Et bærekraftig fokus på Ambiente

Det er mer fokus på bærekraft nå enn noen gang før – også på en stor messe som Ambiente. Det forteller Susanne Lübech Poulsen fra Lübech Living, som var på Ambiente i februar med stor suksess og med en lang rekke av sine miljøvennlige og ansvarlige produkter presentert i Ambiente sitt trendområde.

Bærekraft var mer enn noen gang en del av Ambiente. Hos Lübech Living kjente de en tydelig positiv interesse fra kjøperne. Foto: Messe Frankfurt

«Denne gangen var fokuset på det bærekraftige, det ansvarlige og det miljøriktige betydelig større hos Ambiente enn noen gang før. På trendutstillingen og på messen, og interessen vi så fra kjøpere fra hele verden», sier Susanne Lübech Poulsen, og det er hun glad for, for Lübech Living har jobbet med bærekraft og ansvar siden før noen av oss. hadde til og med tenkt på ideen. Og nå blir det endelig tatt på alvor.

Lübech Livings produkter var også godt representert på trendområdet, og dette, sier Susanne, gjorde at svært mange kjøpere fant veien til standen.

– Trendområdet er et fantastisk utstillingsområde, og produktene de hadde valgt å vise var faktisk en blanding av tidligere og nye produkter, noe som også signaliserer at man faktisk ikke trenger å lage nye hele tiden, sier Susanne. som videre sier at det er veldig stor forskjell på interessen for det bærekraftige i forhold til hvor man kommer fra i verden. Generelt er det europeerne som er lengst fremme.

«Tyskerne er virkelig langt fremme med bærekraftsideer, og helt naturlig; de er flere mennesker, og i en tysk by er det derfor lettere å ha en butikk med et spesifikt fokus på bærekraft”.

Lübech Livings produkter var rig repræsenteret på Ambiente trendstanden. Foto: Lübech Living

Dette er også butikkene som er Lübech Livings kunder. «Det finnes skandinaviske designbutikker i Tyskland, men de er ikke eksperter på å selge varer med bærekraftig fokus. Derfor er det den andre typen butikk som er vår kjernekunde».

Lübech Living vokser både på det danske og ikke minst det tyske markedet, og Susanne ser dette som et godt tegn på at tankegangen til forbrukeren er i endring.

«Vi føler at forbrukerne i stor grad har fått øynene opp for, ikke minst, Vance Kitira-lysene laget av matvaregodkjent parafin, som er renset for urene partikler og som har en bomullsveke laget av 100 % bomull.

Men Susanne er godt fornøyd med den økte interessen for miljøvennlighet fra bl.a. Ambiente sin side, for som hun sier: «Det er vanskelig å kjempe saken alene».

Messe Frankfurts program for etisk stil

Messe Frankfurt har laget et Ethical Style-program for å hjelpe besøkende med å navigere i det voksende utvalget av bærekraftige produkter og leverandører. Etisk stil-symbol kan søkes om ved å stille ut bedrifter som overholder økologiske og etiske kriterier. Programmet kuratert av uavhengige eksperter.

Susanne Lübech Poulsen mener, man skal gøre det endnu mere klart, hvilke produkterm der er bæredygtige, og hvilke produkter, der er etiske. For det er bestemt ikke det samme, siger hun. Foto: Messe Frankfurt

Susanne Lübech Poulsen synes det er bra at Ambiente gjør noe, men hun synes faktisk også at Ethical Style ikke er et bærekraftkonsept og at det er litt som å sitte mellom to stoler.

«Dette er to konsepter som er blandet sammen. For noen år siden ble Ethical Style-symbolet funnet på håndlagde gjenstander fra bl.a. prosjekter i utviklingsland, men det var ikke nødvendigvis bærekraftig. Nå er det også bærekraftig... Jeg synes du heller bør jobbe med to typer kuraterte produktgrupper. Alt annet likt vil det gjøre det lettere for forbrukeren å finne frem i produktjungelen», foreslår Susanne.

Også i 2025 vil Ambiente selvsagt fokusere på bærekraft, og forhåpentligvis vil enda flere se at dette er veien videre.

Ambiente, Christmasworld og Creativeworld vil fortsette å finne sted samtidig i Frankfurts utstillingssenter. De vil imidlertid bli flyttet til begynnelsen av februar for å sikre at de store globale messedatoene er på linje.

Ambiente/Christmasworld: 7.-11. februar 2025

Creativeworld: 7-10 februar 2025

Man kan nesten si at Lübech Living dominerte trendboden. Foto: Messe Frankfurt

Foto: Lübech Living

Foto: Lübech Living

Foto: Lübech Living

Foto: Lübech Living

Foto: Lübech Living

Foto: Lübech Living

Relatert innhold

19.06.2024Designbase.no

Ny distribusjonsstrategi hos Microplane

18.06.2024Designbase.no

Øyer av velvære

17.06.2024Vinding et co A/S

Sponseret

Hvem er Vinding Et Co?

14.06.2024Vinding et co A/S

Sponseret

Rød desembermoro

14.06.2024Designbase.no

Formland-trenden: Ikigai – det som gir livet mening

14.06.2024Designbase.no

Gatsby og Mummi i fokus på Formex sine kafeer

14.06.2024Designbase.no

Formland: Et univers av opplevelser og en kilde til inspirasjon

13.06.2024Designbase.no

3daysofdesign: ELEMENTS OF NORMANN

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023