Spesialdesignet glasskunst av Søren Le Schmidt

Grensene mellom kreativitet og kunstnerisk uttrykk er mer flytende enn noensinne og finner stadig nye uttrykk og materialitet. Ikke minst i 2025, når Holmegaard feirer sitt 200-årsjubileum i et eksepsjonelt designsamarbeid med Danmarks ledende motedesigner Søren Le Schmidt.

Søren Le Schmidt med vasen i Holmegaards Silhouette jubileumsserie. Foto: Holmegaard

Tro mot sitt grafisk-skulpturelle DNA og med Holmegaards århundrelange kunnskap som veileder, utforsker og utfordrer Søren Le Schmidt glassets potensial, og med Silhouette har han skapt tre glamorøse statement-plagg som oversetter motedesignerens arkitektoniske formspråk til spektakulær glasskunst.

Serien ble presentert her om dagen da Holmegaard Design feiret sitt 200-årsjubileum i de ikoniske omgivelsene til Holmegaard Glassverk.

Silhouette-seriens bolle, vase og midtstykke er alle munnblåst i ultra-voluminøse, organiske kurver med den dramatiske, svarte kulen som fokuspunkt, og som i couture-tradisjonen er hvert stykke unikt og nummerert i 200 eksemplarer.

De tre munnblåste delene av serien. Foto: Holmegaard

Det munnblåste, det pressede, det skulpturelle, det funksjonelle. Å lage glass er en av de mest effektive og estetiske måtene å berøre alles hverdag på – og Holmegaards glassverden er i dag et levende stykke dansk kulturarv som fortsetter å fascinere fra det enkle funksjonelle designet til den unike, håndlagde glasskunsten.

Det samme felles grunnlaget finnes i tekstilene som kler oss for livet, og derfor virker det nærmest skjebnebestemt at to av Danmarks mest betydningsfulle designpionerer, glassmaker Holmegaard og klesdesigner Søren Le Schmidt, nå møtes i et jubileumssamarbeid som leder Holmegaards historiske DNA i en helt ny retning.

Silhouette-serien er dermed et utstillingsvindu for 200 år med glasslikevekt, men samtidig en trendsettende mote-borte-glass-historie som oversetter Søren Le Schmidts designprinsipper fra taktile tekstiler til glødende glass i en prosess som har vært både utfordrende og inspirerende.

«Innen mote bruker jeg skarpe snitt, asymmetri og skulpturelle silhuetter for å forme kroppen. Med Silhouette-serien har jeg overført de samme prinsippene til glass.». Foto: Holmegaard

«Innen mote bruker jeg skarpe snitt, asymmetri og skulpturelle silhuetter for å forme kroppen. Med Silhouette-serien har jeg overført de samme prinsippene til glass; et levende materiale som formes gjennom varme og tyngdekraft. Silhouette er dermed en fusjon av det detaljerte designspråket til skredderen og de eldgamle teknikkene innen glasshåndverk – et sted hvor kunst, design og håndverk smelter sammen til noe nytt og tidløst.» sier Søren Le Schmidt.

Visuell anatomi og tredimensjonal drapering

Med sin bakgrunn innen klassisk skreddersøm og det å skape ikoniske øyeblikk på catwalken og den røde løperen, er Søren Le Schmidt vant til å jobbe med hele kroppen. En 365-graders optikk som har gitt ham en intuitiv forståelse av glassets fylde og natur, og som sammen med Holmegaards glasseksperter har gjort det mulig å konstruere de tre delene av Silhouette-serien i en avansert dialog mellom struktur og bevegelse.

Både bollen, vasen og midtpunktet er født av kontrasten mellom stramme, geometriske linjer og myke, nesten flytende kurver som, som en tredimensjonal drapering, skreddersyr glasset og får det til å fange og reflektere lyset i de monumentale silhuettene.

Glasskjennere vil få øye på referanser til ikoniske design som Selandia og Bone Vase, men Silhouette er umiskjennelig sin egen og en inkarnasjon av Søren Le Schmidts estetiske univers.. Foto: Holmegaard

Glasskjennere vil få øye på referanser til ikoniske design fra Holmegaard-arkivet, som Selandia og Beinvasen, men med sin visuelle anatomi og storhet er Silhouette umiskjennelig sin egen og en inkarnasjon av Søren Le Schmidts estetiske univers. Ikke minst på grunn av den svarte munnblåste kulen, som ikke bare er et iøynefallende blikkfang, men et kontrastfylt uttrykk som med sin perfekte rundhet omgitt av organiske linjer manipulerer øyet og hyller ideen om det perfekt uperfekte, som er sentralt i motedesignerens designfilosofi.

Til slutt er det vanskelig å ikke føre skredderyreferansene videre til kolleksjonens midtpunkt, som i sin konstruksjon vekker minner om en overdådig hatt og gjør det store midtpunktet til et unikt, skulpturelt kunstverk. Midtpunktet er laget slik at det klare glasset svever fritt rundt den grafiske sfæren, og viser frem det ubegrensede potensialet til glasskunst over to århundrer.

Foto: Holmegaard

Foto: Holmegaard

Relatert innhold

03.06.2025Designbase.no

Spesialdesignet glasskunst av Søren Le Schmidt

03.06.2025Designbase.no

Red Dot Design Award til Jacob Jensen

30.05.2025Designbase.no

World of Interiors

28.05.2025Designbase.no

Kvinnelig kreativitet i hjertet av Manhattan

27.05.2025Designbase.no

Klassisk design gjenskapt i nye materialer

27.05.2025Designbase.no

Note designstudio åpner i København

23.05.2025Designbase.no

Zoom inn på 3daysofdesign designambassadører

22.05.2025Designbase.no

Positivitet rundt den nye idd cologne 2025

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023