Who’s Next Home: Når mote og design smelter sammen
Paris har et nytt internasjonalt knutepunkt for design og livsstil. Den første utgaven av Who’s Next Home bekreftet at fremtiden for detaljhandel er stadig mer hybrid – og at grensene mellom mote og interiør oppløses.
Fra Who's Next Home. Foto: WHO'S NEXT
Da WSN Group samlet sine tre flaggskip-messeformater – Who’s Next, Bijorhca og Interfilière Paris – på Porte de Versailles i september, debuterte en ny aktør: Who’s Next Home. Messen markerte på en fornem måte hvordan mote og design i dag flyter sammen i detaljhandelsuniverser der livsstil er nøkkelordet.
Over 1300 merker og leverandører fra 62 land deltok i den kombinerte messen, og midt i det pulserende økosystemet utfoldet Who’s Next Home seg med 43 kuraterte merker og studioer. Blant navnene var både etablerte aktører og nye kreative krefter som BANG, Flâner, Les Pensionnaires, Sabre Paris, Steamery og Papier & Co – supplert av et utvalg av boligmerker fra Ankorstore, WSN Groups partnerplattform.
Foto: WHO'S NEXT
Scenografien, skapt av Studio Costa Molinos, dannet rammeverket for en sensorisk shop-in-shop-opplevelse som ga publikum et innblikk i hvordan interiørdesign og design kan integreres i moteverdenen.
«Who’s Next Home har vist seg å være et sted for oppdagelse og inspirasjon, hvor nye merkevarer og etablerte forhandlere kan møte et kjøperpublikum som ser etter friske innovasjoner på tvers av kategorier», sier Matthieu Pinet, direktør for Who’s Next Home.
Utstillerne roste spesielt møtet med nye kjøperprofiler og den internasjonale rekkevidden. Som Arno Glass uttrykte det: «Besøkende som kommer for mote fullfører shoppingen sin med design.»
Internasjonalt publikum med vekstpotensial
WSN Group kan også notere en samlet økning i besøkstallene på tre prosent sammenlignet med september 2024. Publikum var jevnt fordelt mellom franske og internasjonale gjester fra totalt 133 land. Italia, Spania, Belgia, Tyskland og Storbritannia var de største markedene, men langdistansekjøpere fra USA, Japan, Midtøsten og Kina satte også sitt preg på messen.
Foto: WHO'S NEXT
Et viktig tall for arrangørene er at 23 prosent av de besøkende var nye – og blant dem var halvparten beslutningstakere. Detaljhandlere og konseptbutikker fortsetter å danne kjernen i Who’s Next-universet, noe som understreker messens posisjon som et strategisk møtested for forretninger og nettverksbygging.
Et designmøte som er kommet for å bli
Med debututgaven av Who’s Next Home har WSN Group skrevet det første kapittelet i en ny historie om hvordan design og mote kan berike hverandre. Resultatet er et format der grensene mellom bransjer viskes ut og der kreative næringer får nye vekstperspektiver. Med denne debuten er det tydelig at Who’s Next Home er mer enn et tillegg – det er en advarsel om at hybridiseringen av detaljhandel er kommet for å bli.