Her er årets ledende norske designbedrifter

Heymat er årets eksportør. Fora Form-stolen Atrium er årets produkt. Ullmisjonærene i Aclima er best for merkevarebygging. Arkivlampene fra Hadeland og lenestolen til LK Hjelle deler den klassiske prisen.

Heymat vant prisen som Årets eksportbedrift. Foto: Melissa Hegge

Årets Designindustrikonferanse fant sted forleden i en fullsatt sal på Nasjonalmuseet i Oslo. Prisene var Årets eksportbedrift, Årets produkt, Årets merkevarebygger og Klassikerprisen. Men selv om stemningen var god i kjølvannet av prisutdelingen, er bakgrunnen mer dyster. Norsk design opplever usikre tider.

"I løpet av de siste seks årene har vi økt eksporten av norske designerprodukter med hele 65 prosent, men dette gir seg ikke utslag i verdiskaping eller arbeidsplasser i Norge. Sammenlignet med våre nordiske designkonkurrenter er rammebetingelsene for dårlige." Vi henger etter dem», sier Egil Sundet. Han er avdelingsleder i norsk industridesignindustri som delte ut de fire prisene.

Han mener det er vanskelig å lykkes i en oljetung norsk økonomi, der de offentlige støtteordningene er små og spredte, og hvor en særnorsk formuesskatt straffer norske eiere hardt.

"Det må endres nå, slik at vi kan bygge den eksportnæringen som Norge trenger når oljeinntektene krymper. Investeringsstøtten må økes betydelig, og vi må endre formuesskatten slik at vekst og arbeidsplasser skjer her og ikke i utlandet", sier Sundet.

Årets eksportbedrift er Heymat

Juryen slo fast at Heymat fortsetter å imponere med sine kvalitetsprodukter og at de setter ny norsk design på det internasjonale designkartet.

"Siden den første kolleksjonen ble lansert i 2016 har Heymat hatt en kompromissløs plan for eksport, inkludert strategisk deltakelse på internasjonale messer og møteplasser. Siden selskapet ble etablert har de opplevd en stor vekst i omsetningen, med en stor del av veksten er eksportdrevet . Produktene deres har blitt svært populære, spesielt i USA, hvor eksporten har vokst betydelig og doblet seg i 2023. Eksportandelen øker, og i fjor var den 54 prosent», skrev juryen.

Heymat. Foto: Heymat

Heymat har på få år forvandlet dørmatten fra en nødvendighet som ikke får mye oppmerksomhet, til et designobjekt som løfter frem et gjennomtenkt interiør og står i stil med resten av hjemmet.

"Vår suksessoppskrift er å kombinere solid faglig kompetanse fra den profesjonelle dørmattebransjen med samarbeid med dyktige norske designere", sier Sonja Djønne, grunnlegger av Heymat.

"Eksportraten vår var på 54 prosent i 2023, som er en betydelig økning fra året før. USA er vårt største marked. Mattene våre har blitt veldig godt mottatt her, og i fjor doblet vi salget på det amerikanske markedet," sier Cecilie Garfalk, administrerende direktør i Heymat.

Årets produkt er "Atrium"-stolen fra Fora Form

Juryen berømmer Atrium for å være ukomplisert og komplekst på samme tid og et eksempel på skandinavisk design på sitt beste.

"Atrium kombinerer minimalisme med funksjonalitet og enkelhet med kompleksitet.

Designet av den prisbelønte designduoen Anderssen &; Voll, utgangspunktet var å lage en stol så enkel at man ikke blir lei av designet. Resultatet er den perfekte harmonien mellom estetikk og praktisk. Produktet hadde en omsetning på tosifrede millionbeløp i 2023 og har blitt Fora Forms nest mest solgte stol det siste året», heter det i juryens uttalelse.

Fora Form mottok prisen Årets produkt for stolen Atrium. Foto: Fora Form

Da den prisbelønte designduoen Anderssen & Voll skulle lage en ny stol for Fora Form, var marsordrene deres klare: Design en stol som er så enkel at den blir tidløs.

"Møblene våre varer evig, så utseendet til designet må vare like lenge.

Klassikerprisen går til «Arkivserien» ved Hadeland Glassverk

"Hadeland Glassverk fortjener anerkjennelse for det rike produktutvalget som fanger essensen av tidløs norsk design fra midten av 1900-tallet. Med sin håndverksmessige kvalitet og enkle, elegante linjer tiltrekker sortimentet både designentusiaster og de som setter pris på funksjonalitet. Elementene har vært del av norske hjem og offentlige rom i over et halvt århundre og har også fått internasjonal oppmerksomhet etter relanseringen i 2019», skriver juryen.

Hadelands Glassverk vant prisen for Årets klassiker. Foto: Hadelands Glassverk

"Dette er åtte klassiske og tidløse lamper som passer inn i både moderne og mer tradisjonelle hjem samt hoteller, restauranter og offentlige bygg. Siden lanseringen for fem år siden har salget vært solid både i Norge, Europa, Japan og USA", sier Sofia Sandblom i Hadeland Glassverk.

Klassikerprisen går også til «Siesta» ved LK Hjelle

"Ved å fremheve dette møbelet bidrar LK Hjelle til å feire den norske designarven. Samtidig tilbyr selskapet markedet en komfortabel og elegant klassiker laget av slitesterke, gode materialer som respekterer originaldesignet til Ingmar Relling fra 1965. Stolen har banet vei for norsk designeksport, sa juryen.

"Mange har et nært og kjært forhold til Siesta-stolen, enten du har vokst opp med den i barndomshjemmet, vugget barnet ditt til å sove i den eller satt i den da Norge slo Brasil i VM. Siestaen er virkelig en klassisk”, sier Jens Peter Brunstad, daglig leder i LK Hjelle i Sykkylven.

Årets merkevarebygger heter Aclima

"Bedriftens visjon handler om å få flere til å nyte naturen ved å gjøre det trivelig å være ute. Produktene ble skapt ut fra et behov for komfortable og bærekraftige produkter med best mulig ytelse. Selve merket og det nåværende navnet, Aclima, var etablert i 1998. Etter samarbeidet med Lars Monsen i 2015 er det bygget opp en sterk merkekjennskap til produktene på forbrukermarkedet», skriver juryen.

"Selskapet har hatt en klar økning i omsetning i mange år. I 2023 har den gode trenden fortsatt, store avtaler er gjennomført og produsenten passerte 300 millioner i omsetning".

85 år etter starten som produsent av filtsåler basert på ullavfall er Aclima i dag et kjent merke og leverandør av kvalitetsullprodukter til både voksne og barn samt profesjonelle brukere som politi, brannvesen og militær.

Relatert innhold

26.07.2024Designbase.no

Et 250-årig veksteventyr

26.07.2024Designbase.no

Vi er gode på form og funksjon

25.07.2024Designbase.no

Autumn fair: Ny forretningspaviljong for neste generasjon

24.07.2024Designbase.no

Tiden reflekteres her

23.07.2024Witt A/S

Sponseret

iRobot introduserer Roomba Combo® 10 Max + AutoWash™-dock

09.07.2024Designbase.no

Møbelbransjens klimautfordring: "Vil du beholde kundene? Tenk sirkulært!"

04.07.2024Designbase.no

Årets tema på Oslo Design Fair: Elements

27.06.2024F&H Group AS

Sponseret

KOM I JULESTEMNING MED HOPTIMIST

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023