Det handler om verdier – ikke om pris
Forbrukerne sikter mot å balansere tid, penger og velvære, ifølge den nyeste rapporten State of the Industry fra International Housewares Association (IHA).
«For å lykkes i dagens raskt skiftende marked, er det viktig å se utover pris og evaluere verdiene og målene bak forbruksutgiftene», sier Derek Miller, IHAs president og administrerende direktør, om en ny rapport som analyserer emner som forbrukernes preferanser for matlaging hjemme. Foto: 123RF.com
Amerikanske forbrukere befinner seg i en delikat balansegang mellom konkurrerende prioriteringer for tid, penger og velvære, ifølge MarketWatch – den tredje delen av International Housewares Association (IHA) State of the Industry Report 2025, som ble utgitt i dag. Rapporten, som beskriver holdninger, atferd og livsstilspreferanser i hjemmet som påvirker kjøp av husholdningsartikler, ble publisert på IHAs uavhengige nyhets- og informasjonsplattform, HomePageNews.com. Det er klare implikasjoner for utviklingen i de skandinaviske og europeiske markedene.
«For å lykkes i dagens raskt skiftende marked er det viktig å se utover pris og evaluere verdiene og målene bak forbrukernes forbruk», sa Derek Miller, president og administrerende direktør i IHA.
Den nye rapporten analyserer emner som forbrukerpreferanser for hjemmelaget mat, viktige påvirkninger på kjøpsbeslutninger, virkningen av sosialt og miljømessig ansvar, rollen til helse/velvære i beslutninger og hvordan tidsbegrensninger påvirker kjøp.
Nøkkelfunn inkluderer: (respondentene i undersøkelsen kunne velge mer enn ett svar)
- Hele 58 % av forbrukerne planlegger å lage mer mat hjemme i det kommende året; Bare 1 % planlegger å lage mindre mat. Den viktigste grunnen er at det er billigere enn å spise ute (61 %). Et ønske om å spise sunnere var den nest vanligste grunnen med 59 %.
- Tiden som kreves for å lage mat hjemme – og den tilhørende opprydding – er fortsatt et smertepunkt. Da de ble spurt om de mest utfordrende husholdningsoppgavene, ledet opprydding etter måltider an (51 %), og daglig matlaging var en god nummer to (49 %) – men med generasjonsforskjeller: Daglig matlaging var en enda større utfordring for millennials (57 %) og generasjon X (55 %); babyboomere syntes dette var et mye mindre problem (32 %).
- Mens pris og kampanjer har fått større betydning de siste månedene, er de tre viktigste kjøpsdriverne faktisk tillit (67 %), merkevare (57 %) og kvalitet (53 %). Pris/kampanjer kom på nesteplass med 48 %.
- Når det gjelder velvære, er fysisk aktivitet det området forbrukerne er mest ivrige etter å forbedre (51 %). Dette etterfølges av ernæring (47 %), vektkontroll (46 %), søvn/avslapning (45 %) og stressmestring (43 %).
- Forbrukere streber etter en livsstil med mindre rot og mindre stress: Da de ble spurt om funksjonene, fordelene og designelementene som påvirker kjøpsbeslutningene deres for hjem/husholdningsartikler mest, var brukervennlighet den klart viktigste faktoren (57 %). Dette ble etterfulgt av flere funksjoner (39 %) og garantier/støtte (38 %).
Struktur
MarketWatch-rapporten presenteres i fem deler:
- Måltider og matlaging: Balanse mellom kostnader og bevissthet
- Beslutningsdrivere: Den informerte (og påvirkede) moderne forbrukeren
- Sannhet og åpenhet: Forventninger utvides etter hvert som ansvaret fortsetter å påvirke intensjonen
- Velværets arbeid: Skjæringspunktene mellom hindringer og muligheter
- Oppgaveproblemer: Frustrasjon driver funksjoner og egenskaper
MarketWatch presenterer resultater fra to separate undersøkelser bestilt av IHA fra Springboard Futures i samarbeid med Project Partners Network. Springboard-grunnlegger Tom Mirabile kuraterte dataene og ga analyser. Undersøkelsene for begge MarketWatch-undersøkelsene ble utført fra nasjonale utvalg av amerikanske forbrukere i alderen 18 til 78 år. Hver har en feilmargin på pluss eller minus tre prosentpoeng.