Et år med transformasjon mot en sterkere Rosendahl Design Group

Regnskapet for 2024 er også Lisbeth Daus' første som administrerende direktør etter at hun overtok stillingen fra eier Henrik Rosendahl.

Foto: Rosendahl Design Group

«Jeg er stolt av hvor mye vi som team har oppnådd og måten vi har startet transformasjonen av Rosendahl Design Group på. Det ble ikke gjort på én dag, og vi har bare så vidt begynt. Vi hadde et utfordrende første halvår, hvor vi ble negativt påvirket av en rekke makroøkonomiske faktorer og global uro. Vi lyktes med å lansere en rekke initiativer i andre halvår som bar frukter. Dette har medført at vi nådde målet vårt om å stabilisere virksomheten og skape overskudd. Totalt sett er vi nå bedre rustet ved starten av det nye året», sier Lisbeth Dau, administrerende direktør i Rosendahl Design Group, om årets resultater.

Økt robusthet i en usikker verden

Et betydelig fokus for Rosendahl Design Group i 2024 har vært arbeidet med å styrke selskapets kommersielle fundament. Fokuspunktet har vært og fortsetter å være å skape økonomisk robusthet og utvikle virksomheten slik at den kan fungere og utnytte muligheter i en verden i endring med konstante endringer og skiftende premisser.

«Økonomisk robusthet har vist seg å være langt viktigere enn forventet i lys av den store uroen som har vært overalt de siste årene – og jeg tror vi må forberede oss på at det blir en mer permanent tilstand. Så selskapet vårt må være i stand til å handle i den uroen, og være i stand til å handle i et tempo og med fleksibilitet slik at vi kan gripe mulighetene som oppstår i kjølvannet av endringene», sier Lisbeth Dau.

Lisbeth Dau, administrerende direktør i Rosendahl Design Group. Foto: Rosendahl Design Group

Lisbeth Dau legger til: «En stor del av å oppfylle dette oppdraget er et strategisk fokus på det vi historisk sett har vært gode på; nemlig å være gode partnere for kunder og leverandører, være profesjonelle og prioritere i henhold til vårt oppdrag om å utvikle dansk design for de mange.»

200-årsjubileum for Holmegaard

2025 er også et jubileumsår for Holmegaard, som fyller 200 år. Året skal feires med begge jubileumskolleksjonene: nye design som hyller glass som materiale og bygger på århundregamle håndverkstradisjoner. Blant annet et samarbeid mellom to av de mest ikoniske navnene i dansk designhistorie, nemlig Kay Bojesen Danmark og Holmegaard, med en Kay Bojesen-ape i glass.

«Vi er stolte av å ha to så flotte merkevarer i porteføljen vår. Det er et privilegium å kunne feire Holmegaard med så vakre eksempler på hva vi kan få til når vi kombinerer merkevarene våre – og på denne måten forbli relevante ved å fornye og bevare designarven. Et fokus vi jobber med i alle strategiske og kommersielle initiativer», sier Lisbeth Dau.

Nøkkeltall for finansielle nøkkeltall

  • Omsetning 461 millioner DKK
  • EBITDA (normalisert)* 40 millioner DKK
  • Resultat etter skatt 5 millioner DKK
  • Giring 5
  • Reduksjon av rentebærende gjeld 25 millioner DKK
  • Egenkapitalandel 47 %

* Normalisert EBITDA er justert med 6,5 millioner DKK som følge av organisasjonsendringer i regnskapsåret.

Relatert innhold

09.06.2025Designbase.no

Et år med transformasjon mot en sterkere Rosendahl Design Group

05.06.2025Designbase.no

Temu styrker innsatsen mot forfalskede produkter

04.06.2025Designbase.no

Fire megatrender vil øke kompleksiteten for bedrifter i 2025

26.05.2025Designbase.no

Amerikanske selskaper rammes av tollsatser

06.05.2025Designbase.no

Fargene i 2026 sier «Velkommen hjem»

05.05.2025Designbase.no

Rapport om den amerikanske interiørdesignbransjen

01.05.2025Designbase.no

CSRD suspendert

30.04.2025Designbase.no

Temu trapper opp sjarmoffensiven

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023