Omsetningsvekst i JYSK
Omsetningen for JYSK økte med 7,6 prosent og nådde 41,4 milliarder DKK. kr for regnskapsåret 2023/24. Samtidig økte antall nye kunder med 11,9 millioner, drevet av gode tilbud på kvalitetsprodukter.
Selv om den globale usikkerheten og uroen fortsatte i regnskapsåret 2023/24 (FY24), investerte JYSK i å senke prisene på over halvparten av produktene sine og inkludere enda flere produkter i "Fixed Low Price"-serien. Dette resulterte i en økning på 11 prosent i antall solgte varer.
JYSK satte også ny kunderekord med 11,9 millioner nye kunder som handler i en av de mer enn 3400 JYSK-butikkene i 48 land sammenlignet med året før.
"Jeg vil takke våre ansatte for stor innsats og engasjement og ikke minst for alltid å sette kunden først. Regnskapsåret vårt fikk en utfordrende start med færre salg, men takket være fokus på konkurransedyktige priser har vi lykkes med satte nok en inntektsrekord for JYSK Vi økte også antallet kunder i våre butikker i alle våre land og på nett, samtidig som vi fortsetter å ta markedsandeler, sier Rami Jensen, administrerende direktør i JYSK.
Nye butikker
I løpet av FY24 fortsatte JYSK sin ekspansjon og annonserte planer om å åpne sine første butikker i Marokko våren 2025. JYSK åpnet også 137 nye butikker, og i tillegg investerte JYSK i 489 butikkdrift, som inkluderte flytting og utvidelse av eksisterende butikker og oppdateringer til det siste butikkkonseptet 3.0.
I FY24 doblet JYSKs største marked, Tyskland, antall nye kunder og leverte en økning i inntektene. Dette skjedde til tross for at 21 butikker ble stengt som en del av fullføringen av One JYSK-prosjektet, som slår sammen JYSK Nordic og Dänisches Bettenlager til JYSK. Butikkene som ble stengt var enten for små for det populære 3.0-butikkkonseptet, eller så var det en annen JYSK 3.0-butikk i nærheten.
"Vi sier det ofte, og det gjelder fortsatt: Ekspansjon er en integrert del av vårt DNA, selv om vi har stengt en rekke butikker som en del av ferdigstillelsen av One JYSK. Vi ønsker å sikre at vi fortsetter å være lønnsomme, samtidig som vi vokser både utenfor Europa og i våre eksisterende europeiske land for å nå vårt overordnede mål om 5000 butikker med gode skandinaviske tilbud til hjemmet. Jeg er veldig fornøyd med at antallet JYSK-butikker og kunder totalt sett fortsetter å øke hvert år," sier Rami Jensen.
Investeringene i vekst fortsetter
For å møte det økende antallet kunder og JYSK-butikker, investerer JYSK i to nye toppmoderne distribusjonssentre.
Byggingen av den første i Lelystad i Nederland startet i løpet av sommeren og vil bli sertifisert i henhold til den internasjonale bærekraftsstandarden LEED. Distribusjonssenteret blir 147.000 kvadratmeter stort med to høylager med plass til 166.000 paller. Den ligger i Lelystad for å redusere kjøreavstanden til butikkene i Nederland, Belgia, Storbritannia og Irland, og containere kan sendes via lekter like i nærheten.
Det andre toppmoderne distribusjonssenteret skal bygges i Almenara i Sør-Spania og erstatte dagens distribusjonssenter nær Valencia. Det nye distribusjonssenteret vil være svært likt det i Nederland og vil levere varer til de mer enn 150 butikkene i Spania, Portugal og Marokko.
"Med våre to nye distribusjonssentre styrker vi vårt globale logistikkoppsett ytterligere slik at vi kan fortsette å levere gode tilbud på boliginnredning til vårt økende antall kunder og etter hvert som vi ekspanderer til nye land," sier Rami Jensen.
Torsdag 28. november offentliggjør JYSK sin årsrapport med utviklingen i resultat for regnskapsåret 2023/24.