Utendørsliv er i ferd med å bli et uttrykk for moderne livsstil og åpner for nye muligheter for forretningsdrift. spoga+gafa 2025, som nettopp er avsluttet, viste hvordan viktigheten av utendørssegmentet endrer seg og hvordan det vil påvirke markedet i fremtiden.
Etter tre intensive og vellykkede messedager finner messen for hagelivsstil og grilling en positiv balanse. Med rundt 26 000 besøkende fra over 100 land og mer enn 1600 utstillere fra inn- og utland, bekreftet spoga+gafa sin posisjon som en plattform for hagebransjen.
De største besøkende nasjonene inkluderte Tyskland, Nederland, Storbritannia, Italia, Frankrike, Polen samt USA, Australia og Canada. Dette er et svært bemerkelsesverdig resultat i lys av den økonomiske usikkerheten og geopolitiske utfordringene, som også kan sees på som et positivt signal for den nye timeplanen.
Messen fokuserte på sentrale temaer som for tiden beveger hagebransjen: ønsket om emosjonell relevans, strategisk orientering og markedsrelevante innovasjoner.
«I et år som fortsatt er preget av økonomisk tilbakeholdenhet, understreket spoga+gafa den viktige rollen den spiller som et internasjonalt møtested for bransjen», sa Oliver Frese, driftsdirektør i Koelnmesse. «Denne suksessen understreker ikke bare messens internasjonale relevans, men står også for en synlig transformasjon som vi konsekvent vil forme med spoga+gafa i de kommende årene. Fremgang er ikke mulig uten endring», sa Frese, og oppsummerte det i et nøtteskall.
Nytt konsept for 2026 styrker bærekraften
Med et revidert konsept for 2026 sikrer spoga+gafa en bærekraftig posisjon nær markedet. Messen svarer dermed på bransjens ofte uttrykte forventninger om en tydeligere struktur, sterkere målgruppeorientering og en målrettet respons på nye fritids- og forbruksvaner.
Foto: Spoga + gafa
Fra og med 2026 vil seksjonen «Friluftseventyr» utvide de etablerte temaseksjonene «Living», «Creation & Care» og «BBQs» med en egen hall. Her vil eventyr, aktiviteter og friluftsliv møte produktinnovasjon og nettverksbygging. Tanken bak dette er: Friluftsavdelingen skal være et opplevelsesområde for trening, balanse og eventyr. Derfor utvider spoga+gafa selektivt sine målgrupper til å inkludere friluftsdistributører, innholdsskapere og merkevarer som ønsker å sette temaet Friluftseventyr i scene emosjonelt og fortelle en annerledes historie.
Havemøbelseksjonen vil bli omstrukturert. Et kuratert utstillingsrom eksklusivt for produsenter av utemøbler med bærekraftig produksjon, korte leveringsruter og høy designkvalitet vil bli funnet i hall 9. Dette fokuset på opprinnelse, kvalitet og stil styrker ikke bare det europeiske markedet, men skaper også en umiskjennelig profil på den internasjonale messescenen.
Andre produktseksjoner vil også bli justert: For eksempel vil temaet Asia-Sourcing i fremtiden bli samlet i en egen hall under navnet «Garden Sourcing Hub» spesielt for internasjonale kjøpere. I tillegg vil «Smaksmarkedet» bli avholdt annethvert år i grillhallen for å skape en sterkere forbindelse mellom grillteknologi, kulinariske tilbud og kryssalgspotensial fra 2026 og utover.
Neste spoga+gafa vil finne sted i Köln fra mandag 22. juni til onsdag 24. juni 2026. I oddetallsår åpner messen på en tirsdag. Denne fleksibiliteten i timeplanen garanterer høy internasjonal deltakelse, optimal reiseplanlegging og best mulig planlegging med tanke på konkurrerende messer.