På en spennende vekstreise

Hamonoya, kjent for de fleste bransjefolk, har gjennomgått en transformasjon de siste 5 årene. Selskapet har fått ny eier og ny CCO og med partnerparet Eva Veileborg Hald og Martin Riis i spissen er de på en reise som bringer Hamonoya inn i fremtiden med fokus på å være en fullservicepartner for bransjen.

Hamonoya er ikke et nytt selskap innen kjøkkenutstyr og interiørdesign. Det har faktisk eksistert siden 2003. Men det er et selskap som startet en ny vekstreise for fem år siden da Eva Veileborg Hald kjøpte selskapet, og som siden har utviklet både merkevareporteføljen og fremover satser på det skandinaviske marked.

Hamonoya har fått ny eier, Eva Veileborg Hald, og ny COO, Martin Riis..


Da Eva overtok Hamonoya, var fokuset på kjøkkenutstyr av høy kvalitet. Det er det fortsatt, men nå gjelder det ikke lenger bare kjøkkenutstyr. Dette gjelder design til hjemmet, med kjøkkenet som midtpunkt.
Den gang var det 10 merker i porteføljen, i dag teller merkeporteføljen over 20 merker, og den er ikke ferdig utvidet ennå.
Sommeren 2021 ansatte Eva en ny CCO, Martin Riis som er kjent fra bransjen fra tiden som direktør i OBH Nordica, og sammen skal de to fremover danne et profesjonelt parløp. Siden han sluttet i OBH Nordica i 2016, har Martin jobbet som direktør i andre bransjer, bl.a. i hvitevarebransjen, og nå er han tilbake i jernvarebransjen med nye briller og nye ideer i bagasjen.
Gjennom hele sin karriere har Eva hatt toppjobber i store, internasjonale selskaper. –Jeg har jobbet med forbruksvarer, bioteknologi og finans, og jeg ønsket å jobbe igjen med fysiske kvalitetsprodukter som kunne begeistre og som jeg kunne forelske meg i, sier hun. Derfor var Hamonoya, som Martin forresten anbefalte henne som et potensielt kjøp, helt perfekt. Fokuset var på den gode kvaliteten og det gode håndverket.
Kjøpsprosessen varte i et halvt år, hvor Eva fikk jobbe side om side med daværende eiere. –Så det var en lang prosess, men det gjorde også at da overtakelsen fant sted, var vi 100% klare, sier Eva. Martin Riis var med i styret fra starten.

Microplane har Hamonoya solgt i 16 år..


Hun mener det var det perfekte tidspunktet for Hamonoya å bytte eierskap. –Bedriften trengte nye krefter og nye øyne på ting. Og vi begynte umiddelbart å utvide med nye merker og si farvel til merker vi ikke trodde fungerte.
Evas klare standpunkt er at dersom en merkevare skal ha nok drivkraft, må den ikke være for liten, og hvis en merkevare ikke presterer, er det verken en god idé for merkevaren eller for distributøren å fortsette samarbeidet. Samtidig var det Evas mål å ha en skandinavisk distribusjon på alle merker under Hamonoya-paraplyen. –Ellers er volumet rett og slett for lite, sier hun og legger til at de skiller lag med merkene som har forlatt Hamonoya.

Ingen kannibalisering
Når den nye produktporteføljen skulle settes sammen, var det selvsagt viktig at merkene ikke kannibaliserte hverandre. Derfor ble det laget en ny modell: Vi skal kunne ha alt.
–DNA er fortsatt kjøkkenutstyr, men hele designdelen har nå også blitt en viktig del av sortimentet. Dette gjelder servise, glass, serveringsdeler, skjærebrett, deilige forklær og bord- og kjøkkentekstiler. Og en vakker vase kan også enkelt snike seg inn.
–Vi skal med andre ord være helt omfattende innen kjøkken og servise, fastslår Martin, som lover flere spennende, nye merkevarer og produktlanseringer i 2022.
Slik sammensetningen av merker og produkter ser ut nå, er de "gamle" kjente blant annet Microplane, Gefu, Lékué og Kochblume, mens blant de nye finnes Jean Dubost Laguiole, Cilio, Küchenprofi, Root7 og Naturally Med og det splitter nye Dutch deluxes samt mange flere. Langt de fleste europeiske merker har lager i Europa. –Vi har ikke minst dratt nytte av dette under koronaen i forhold til leveringsstabilitet, akkurat som det betyr at vi ikke trenger å kjøpe en container om gangen, men at vi kan kjøpe mindre og dermed være mer fleksible.

Lékué har en uovertruffen kvalitet..


Og Eva forteller at hun ukentlig blir kontaktet av nye merkevarer som vil være med på reisen. –Vi vurderer dem, og i 1 av 10 tilfeller sier vi ja.
Men Eva er hele tiden på farten, og hun besøker de store messene rundt om i verden for å «spotte» nye små merker, eller store globale merker som ikke er representert i Skandinavia.
Staben er dermed utvidet fra 6 til 25 siden Eva tok over Hamonoya for fem år siden, og planen er å fortsette å skape en kontrollert vekst og i det stille skalere opp selskapet ved å ta ett skritt av gangen.
I mai flyttet de til nye, totalrenoverte lokaler. Og med de nye flotte rå lokalene er lagerplassen doblet og et ekstra utstillingsrom er lagt til, slik at de fleste av bedriftens 10.000 varenumre kan være representert. Leiekontrakten består av 4-5 mindre rom, og hver kategori har dermed fått sitt eget univers, likesom det selvsagt også er plass til kontorer og lager.
Nye ideer og klarsignal
I løpet av de siste 3-4 årene har Hamonoya ansatt og erstattet mange medarbeidere og et bredt spekter av merker og produkter. Og nye ideer har kommet inn og massevis av klarsignal.
–Det er praktisk talt et nytt selskap, og det er også en startup-ånd over det, sier Eva med et smil. Det er ingen tvil om at utvidelsen har gitt ny energi. Men Eva og Martin uttaler også at de ønsker å fortsette å være smidige, ha mulighet til å handle raskt, og ta med seg nye – kanskje noen ganger litt spesielle – varer med hjem ved å ha avtaler som sikrer at man slipper å kjøpe 2000 stk.


–Vi er glade for kombinasjonen av å være så små at vi er fleksible og så store at vi har volum for vekst. Det er vår strategiske posisjon, fastslår Martin.
Han påpeker også at man ønsker å ha nærhet til jernvarebutikkene, med det nye design- og kjøkkenuniverset supplert med borddekking og dining.
I tillegg til jernvarebutikkene og varehusene har Hamonoya også en rekke mindre uavhengige design- og spesialbutikker blant sine forhandlere, og selvfølgelig nettbutikker.
–Størstedelen av inntektene våre kommer fra fysiske butikker, men vi ser størst vekst i nettbutikker, heter det.

Bærekraft er viktig
Eva og Martin mener det er essensielt å tenke bærekraft i bedriften, og derfor presser de også på og krever at leverandørene deres for eksempel finner de mest bærekraftige emballasjeløsningene.
–Vi tenker bærekraft i emballasjen, i frakten og i funksjonen så langt det er mulig. Vi føler etterspørselen fra kundene våre, som igjen føler den fra forbrukerne.
På kontoret resirkulerer du all emballasje minst et par ganger, og gjør generelt det du kan for å drive en så miljøvennlig virksomhet som mulig. –Du kan ikke bare skyte på andre. Du må med andre ord «walk the talk» selv, sier Eva.

20% årlig vekst
Med tanke på fremtiden til Hamonoya, ser Eva og Martin på dagens forretningsmodell – bare oppskalert.
–Vi satser på en vekst på 20% per år, og da forventer vi helt klart at vi om et par år vil være et fullserviceselskap som kan tilby hele spekteret av produkter – uten å miste fleksibiliteten.
Martin og Eva er enige om at Hamonoya bør finne sin plass i smørøyet. Hvor fleksibiliteten opprettholdes, men hvor man kan tilby bredden av produkter, og hvor det er interessant for både de mindre spesialbutikkene og de store kjedene å handle med bedriften.
–Men vi ønsker også å være de som utfordrer litt. Hvor du selvfølgelig finner våre gode, eksisterende merker, men hvor du også kan finne innovative nyheter som fanger trenden, avslutter de to.
Av Pia Finne, oversatt av Gunnhild Bjørnsti Foto: Hamonoya og Pia Finne

Relatert innhold

12.04.2024Designbase.no

Spoga+gafa 2024: Rekordmange utstillere på årets messe

11.04.2024Designbase.no

Nytt produkt skal kunne erstatte skinn i tekstilproduksjon

04.04.2024Witt A/S

Sponseret

iRobot introduserer ny prisvennlig 2-i-1 basisrobot: Roomba Combo Essential

26.03.2024Designbase.no

Iittala avduker ny logo og font

25.03.2024Designbase.no

Se opp for den franske antiavfallsloven

22.03.2024Designbase.no

EuroCIS 2024 ble avsluttet

20.03.2024Designbase.no

Design House Stockholm får ny administrerende direktør

19.03.2024Designbase.no

Ny pris hyller bærekraftig og vakker kollektiv konstruksjon

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023