JYSK setter nye standarder med rekordresultater i 2024/25
Sterk vekst og global ekspansjon til tross for utfordringer i detaljhandelsmarkedet
Foto: JYSK
JYSK har nettopp publisert imponerende årsregnskap for regnskapsåret 2024/25, hvor selskapet oppnådde rekordresultater på tvers av sine aktiviteter. I et marked preget av global usikkerhet og politiske utfordringer har JYSK klart å fremheve sitt fokus på gode tilbud og konkurransedyktige priser.
Omsetningen økte med 11,8 % til 46,3 milliarder DKK, mens EBIT nådde 5,6 milliarder DKK, en økning på 26,9 % sammenlignet med året før. I tillegg har JYSK tiltrukket seg 13,7 millioner nye kunder globalt, både i fysiske butikker og på nett. «Det har vært et eksepsjonelt år, hvor vår dedikasjon til verdifulle tilbud og kundeservice virkelig har gitt resultater», sier Rami Jensen, JYSKs administrerende direktør.
Selskapet har også publisert sitt globale skattebidrag, som beløper seg til 10,7 milliarder DKK.
Ekspansjonen fortsetter, ettersom JYSK åpnet sine første butikker i Afrika og Sør-Amerika i regnskapsåret 25, henholdsvis i Marokko og Uruguay. «Vi har hatt en god start i begge land og ser frem til ytterligere vekst», sier Jensen. Totalt 148 nye butikker ble åpnet, noe som bringer det totale antallet butikker opp i 3575 i 50 land, inkludert 110 i Ukraina, der selskapet feiret sitt 20-årsjubileum.
Som en del av sitt klimafokus har JYSK forpliktet seg til å redusere sine CO2-utslipp. I regnskapsåret 25 ble utslippene per butikk redusert med 9 % sammenlignet med regnskapsåret 22. JYSK jobber også med å oppnå en reduksjon på 50,4 % innen utgangen av regnskapsåret 2032.
JYSK lanserte en ny global strategi i september 2025, «Kundenes førstevalg», som vil veilede selskapets vekst de neste tre årene. «Vi fortsetter å prioritere våre verdier og streber etter å være det foretrukne valget for kundene våre», avslutter Jensen.
JYSKs styrkede posisjon i detaljhandelsmarkedet og fokus på bærekraft viser at selskapet er klar til å møte fremtiden med optimisme og ambisjoner.
