Saueskinn kan brukes hele året
Et naturmateriale med eksepsjonelle kvaliteter.
Pressefoto: Shepherd Of Sweden..
Sveriges Shepherd ble grunnlagt tidlig på 1980-tallet av entreprenøren Klas Wässbring i Svenljunga, hvor selv i dag hovedkontoret ligger. I begynnelsen ble selskapet kalt Wässbring AB og var leverandør for skobransjen, med varemerker som Wendel og Caprice. I begynnelsen av år 2000 ble fokuset flyttet til å produsere og selge tøfler i saueskinn. I 2007 solgte Klas sitt livsverk og deretter ble selskapets navn endret til Shepherd of Sweden. I forbindelse med dette begynte man også å jobbe mer målrettet med å bygge merkevaren. Gradvis ble samlingene utvidet med nye produktgrupper som sko, tilbehør og interiørartikler. Alt i ekte saueskinn og ull.
I over 35 år har Shepherd of Sweden produsert sine saueskinnprodukter i stor grad på egen fabrikk i Makedonia, et land som har en lang tradisjon for skoproduksjon og søm. Fabrikken har 70 års erfaring med saueskinn og er i fellesskap eid av Shepherd of Sweden sammen med staben og den makedonske staten.
Pressefoto: Shepherd of Sweden.
"Vi er veldig glade for å ha vår produksjon i Europa, noe som gir oss god kontroll over hele produksjonskjeden, sier Stefan Mårdh, administrerende direktør i Shepherd of Sweden. På fabrikken jobber dyktige lokale håndverkere, som gjør det meste av arbeidet for hånd. En enkelt tøffel består av opptil 28 forskjellige deler og kan ta opptil en time å sy sammen. Fra et saueskinn får du ut gjennomsnittlig to og et halvt par tøfler.
"Saueskinn har eksepsjonelle kvaliteter, og hos Shepherd of Sweden jobber vi alltid med naturlige materialer," fortsetter Stefan. Ekte saueskinn har en unik puste-evne som gjør det mulig å holde på varmen når det er kaldt ute og føles kjølig når det er varmt. I tillegg er saueskinn naturlig antibakterielt og har også smuss-avvisende egenskaper, så lenge man forvalter og bruker produktet riktig.
Shepherd of Sweden saueskinn kommer fra forskjellige land avhengig av hva de skal brukes til, og kan ha forskjellig størrelse og form siden dyrene også ser annerledes ut. Skinnene som brukes er biprodukter fra kjøttindustrien, og sauene blir ikke avlet for skinnet. Fra hvert opprinnelsesland sendes skinnene til fabrikken i Makedonia hvor de blir tatt vare på og behandlet på mer enn ti forskjellige måter før de tas i produksjon. For å sikre dyrevelferd så vel som miljøvennlig produksjon, følges regelmessig Code of animal treatment og Code of conduct. I tillegg styres produktene av to uavhengige instanser som sikrer at de ikke inneholder noen farlige kjemikalier.
"Vi har en langsiktig visjon om vårt arbeid. Her i landsbyen rundt Svenljunga er det en sterk tradisjon for skinnproduksjon. Det er gøy å kunne delta i den svenske håndverkskulturen, sier Stefan. På Shepherd of Sweden er man nøye ned til minste detalj i produksjonen og merkevarens estetikk går hånd i hånd med de naturlige materialene. Designet er stilig, strippet og tidløst, i lyse naturlige farger, med en følelse av det hjemmekoselige og innbydende. I dag er selskapet representert på 16 markeder i Europa, Nord-Amerika og Asia. Det nest største markedet etter Sverige, er Storbritannia der det tradisjonelt sett er mye kunnskap og erfaring om saueskinnsprodukter. "Vi vil vokse sakte og kontrollert. Derfor jobber vi blant annet med sterke lokale salgsrepresentanter som virkelig kan sine hjemmemarkeder både på innsiden og utsiden, sier Stefan.
Muchi - norsk agent
Susanne, Mari og Christine er trekløveret bak Muchi as, agenten for Shepherd of Sweden i Norge.
Merket passer godt inn i jentenes filosofi om produkter med god design, god funksjonalitet, god kvalitet og en god historie. "Muchi representerer kun merker som tar hensyn til miljøet, og som behandler folk og fe bra", forklarer de.
Deres visjon er klar: Muchi skal formidle produkter hvor design og bærekraft ikke er motsetninger. Vi vil vise at detaljen gjør forskjellen. Muchi vil begeistre!
Et viktig fokusområde for Shepherd of Sweden er å vise at produktene kan med hell brukes hele året. Historisk sett i fysiske butikker har saueskinnsprodukter blitt solgt hovedsakelig ut fra sesong mellom oktober og februar. Med inntoget av e-handel og digitalisering oppstår imidlertid nye kjøpsmønstre, noe som betyr at saueskinnsprodukter kan markedsføres og selges i større grad gjennom året, spesielt i nettbutikker. I 2017 lanserte Shepherd of Sweden sin egen nettbutikk som tilbyr hele sortimentet hele året.
Når det gjelder forhandlere, er Shepherd of Sweden representert og solgt både gjennom e-butikker og fysiske butikker. For de fysiske butikkene har selskapet utviklet et konsept med Shepherd shop-in-shops. Her får forhandleren noen rekvisitter som kurver, møbler og skilt, for å bygge en liten øy i butikklandskapet, som fremhever produktene og kommuniserer merkets verdier. Tilsvarende arbeides det elektronisk med flotte bilder som har den ekte genuine, skandinaviske følelsen man ønsker å formidle.
For å støtte sine forhandlere, arrangerer Shepherd of Sweden regelmessig såkalte ”clinics” med butikkpersonalet for å gi dem økt trygghet og produktkunnskap. "Vi har fått svært god tilbakemelding, både på våre ”clinics” og shop-in-shops. Med denne typen aktivitet vil vi fortsette å bygge merkevaren sammen med våre forhandlere og bevare fokus på Shepherd of Swedens grunnverdier: Håndverk, genuint og skandinavisk”, sier Stefan til slutt.