Moebe: Filosofien om det enkle

Moebe skaper estetikk, enkel design som varer, og som er konstruert slik at det lett kan monteres og demonteres. Sirkularitet har vært en del av designfirmaets grunnleggende verdier siden Anders Thams, Nicholas Oldroyd og Martin de Neergard Christensen fant en felles misjon for nesten 10 år siden, nemlig å skape design som kan bidra til å gjøre verden til et bedre sted for oss alle.

Martin de Neergard Christensen, Nicholas Oldroyd og Anders Thams står bak Moebe.. Foto: Moebe

"Kanskje det vi virkelig trenger er mindre - mindre støy, mindre rot, mindre avfall. Plass til å puste og sette pris på de små hverdagsøyeblikkene som gir mening i livene våre".

Slik står det på det danske designmerket Moebes nettside, og det kan vel sies å være essensen av dette merket som i 2024 kan feire sitt 10-årsjubileum. Estetikk, enkelhet og konstruksjoner som lett kan monteres og demonteres, slik at alt kan resirkuleres.

Moebe holder til i en gammel industribygning på Amager, og her kommer virksomheten og produktene til live.

Bak Moebe står Anders Thams, Nicholas Oldroyd og Martin de Neergard Christensen. Alle tre hadde en karriere innen design før Moebe, men de møttes med et felles mål om å skape intelligent konstruerte design av høy kvalitet, som ikke bare fungerer godt og ser bra ut, men også oppfordrer folk til å nyte livet med færre distraksjoner.

Helt fra begynnelsen var målet også å skape design som kunne bidra til å gjøre verden til et bedre sted for oss alle. 95 prosent av produktene produseres i Europa, og alt er designet i deler som gjør det enklere og billigere å reparere det enn å kjøpe nytt. Derfor er designet også enkelt. Det skal ikke gå av moten, så det trenger ikke å skiftes ut bare fordi fargen ikke lenger passer," sier Nick og Anders.

De vil ikke kalle møblene og tilbehøret sitt for klassikere, for som Anders sier: Alle ønsker å skape en klassiker, men sannheten er at det er utrolig få som faktisk klarer det. "Men vi vil gjerne skape design av god kvalitet som varer i mange år".

Foto: Moebe

Foto: Moebe

Foto: Moebe

Foto: Moebe

Foto: Moebe

Allerede fra begynnelsen tenkte de tre designerne bak Moebe på design som kunne resirkuleres, og i dag er produsentene også med, i motsetning til i begynnelsen. 40 prosent av Moebes produksjon foregår faktisk i Danmark, hvor de har vokst sammen med et lite snekkerverksted som nå ikke lenger er så lite.

Men selv om de ser innenlands når det gjelder produksjon, har de alltid hatt et internasjonalt fokus når det gjelder salg.

"Noe av det første vi gjorde, var faktisk å dra til London og Hamburg og rett og slett banke på dørene til en rekke butikker, og med det utgangspunktet har vi faktisk alltid hatt internasjonal salg."

Nick og Anders forteller også at Moebe har hatt organisk vekst gjennom årene. "Da vi startet opp, hadde vi knapt nok de 50.000 kr. som trengtes for å etablere et Aksjeselskap. Det betydde at vi måtte få våre gode ideer ut i verden raskt, og på den måten utviklet vi oss og skapte en base for virksomheten." Men de holdt fast ved å produsere i Danmark og Europa i stedet for i Østen. "Det er ingen tvil om at det koster. Man må være villig til å investere, og derfor har vi heller ikke stor fortjeneste hvert år. Men vi klarer oss," sier de med et smil.

Rammene var det første "store" produktet fra Moebe - og igjen, helst enkelt med en ramme i tre eller aluminium, glass på begge sider og en ganske enkel konstruksjon som gjør at bildene lett kan byttes ut. Det samme gjelder speilene, som også har en enkel oppheng.
 

Foto: Moebe

Et bredt portefølje

I dag inneholder kolleksjonen både tilbehør og en rekke møbler samt belysning, og målet er å skape en bred kolleksjon der fellesnevneren er måten de arbeider med enkle konstruksjoner på. For misjonen fortsetter.

Gjennom årene har Moebe utviklet seg, og i tillegg til designet har de også utvidet forretningen og merkevaren. "Vi har gjennomgått en læringsprosess. I flere år brukte vi nesten 60 prosent av tiden vår på forretningen. Men i dag har merkevaren kommet så langt at vi kan fokusere mer på designet. Vi har en verksted i nabohuset der vi kan gå ned og "leke" og dermed skape nye intelligente designløsninger," sier Anders.

Men de holder fast ved sin "filosofi om mindre". De kutter ned til kjernen og finner grunnuttrykket.

"Det inspirerer oss å finne ut hvor enkelt man kan gjøre tingene. Det gir oss en grunnleggende forståelse av hvordan vi kan gjøre designet til vårt eget og utkrystallisere hvem vi er."

Men tankegangen har i prinsippet ikke endret seg i løpet av de 10 årene. Moebe har eksistert. De startet med Frame, Candleholder og Pinch fordi det var økonomisk mulig å produsere. I dag jobber de med møbler også. Men det er ikke fordi Anders, Nick og Martin har ambisjoner om å bygge opp en kommersiell kolleksjon som må inneholde visse elementer. "Vi blir i større grad drevet av hva vi selv kan tenke oss, og det vil vi fortsette med, selv om det ikke er det typiske eksemplet på hvordan man driver et designfirma," sier de med et smil.

Men det er viktig for dem å ikke miste fokuset på det som er morsomt. "Vi må passe på å ikke bli presset til å si 'nå må vi også ha ...', for vi vil heller vokse stille og rolig med et par design per år. Ambisjonen vår er ikke å ha en stor katalog, men å designe en langvarig kolleksjon med møbler og design som blir en del av kolleksjonen over tid. Derfor designer vi i vår tid, men vi prøver ikke å følge en trend. Hvis man gjør det, er man allerede for sent ute," sier Nick og Anders.

Foto: Moebe

Struktur i forretningen

I dag har de struktur i forretningen, men de ønsker ikke struktur i designet. "Vi har alltid en lang liste med ideer. Vanligvis tar den som brenner mest for ideen ledelsen og sørger for å drive prosjektet videre, men vi samarbeider gjerne, og vi drar nytte av hverandres styrker," forklarer Anders.

Han kaller Nick for en kilde til ideer. Men de er enige om at man aldri slutter å tenke på design. "Man tenker på design når man følger barna til skolen, når man reiser eller uansett hva man ellers gjør. Det kan være design av møbler, eller det kan være en annen måte å henge opp en dør på."

De tre tilnærmer seg design på forskjellige måter, og de verdsetter disse forskjellene. Anders tenker best i verkstedet, mens Nick tenker best utenfor huset, og det må være rom for alt.

I dag har Moebe 15 ansatte. Dette gir de tre designerne frihet. "Vi har ansatt mennesker som er bedre enn oss til å drive forretningen. Det gir oss mer tid til å trekke oss tilbake til designet," og når det gjelder forretningen, ønsker de innen de kommende årene å bygge opp en bred kolleksjon som kanskje er 2-3 ganger større, og som inneholder produkter fra små tilbehør til store møbler. "Men det ville også være fantastisk hvis vi kunne bygge hus."

Nick og Martin er utdannet arkitekter, og Anders er møbelsnekker, så drømmen er absolutt innenfor rekkevidde. "Og egentlig er det ikke så stor forskjell på prosessen, enten det handler om arkitektur eller design," sier Nick og fastslår at det ville passe godt til Moebe: Å tenke på nye måter å bygge et hus på.

Sirkularitet er en integrert del av Moebe - og har alltid vært det. "Og om fem år burde det ikke engang være et konkurranseelement lenger," mener Anders og Nick. I dag jobber de utelukkende med europeisk tre, og Moebe er både et FSC®- og et PEFC-sertifisert® merke, samtidig som de samarbeider med EU-Blomsten® når det gjelder bærekraftige innkjøp og produksjon.

De understreker at de er på et godt sted med Moebe. "Men vi vil selvfølgelig gjerne inn på flere markeder, stå enda sterkere og sette sitt preg på bransjen når det gjelder design. Men de er også selektive når det gjelder distribusjonen. "Vi vil ha de riktige samarbeidspartnerne som harmonerer med og forstår det vi ønsker. I prinsippet ser vi på Moebe som en del av et fellesskap. Vi har noen fantastiske ambassadører som har støttet oss fra begynnelsen. Nå er vi der hvor vi kan gi tilbake, blant annet ved å støtte salget med markedsføringskroner."

Moebe jobber ikke med kampanjetilbud og konkurranser. "Vi sørger heller for å bidra til å bygge opp markedet og opprettholde fokus."

De har ikke som mål å bli en stor bedrift med investorer. "Men vi vil gjerne utvikle en sunn bedrift som står i lang tid." Akkurat som Moebes design.

Denne artikel er del af et tema:

Tema: En sirkulær designbransje

Mange av designbransjens bedrifter vil gjerne være mer sirkulære, men hvordan introduserer man en sirkulær forretningsmodell og hvor starter man reisen? Det er en økende interesse for bærekraftige materialer og ressurser. Men det handler også om lokal produksjon, gjenvinning og gjenvinning og energisparende teknologi.

 

Dette har vi sett på i dette temaet, der Frank Engelbrecht, Lifestyle & Design Cluster forteller oss at det faktisk ikke er så uhåndterlig å begynne å jobbe med sirkulær økonomi. Og vi ser nærmere på den nye «emballasjeloven», som trer i kraft i 2025.

Relatert innhold

16.05.2024Designbase.no

Dropp utsagn som "CO2-nøytral"

14.05.2024Designbase.no

Koelnmesse i nytt samarbeid med Colombias ledende designmesse

09.05.2024Designbase.no

Habitare og Helsinki Design Week går sammen for langsiktig samarbeid

08.05.2024Designbase.no

Ny hjemmekolleksjon fra Home by Ilse Jacobsen

07.05.2024Designbase.no

3daysofdesign: Her skapes drømmer

07.05.2024Designbase.no

Trender og tradisjoner var en suksess

03.05.2024Designbase.no

Ni designbedrifter kjemper om norsk industris viktigste priser

02.05.2024Designbase.no

Fargetrender i 2025 handler om harmoni

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023