Broste Copenhagen selger sin andel av Kristina Dam Studio
Etter et sterkt samarbeid på over fem år, går nå Broste Copenhagen og Kristina Dam Studio fra hverandre som partnere. Beslutningen er et resultat av to ulike strategiske retninger.
Broste Copenhagen selger sin andel av Kristina Dam. Foto: Broste Copenhagen
Etter 5,5 gode år i samarbeid med Kristina Dam Studio selger Broste Copenhagen A/S sin andel i selskapet. De to selskapene vil strategisk fokusere i forskjellige retninger, og synergiene vil derfor være mindre.
«Broste Copenhagen vil fokusere på å øke vekst og inntjening i forbrukermarkedet, og Kristina Dam Studio vil øke fokuset på kontraktsmarkedet som en del av en strategisk investering. Derfor er det naturlig å gå hver til sitt», sier Kim Larsen.
Kristina Dam vil fortsette som direktør og merkevaresjef i Kristina Dam Studio, og det sterke skulpturelle design-DNA-et vil fortsatt være midtpunktet i merkets kolleksjoner – nå med et styrket fokus på å utvikle møbler og gjenstander som oppfyller både de estetiske og funksjonelle kravene i kontraktsmarkedet.
«Det har vært et verdifullt samarbeid med Broste Copenhagen, som vi er svært takknemlige for. Vi ser nå frem til å videreutvikle Kristina Dam Studio med en tydelig retning mot internasjonale markeder i kontraktsmarkedet så vel som i detaljhandelsmarkedet, samtidig som vi opprettholder vår skulpturelle og minimalistiske tilnærming til design», sier Kristina Dam.
Med den nye strukturen er ambisjonen å styrke Kristina Dam Studio som et ledende merke innen moderne møbeldesign – med et spesielt fokus på interiørløsninger for hoteller, kontormiljøer, restauranter og andre profesjonelle prosjekter.
3daysofdesign markerer dermed et nytt kapittel for Kristina Dam Studio. Her åpnes dørene til Det kunstneriske hjemmet – et univers som støtter den strategiske retningen med en kolleksjon der møbeldesign kombineres med objekter og skulpturer som reflekterer en tydelig kunstnerisk tilnærming. En historie der form og funksjon går hånd i hånd med estetisk karakter og materialdybde.
«Vi ser et stort potensial i å bringe vårt skulpturelle formspråk inn i nye kontekster og prosjekter der kvalitet og karakter er nøkkelord. Med vår eksisterende kolleksjon og en sterk produktutviklingspipeline er vi klare til å møte behovene til et bredere publikum – uten å gå på akkord med hva som definerer oss», sier Kristina Dam, Brand & Design Director.
Dette strategiske skiftet er en del av en langsiktig plan, der både kontraktsmarkedet og utvalgte internasjonale territorier spiller en sentral rolle i merkets fortsatte vekst. Samtidig utvides teamet med nøkkelkompetanse innen salg og kommunikasjon for å sikre økt merkevarekjennskap og tilstedeværelse i tett samarbeid med forhandlere, stylister og profesjonelle partnere.