunstneriske forskning skal lede til fremtidige serieproduksjoner.

Ali Sha Gallefoss -vinner av Rising Talent Award. Foto: Daniel Civetta

Hva vil du si er din filosofi?

Jeg har ingen spesiell filosofi. Det du ser er ren glede, intuisjon og aksept. Aksept for at ting kan være ufullstendige. Jeg beveger meg mye når jeg lager noe, og denne bevegelsen viser seg i kreasjonene mine. Det er det som skaper en følelse. Jeg er inspirert av naturen, dens subtile bevegelser og livet den bringer. Jeg bor i byen og savner Moder Natur.

Hva er ditt forhold til materialene dine?

Når du tegner for mye, mister du noe på veien. Jeg foretrekker å la materialene uttrykke seg. For å lage mitt sandstøpte bord, helte jeg for eksempel smeltet aluminium over et sandlandskap med relieffer. Metallet skapte da sine egne bevegelser, og resultatet er en jevn, flat fasade på toppen med en overflate som bevarer dannelsen av sanden under – full av kratere. Jeg liker lykkelige tilfeldigheter. Når noe går galt og overrasker meg, gir det meg glede.

Lab La Bla - Eksploderer prosessen: Axel Landström og Victor Isaksson Pirtti er begge 31 år, og de vokste opp i den lille byen Luleå nær polarsirkelen i Sverige. Umiddelbart uatskillelige fulgte de den opplæringen ved Lorenzo de' Medici Institute of Jewellery Design i Firenze, etterfulgt av en grad i industriell design i Sverige. De bor og jobber nå i Malmö.

Hvilken innflytelse har hjemmemiljøet ditt på arbeidet ditt?

Luleå huser et stort stålverk som leverer en stor del av Europas stål. Stål er livsnerven i hele regionen. Samtidig er naturen vakker. Forholdet mellom industri, mennesker og miljø er avgjørende for vårt arbeid. Vi leter alltid etter alternative produksjonsmetoder. Designere har et stort ansvar fordi de er i krysningspunktet mellom innovasjon, råvarer og produksjonsmetoder. De må hele tiden vurdere å skape et dydig og bærekraftig system.

Lab La Bla - Vinnere av Rising Talent Award. Foto: DR

Hvordan fungerer duoen din?

Vi møttes da vi var ni måneder gamle, så vi kommuniserer nå intuitivt. Vårt studio er vår lekeplass og vår tilnærming er basert på moro og det absurde. Vi jobber med teknikere og spesialister av alle slag og hacker oss inn i prosessene deres ved å eksperimentere og leke med dem til noe fester seg. Det er alltid noe forstyrrende som skjer, og vi streber alltid etter å bryte nye grenser. Arbeidet vårt er eksperimentelt, noe som forklarer hvorfor vi selger til gallerier. Denne kreativiteten er ment å bli inkludert i de mer kommersielle produktene i fremtiden.

Hvordan oversettes denne prosessen til prosjekter?

Store stålgrupper borer seg inn i bergartene for å finne mineralforekomster. De trekker ut sedimentkjerner fra dypet for videre analyse, deretter lagrer de dem. For vårt prosjekt Prospective Seats tok vi disse prøvesylindrene som inneholder jordens minne og gjorde dem om til sitteplasser. Til Tree Trunk Vases-serien måtte vi produsere glassgjenstander på veldig kort tid. Jeg så et dødt tre råtne i en hage på vei til treningsstudioet, og det inspirerte meg. Vi kom tilbake om natten for å stjele biter av hule tømmerstokker som vi deretter formet til vaser. Vi lekte med farger og gjennomsiktighet for å fremheve mønstre og relieffer.

Frederik Gustav - Arkitektoniske proporsjoner: Frederik Weber og Gustav Dupont er begge 31 år. De møttes under studiene ved Det Kongelige Danske Kunstakademi, hvor de tok eksamen i møbeldesign og deretter i romlig design. De bor og jobber nå i København.

Hvordan fungerer duoen din?

Frederik Gustav: Vi er helt uatskillelige. Det hele startet på skolen, hvor vi praktisk talt sov på verkstedet. Det var en tavle hvor elevene kunne skrive bestillingene sine for materialer. To navn gikk alltid sammen: Frederik. Gustav. Folk trodde det bare var én persons for- og etternavn, derav navnet på studioet vårt. Vi er alltid i konstant dialog.

Hvor finner du inspirasjonen din?

Vårt utgangspunkt er rett og slett arkitektur. High Wire-utstillingen vår ble født fra å se på de elektriske kablene som brukes til gatebelysning og antennene som finnes på tak. Selv om de er kjente elementer, legger vi sjelden merke til dem – og likevel forbinder disse nettverkene mennesker med energi og informasjon. Vi vet aldri hvor ideene våre tar oss... Det handler aldri bare om «la oss lage en lampe». I likhet med Brackets-serien, produsert av Frama og bestående av en stol, en benk og en hylle, henter alle inspirasjon fra den klassiske trerammen – et arkitektonisk element som ofte finnes i historiske bygninger.

Føler du at du følger i fotsporene til skandinavisk design?

Vår generasjon skiller seg ut med sin mer personlige uttrykksform. Det er nesten en følelse av opprør. For oss følger vi tradisjonen med funksjonell, ærlig dansk design. Kanskje enda mer ærlig, fordi alt er godt synlig. En klassisk lampe er en konvolutt hvor ledningene og mekanismene vanligvis er skjult. I vår High Wire-kolleksjon er ledningene, klipsene og pærene en del av designet.

Antrei Hartikeinen - Å fange naturen i bevegelse: Antrei Hartikainen ble født i landsbyen Outokumpu i det østlige Finland, hvor han studerte tømrer på videregående før han perfeksjonerte sine trearbeidsferdigheter ved Salpaus Videreutdanning i byen Lahti. I en alder av 32 har han allerede blitt kåret til Årets Designer av Design Forum Finland og Årets Rising Star av Scandinavian Design Awards.

Hvordan oppdaget du kallet ditt som artist?

Antrei Hartikeinen: Faren min var snekker og jeg vokste opp på verkstedet hans, hvor jeg lærte å elske tre i alle dets dimensjoner. Jeg er betatt av dens organiske autentisitet. Den har aldri de samme fibrene eller samme fargen, og den holder seg i live uansett hva du gjør med den. Jeg flyttet senere til bygda Fiskars i sør. Det er mange tidligere fabrikker her, som huser over 100 håndverkere, designere og kunstnere.

Hvor finner du inspirasjonen din?

Ute i det åpne. I Finland endrer naturen seg radikalt med årstidene. Når snøen smelter om våren, blir nye former født og jeg streber etter å fryse dette øyeblikket i materialet. Jeg bruker mye tre, men også glass, metall og keramikk. Mine Melt-vaser viser overflaten av is oppvarmet av vårsolens stråler. Du kan se vann dryppe ned i årer, overflaten blir gjennomsiktig og flytende, og forskjellige fargenyanser skinner igjennom. Vasen er blåst i utskårne treformer.

Hva er din arbeidsmetode?

Når jeg vil materialisere en idé, ser jeg på hva som er gjort før og prøver så å finne mitt eget personlige uttrykk. Jeg jobber direkte med materialet, skulpterer og modellerer, og går så tilbake til tegnebrettet eller datamaskinen for å finjustere proporsjonene. Så kommer jeg tilbake til det igjen. Det er en konstant frem og tilbake.

Studio Flétta – En blanding av virkemidler: Birta Rós Brynjólfsdóttir og Hrefna Sigurðardóttir er henholdsvis 32 og 34 år gamle og bor og jobber i Reykjavik, Island. De studerte begge produktdesign ved Island Academy of the Arts, hvor de møttes under studiene før de grunnla Flétta Studio i 2018.

Hvordan ble studioet ditt til?

I løpet av studiene våre startet vi et stort prosjekt med å samle inn avfall fra rundt 100 virksomheter over hele Reykjavik med mål om å lage en materialbank for andre designere. Vi samlet inn ull, tekstiler, tre, glass, masse rester fra fiske, garn osv. Vi var veldig begeistret for prosjektet, men det var dessverre ingen som ville ha det vi hadde samlet. Vi endte opp med å lage vår egen merkevare og lage produkter av alt dette «avfallet». Vi innser nå at skjønnhet kan finnes i alt hvis du ser nøye etter.

Hva er din arbeidsmetode?

Vi har en helhetlig tilnærming. Vi er veldig nysgjerrige og elsker å prøve nye ting. Vi har et bredt spekter av kompetanse og jobber med både store og små prosjekter. Prosessen vår begynner alltid med en historie, et tema vi synes er interessant. Runinn-serien vår er for eksempel inspirert av vulkaner. Vi ble tiltrukket av ideen om at noe så destruktivt kunne skape så mye liv. Vi besøkte vulkaner, studerte hvordan de fungerer, deres historie og ulike forskningsprosjekter. Og vår serie er en studie av den vakre, ødelagte, kaotiske og mektige formen på overflater. Vi jobber alltid med hendene. Vi vil at folk skal se det menneskelige aspektet av arbeidet vårt, og vi bruker stort sett materialer som er tilgjengelig på Island. Det er møtet mellom den rå, ville islandske naturen og verkstedet vårt som er vår inspirasjonskilde.

Relatert innhold

19.06.2024Designbase.no

Ny distribusjonsstrategi hos Microplane

18.06.2024Designbase.no

Øyer av velvære

17.06.2024Vinding et co A/S

Sponseret

Hvem er Vinding Et Co?

14.06.2024Vinding et co A/S

Sponseret

Rød desembermoro

14.06.2024Designbase.no

Formland-trenden: Ikigai – det som gir livet mening

14.06.2024Designbase.no

Gatsby og Mummi i fokus på Formex sine kafeer

14.06.2024Designbase.no

Formland: Et univers av opplevelser og en kilde til inspirasjon

13.06.2024Designbase.no

3daysofdesign: ELEMENTS OF NORMANN

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023