Temu trapper opp sjarmoffensiven

Den kinesiske giganten Temu ønsker å få et bedre grep om europeiske forbrukere og er derfor travelt opptatt med å overtale europeiske og danske selskaper til å selge via sin gigantiske plattform.

Foto: 123RF.com

Temu er på en sjarmoffensiv blant danske og europeiske selskaper for å få dem til å selge varene sine via plattformen. Foreløpig preller sjarmoffensiven av på bedriftene, men utviklingen er verdt å følge, sier det danske handelskammeret, som oppfordrer bedrifter til å begynne å ta opp spørsmålet nå: Hva ville du gjort hvis du fikk muligheten til å markedsføre produktet ditt for nesten 500 millioner kroner? potensielle kunder?

Temus sjarmoffensiv ble lansert i 2024, men får nå en ny vri. Dette overrasker ikke Niels Ralund, som er e-handelsdirektør i Dansk Erhverv:

«I mine øyne har Temu et klart oppdrag med dette grepet: De ønsker å fremstå mer europeiske for forbrukerne, og så ønsker de å vise i flere markeder der de er under press fra regulatorer at de har danske og europeiske merkevarer og derfor ikke bør sanksjoneres.»

Må tenke nøye gjennom

Niels Ralund vil ikke bedømme om bedrifter bør hoppe på Temu-bølgen, men han kan forstå hvis bedrifter ikke lar seg friste. For selv om det kan virke fristende å nå så mange kunder, må du være klar over at det er en risiko ved å bli assosiert med et selskap som har det samme ryktet som Temu har blant både bedrifter og forbrukere:

Niels Raalund. Foto: Dansk Erhverv

«Jeg er helt overbevist om at bedrifter også tenker på det.»

I tillegg til risikoen for å bli plassert i bås med Temus tvilsomme rykte og enda mer tvilsomme produkter, må bedrifter også huske at det er en risiko for at man kan bli avhengig av en plattform som Temu, påpeker Niels Ralund: «Vi har sett før at man blir lokket inn, og så øker plutselig prisen for å bli med.»

Kan endre markedet

Selv om Temu har problemer med å lokke danske selskaper med på laget, er sjarmoffensiven verdt å følge med på. Temu forventer at 80 prosent av de europeiske inntektene til slutt vil komme fra «lokal-til-lokal»-virksomheten – det vil si fra europeiske selgere til europeiske kjøpere.

«Det blir vanskelig, tror jeg, men hvis vi har lært én ting av Temu, er det at vi ikke må undervurdere dem. Og hvis de lykkes bare moderat, kan de bli en enda større konkurrent for europeiske selskaper. Derfor er det definitivt en utvikling vi følger nøye med på.»

Det ville være best å følge reglene

Hvis Temu virkelig vil sjarmere europeiske selskaper og forbrukere, finnes det en enklere måte, sier Niels Ralund: De kan begynne å spille etter de samme reglene som europeiske selskaper gjør:

«Hvis de begynte å fjerne noen av de ulovlige og farlige produktene og fikk sine mange kinesiske selgere til å overholde reglene, ville det sannsynligvis også bidratt til at Temu ble mer attraktivt på lang sikt. Dessverre er det et naivt håp, tror jeg.»

Relatert innhold

10.09.2025Designbase.no

Salling skriver historie og åpner dørene i København

02.09.2025Designbase.no

Bolig Mad Design-messen utvides

01.09.2025Designbase.no

Ny analyse: Danmark har mistet tusenvis av butikker

22.08.2025Designbase.no

Teamtronic styrker sin europeiske posisjon

21.08.2025Formland

Sponseret

Bolig Mad Design messe utvider med ny utgave på MCH Messecenter Herning

15.08.2025Designbase.no

Ohlsson & Lohaven kjøper Hippie de Luxe

11.08.2025Designbase.no

Internasjonal design på jakt etter smidighet

05.08.2025Designbase.no

Ny rapport om det amerikanske markedet

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023