Opplevelser, fellesskap og farger: Interiør i nr. 217 gir liv til detaljhandelen

Hos No. 217 Interiør handler det ikke bare om produkter, men om mennesker, stemninger og opplevelser. Mette Nymann Hansen har skapt et univers der kundene føler seg hjemme – og der et bankende hjerte for detaljer, fellesskap og gleden ved å skape opplevelser driver butikken fremover. For Mette handler det ikke bare om salg, men om mennesker.

Da Mette Nymann Hansen åpnet nr. 217 Interiør, var det med et klart ønske: Hun ville skape en butikk der kundene ikke bare kom for å kjøpe noe – men for å oppleve noe. Den ambisjonen har hun holdt fast ved siden av. Foto: No. 217

Da Mette Nymann Hansen åpnet No. 217 Interiør for ti år siden, var det med et klart ønske: Hun ville skape en butikk der kundene ikke bare kom for å kjøpe noe – men for å oppleve noe. Hun har holdt fast ved den ambisjonen siden den gang.

«Jeg tror det blant annet er arrangementene våre», sier hun med et smil. «Før vi i det hele tatt åpnet, holdt vi vårt første arrangement. Tre leverandører kom og snakket om produktene sine, og det var utgangspunktet. Siden den gang har det bare gått fra styrke til styrke.»

I dag er arrangementer en permanent og viktig del av No. 217 Interiørs DNA. Hvert år lager Mette en årskalender der hun planlegger kundearrangementene sine – fra sosiale middager og kreative workshops til koselige kvelder med smykker, hunder og håndverk.

«Jeg planlegger alltid seks måneder fremover», sier hun. «Vi setter planene opp på oppslagstavlen, og når en avtale er på plass, skriver jeg den på med en alkoholtusj. Det er en så fantastisk følelse – det føles levende.»

En av hendelsene Mette er mest stolt av var da den svenske interiørdesigneren og stylisten Marie Olsson Nylander valgte å lansere boken sin Maries rom på et arrangement i No. 217 Interior i mai. Foto: No. 217 Interiør

Å besøke nr. 217 Interiør er ikke et raskt stopp på veien. Mange kunder blir lenge – for å se, snakke og bli inspirert. Det er plass til kaffe, latter og gode historier.

«Jeg tror kundene kan føle at vi virkelig bryr oss om dem», sier Mette, som driver butikken sammen med mannen Kim og datteren Millemarie. «Kundene føler seg som en del av familien. Det betyr mye for oss, og det skaper et nært forhold.»

Kaffe tilbys alltid hos nr. 217 Interiør Interiør, og Kim gir gjerne kundene en smakebit på en ny olje eller noe mens de snuser rundt. Og selv om de bare kjøper en liten vare, pakkes den pent inn i silkepapir, slik at de får en god opplevelse når de pakker den ut igjen hjemme. «Og vi er slett ikke redde for at kundene blir lenge, tar smaksprøver og kaffe, og drar uten å kjøpe noe, for vi vet at de kommer tilbake», fastslår Mette.

Mange av kundene kjenner Mette og datteren Millemarie på fornavn, fordi de følger butikkens liv tett – både på sosiale medier og i virkeligheten, og det er den typen relasjoner som gjør det hele verdt det», sier Mette.

Fullverdige arrangementer og kø på venteliste

Når No. 217 Interiør annonserer et nytt arrangement, går det fort. Billettene blir snappet opp – ofte i løpet av få timer.

«Her om dagen hadde vi et Stine A-arrangement, der kundene spilte bingo med smykker som premier. Vi la ut 30 billetter for salg på en lørdag – og solgte 28 samme dag», sier Mette.

Et annet eksempel er samarbeidet med Made by Mama: «Vi har gjort alt fra pizzaworkshops til sosial bespisning. Og selv om vi endte opp med å bake pizza og dessertpizza i regnet, var det en stor suksess, fordi det handler om å skape minner med kundene, og gjennom det skapes nære relasjoner.»

Marie Olsson Nylander med Mette og Mettes ektemann Kim. Foto: No. 217 Interiør

Et av arrangementene Mette er mest stolt av var da den kjente svenske interiørdesigneren og stylisten Marie Olsson Nylander valgte å lansere boken sin Maries rom i mai på et arrangement hos No. 217 Interiør i Valby.

Hun holdt også et hundearrangement for å vise frem alle de spennende nye hundeproduktene i butikken, og hvor deltakerne kunne få tegnet hunden sin. Før arrangementet tok Kim en tur i parken med godbiter til hundene, hvor han snakket om popup-arrangementet og delte ut avisen som No. 2017 Interiør har 5–6 ganger i året.

Mette understreker at det aldri er det samme arrangementet to ganger – ikke engang om leverandøren er den samme. «Folk har hørt historien før, så neste gang skal vi gjøre noe nytt. Det må være gøy, både for dem og for oss.»

Da butikken feiret 10-årsjubileum, var det ikke nok for Mette å sette et flagg i vinduet.

«Jeg ville feire med kundene», sier hun. «Så vi inviterte dem til et brunsjarrangement med lange bord rundt om i butikken. Folk kjøpte lodd, jeg lagde maten, og vi spilte bingo. Jeg hadde ringt rundt til leverandører som sponset premier. Det var så koselig – og folk snakker fortsatt om det.»

Den slags nærhet er kjernen i alt Mette gjør. Det handler om å møtes og dele noe ekte. «Når folk kjører langt for å komme – vi har kunder fra Jylland som alltid stikker innom når de er i København – vet du at du har skapt noe spesielt, og ikke minst når de sier at det å komme til butikken føles som å besøke noen du kjenner.»

Personlighet på sosiale medier

Nr. 217 Interiør har for tiden over 27 000 følgere på Instagram – et tall som har vokst eksplosivt siden koronaviruset.

«Under koronaviruset vokste vi veldig raskt. Vi pleide å ha 3500 følgere», sier Mette. «Jeg svarer folk døgnet rundt – det er mye arbeid, men jeg elsker det. For meg er det en forlengelse av butikken.»

Hun sier at dialogen på sosiale medier er tett og personlig. «Folk skriver, stiller spørsmål, deler erfaringer. Jeg tror de føler at de kjenner oss. Og det utgjør en enorm forskjell.»

Men selv om digitale relasjoner spiller en stor rolle, er Mette fast bestemt på at det viktigste fortsatt skjer i butikken. «Vi vil mye heller at kunder kommer inn i butikken enn at de bare sender en bestilling på nett. Det er i det fysiske rommet magien skjer.»

Cloud 7-event. Foto: No. 217 Interiør

Nr. 217 Interiør har en nettbutikk, men Mette ser mest på den som en katalog, og hun beskriver seg selv som «ganske analog». «Vi vil mye heller gi folk en opplevelse enn å pakke varer i pappesker. Den beste kunden er den som er her i butikken. Nummer to er de som henter bestillingene sine her – for da får vi pratet, og ofte kjøper de litt ekstra. Nummer tre er de som bare får tilsendt en pakke. Det er hyggelig, men det er upersonlig.»

Mette bruker bevisst markedsføringskronene sine på andre ting enn nettannonser. «Jeg vil heller bruke pengene på et arrangement der 30 engasjerte kunder kommer inn og får en god opplevelse – og kjøper noe. Det er mye hyggeligere enn å betale for annonser på nett.»

Et rom som stadig forandrer seg

Nr. 217 Interiørs butikk er en opplevelse i seg selv. Fargene, temaene og utstillingene her er i stadig endring.

«Vi har et spesielt rom som vi bruker til arrangementer og pågående utstillinger gjennom hele året», forklarer Mette. «Det kan være juleutstillingen, eller når vi for eksempel har Humdakin som partner, fyller de hele rommet med produktene sine. Vi maler rommet på nytt et par ganger i året for å matche temaene og årstidene. Kundene tror alltid at det har vært en total forvandling – selv om det ofte bare er fargen som er ny. Og når de sier «nei, fikk dere helt nye varer?» – da vet jeg at vi har gjort det riktig», sier Mette med et smil.

Butikken er fylt med varme toner og matte farger. «Jeg liker ikke hvite vegger», sier Mette. «Det må være liv og personlighet. Vi maler hele butikken på nytt annethvert år, og det gir energi.»

Sortimentet i nr. 217 Interiør er håndplukket med stor omhu. Mette og Millemarie besøker messer i Danmark, Stockholm og Paris for å finne nye merker.

«Vi kjøper bare varer som vi kunne hatt hjemme selv», sier hun. «Det er viktig at vi kan stå inne for alt. Og gradvis kommer også mange merker til oss – de vil inn i butikken fordi de kan føle at vi har noe spesielt.»

Hun understreker at det er viktig å ha noe for alle. «Mange tror at alt her er dyrt fordi vi pakker bort all emballasjen og viser frem varene som om de var hjemme. Men vi har alt fra gavepapir til 25 kroner til dyre designervarer. Folk skal føle at de kan finne noe – uansett budsjett.»

En livsstilsbutikk med hjerte

Nr. 217 Interiør er nå mer enn bare en interiørbutikk – det er en livsstilsbutikk med både klær, tilbehør og gaver.

«Vi har tatt inn noen klær igjen – fra Frau og La Rouge – og det passer godt inn», sier Mette. «Kundene spør etter det, og vi føler at de vil prøve noe nytt.»

Hun driver butikken sammen med datteren Millemarie, som kjenner alle kundene og husker både navnene og historiene deres. «Vi utfyller hverandre perfekt», sier Mette. «Hun har kontroll på alt det praktiske, og hun er veldig flink til å bygge gode relasjoner med kunder og bare spørre dem om de følger nyhetsbrevene våre og mer. Min styrke er det visuelle. Det bare fungerer.» For Mette er det avgjørende å opprettholde arbeidsgleden. «Vi jobber seks dager i uken – og hvis du gjør det, trenger du ikke å reise deg og si «åh, jeg må på jobb». Det må være morsomt og meningsfullt. Derfor gjør vi ting på vår måte.»

Made by Mama-event. Foto: No. 217 Interiør

Hun kjenner optimismen i bransjen igjen. «De siste årene har vært tøffe, men nå går det fremover. Folk kjøper mer, bestillingene blir større. Og vi ser at kundene er villige til å kjøre lange avstander for å besøke oss.»

Hennes råd til andre forhandlere er klart: «Ta vare på din egen yogamatte», sier hun med et smil. «Selvfølgelig bør du la deg inspirere av andre, men ikke kopier andre. Hold deg tro mot det du er god på. Hvis du stadig ser på hva andre gjør, mister du deg selv.»

Fremtiden til No. 217 Interiør

Mette har ingen planer om å trappe ned på markedet fremover. Snarere tvert imot. «Vi vil fortsette å ha arrangementer – kanskje enda flere. I år har vi planlagt minst ett stort arrangement hver måned. I fjor hadde vi åpent hver dag fra 1. oktober til 24. desember og arrangementer hver torsdag i november og desember. Det var litt sprøtt», sier hun med en latter. «I år sprer vi det litt mer utover.»

For Mette handler alt om å skape noe som føles autentisk – både for kundene og for henne selv.

«Jeg hater store kjøpesentre», sier hun. «Alt der er så overveldende. Jeg må kunne lukte, smake og ta på ting. Jeg må føle atmosfæren. Det er det jeg elsker med å drive en butikk – å skape et sted hvor folk vil være.» Og det er akkurat det No. 217 Interiors har blitt: et sted hvor du vil være – igjen og igjen.

Da nr. 217 holdt hundeutdelingen, var Rie Bidstrup fra Medusa Copenhagen travelt opptatt med å tegne hundene som var til stede. Foto: No. 217 Interiør

StineA-arrangementet var utsolgt. Foto: No. 217 Interiør

Cloud 7-event. Foto: No. 217 Interiør

StineA-event. Foto: No. 217 Interiør

Relatert innhold

25.11.2025Designbase.no

Fokus på fremtidens forbrukere, design og detaljhandel

25.11.2025Designbase.no

Opplevelser, fellesskap og farger: Interiør i nr. 217 gir liv til detaljhandelen

24.11.2025Designbase.no

Stille eleganse og sensuell designopplevelse

18.11.2025Designbase.no

Room for More

17.11.2025Designbase.no

Bolia feirer 25 år med skandinavisk design og kreativitet

11.11.2025Designbase.no

Neo-folklore – når lokale historier blir til global designpoesi

11.11.2025Designbase.no

Maison&Objet 2026: Når fortiden avslører fremtiden

05.11.2025Designbase.no

idd cologne 2025 forvandler Köln til en internasjonal designscene

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023