En speedbåt i en stormfull bransje

Design- og interiørbransjen står overfor et krysspress av økende kostnader, usikkerhet blant forbrukerne og regulatoriske krav som tapper selv de mest driftige selskapene for energi. For Christian Leisner, eier av Fun Nordic, er det en tilstand som krever både fleksibilitet og kampånd. «Vi må kunne reagere raskt og ligge i forkant av trendene – ellers overlever vi ikke», sier han.

«Vi må kunne reagere raskt og ligge i forkant av trendene – ellers overlever vi ikke», sier Christian Leisner, Fun Nordic. Foto: Fun Nordic

Det er ingen hemmelighet at det har blitt dyrere og mer komplekst å drive forretninger i Danmark. Ifølge Christian Leisner har nye avgifter, spesielt emballasjeavgiften, snudd hverdagen til mange bedrifter på hodet: «Jeg forstår intensjonen – vi må tenke på ressursene. Men implementeringen er totalt kaos. Vi må betale store beløp på forhånd, penger som vi kunne ha brukt på å utvikle selskapet. Samtidig slipper Temu og Shein unna med det, mens danske selskaper må betale prisen. Det er en forvrengning, og det blir danskene som til slutt må betale regningen.»

Det er den sterke beskjeden fra Christian Leisner, som med 16 ansatte og 13 merker i hyllene driver et selskap som i dag er mye mer enn den lille bedriften han startet i sin tid.

Et nordisk merkevarehus

Fun Nordic har vokst jevnt og trutt siden starten og tilbyr i dag løsninger for både store detaljhandelskjeder, mindre spesialbutikker og gavebutikker. Porteføljen inkluderer en kombinasjon av egne merkevarer – inkludert Haws – og distribusjon av utenlandske merkevarer som ønsker en sterk inntreden i Skandinavia.

Foto: Fun Nordic

«Vi har blitt en større maskin enn jeg forestilte meg da jeg startet. Det krever mye innsats å få snøballen til å rulle, men når den først gjør det, får den også momentum», sier Leisner.

Denne momentumen har ført til en strategisk etablering i Sverige, hvor Fun Nordic har hatt en lokal organisasjon i Stockholm siden sommeren 2024. To ansatte jobber nå målrettet med å åpne dørene til de svenske og norske kjedene – en beslutning som allerede viser effekter.

«Man kan gjøre mye fra Danmark, men det utgjør en stor forskjell når man har lokale folk som kjenner kjøperne og snakker språket. Det har gitt oss et bedre inngangspunkt og er et viktig steg i vår nordiske strategi.»

Når trenden banker på døren

Å være et merkevarehus krever en konstant evne til å oppdage hva som trender – og levere raskt. For Fun Nordic betyr dette at kundene ofte spiller en aktiv rolle i produktutviklingen.

«Noen ganger sier en kunde: Vi ønsker oss et skjærebrett i aluminium. Så finner vi riktig produsent, får det laget, og vi kan være raskt på markedet. Det er fleksibiliteten vi lever av», forklarer Christian Leisner.

Å reise til Kina for messer som Canton Fair er fortsatt sentralt for selskapet. Her kan Christian Leisner og teamet få øye på nye produsenter og produkter som matcher både trender og bærekraftskrav.

Bransjen er preget av hype-sykluser, der enkeltprodukter plutselig eksploderer i popularitet. Airfryeren er et godt eksempel – et produkt som gikk fra nisje til alles eiendom på rekordtid.

«Under energikrisen fikk airfryeren et enormt løft fordi den var raskere og mer effektiv. Alle måtte ha en, og det eksploderte. Men nå blir markedet mettet. Etterspørselen faller, og da må vi legge om», sier Christian Leisner.

Foto: Fun Nordic

Fun Nordic ser blant annet mer sesongbaserte produkter, som slush- og softismaskiner, som er en hit nå – og ikke minst i sommermånedene.

«I løpet av sommeren solgte vi masse slushmaskiner. Det er kanskje ikke et produkt man tenker på som et must i hjemmet, men det er morsomt, enkelt og passer familiers behov. Kategorier som dette er interessante for oss fordi de kan generere inntekter i perioder når andre produkter er litt nede.»

Et annet nytt produkt på markedet er multikokere. Christian Leiser tror imidlertid ikke at det vil nå airfryer-status.

«Multikokere kan erstatte 10–12 kjøkkenprodukter med ett apparat. For noen år siden ville vi sagt blankt: Nei, det kan aldri fungere – de kan ikke gjøre alt godt nok. Men teknologien har endret seg, og forbrukerne har omfavnet den. Det er en kategori vi følger nøye.

Bærekraft – fra krav til konkurranseparametere

Spesielt i B2B-segmentet, hvor Fun Nordic også leverer firmagaver, er kravene til bærekraft betydelige.

«Mange store selskaper krever at produktene er laget av FSC-sertifisert tre eller resirkulerte materialer. Dette betyr at vi må være i forkant. Og når detaljhandelen krever det, har vi det allerede. På denne måten bidrar B2B til å dytte oss i riktig retning.»

Det er ikke bare materialer som er etterspurt, men også digitale løsninger. Flere kunder i dag krever tilgang til oppdatert lagerstatus, realistiske miljøbilder og enkel tilgang til produktinformasjon på nett. Derfor er det et område Fun Nordic satser tungt på.

I dag har Fun Nordic en solid base i Skandinavia, men fremtiden byr på ytterligere ekspansjon.

«Vår plan er å styrke vår posisjon i Sverige, Norge, Island og Danmark. Deretter ser vi mot Benelux og Tyskland med vårt eget merke Haws. Her ønsker vi å finne partnere som kan distribuere slik at vi kan vokse ytterligere», sier Christian Leisner.

Målet er å opprettholde kontrollen i Norden, men inngå partnerskap i nærliggende markeder.

Vi ønsker å være en speedbåt – ikke en supertanker

Et fellestrekk hos Christian Leisner er ønsket om å opprettholde fleksibilitet.

«Vi vil heller være en liten speedbåt enn en supertanker. Når du blir for stor, mister du evnen til å justere raskt. Vår styrke er at vi kan reagere umiddelbart når vi ser en trend. Det ønsker vi ikke å miste.»

Den filosofien gjennomsyrer også bedriftskulturen.

Foto: Fun Nordic

«Vi tilbringer mye tid sammen, og vi må ha det bra sammen. Vi hjelper hverandre og ser muligheter når de oppstår. Det er alltid posisjoner der vi er svake, men da må vi stå sammen og finne løsninger. Det er lagånden som driver oss.»

Til tross for de positive utviklingsplanene, legger ikke Christian Leisner skjul på at det er utfordrende å drive en bedrift i Danmark i dag.

«Vi bruker 80 prosent av tiden vår på regelverk, rapportering og tilsyn – og bare 20 prosent på å selge produkter og det vi brenner for. Politikerne snakker og snakker, men det skjer for lite. Jeg vet faktisk ikke om jeg ville startet opp igjen med den kunnskapen jeg har i dag.»

Men det er nettopp motstanden som også er med på å forme Fun Nordics strategi: å være smidig, nysgjerrig og klar til å tilpasse seg.

«En krise skaper også muligheter. Derfor er det viktig å være ute i det fri, snakke med kundene og alltid være i forkant. Vi ønsker å være de som ser hva som trender og reagerer raskt. Det er slik vi overlever – og vokser.»

Fremtiden til Fun Nordic – og bransjen

Til tross for frustrasjonene ser Christian Leisner fortsatt positivt på fremtiden. Han er realistisk og mener at ikke alt vil gå bra, men han vet også at markedene beveger seg i bølger.

Foto: Fun Nordic

«Vi vet at noen ting fungerer og andre ikke. Men vi har flere hester å satse på, og vi er innstilt på å tilpasse oss. Fremtiden ser rimelig ut – hvis vi opprettholder fleksibiliteten vår.»

For designbransjen som helhet er utfordringene mange: økende kostnader, strengere krav fra myndighetene og et forbrukermarked som er mer nølende. Men selskaper som Fun Nordic viser at med speedbåtmentalitet, nysgjerrighet og vilje til å ta kampen, er det mulig ikke bare å overleve – men også å vokse.

Foto: Fun Nordic

Foto: Fun Nordic

Foto: Fun Nordic

Relatert innhold

04.11.2025Designbase.no

En speedbåt i en stormfull bransje

03.11.2025aida a/s

Sponseret

Skap varme på kjøkkenet med RAW teak – naturlige redskaper forankret i nordisk estetikk

10.10.2025Dimex ApS

Sponseret

Ambiente 2026: Nye muligheter for norske HoReCa-aktører

06.10.2025Witt Denmark A/S

Sponseret

Prisvinnende French Door-serie setter ny standard for kjøle-/fryseskap

29.09.2025Groupe SEB Denmark A/S

Sponseret

En ny generasjon uforgjengelige stekepanner fra Tefal

29.09.2025Designbase.no

Det ultimate kjøkkenutstyret – kvalitet, funksjon og design

29.09.2025Fun Nordic ApS

Sponseret

Hâws skaper helheten – kjøkkenutstyr med kvalitet og stil

29.09.2025Groupe SEB Denmark A/S

Sponseret

Matlaging skal være en opplevelse.

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023