Bærekraft er drivkraften

”It’s about RoMi” er bygget opp rundt en bærekraftig filosofi. Det gjelder materialer og det gjelder samfunnsansvar». Det forteller Sarah Boje Udesen fra Columbine, som i august fikk forhandlingen av merket i Danmark og Norge. Og det passer perfekt i porteføljen, sier hun.

For hver lampe som selges, handler det om at RoMi planter et tre i samarbeid med Eden Reforestation Projects..

–Merkevaren ble bygget rundt en bærekraftig tankegang. Alt er enten resirkulert eller kan resirkuleres, og for hver lampe de selger, plantes det et tre i samarbeid med Eden Reforestation Projects. Slik beskriver Sarah Boje Udesen fra Columbine sin entusiasme for et nytt merke som nettopp er lagt til porteføljen, nemlig It's about RoMi.

–Det har vært en sovepute for bransjen at «kunder ikke vil betale for bærekraft». Men hvis det er en mening med produktene, er forbrukerne faktisk villige til å betale hva det enn koster, sier Sarah Boje Udesen fra Columbine..


RoMi står for «Realistic Open Minded Individuals», og så gir det noe spesielle navnet plutselig mening, for det handler om å være åpen for tiden vi lever i og ikke minst utvikle oss med den.
It’s about RoMi er et nederlandsk merke med base i Amsterdam, og siden 1993 har de skapt belysning med dedikasjon, hjerte og glede.
Tidlig på 2010-tallet begynte de å jobbe med bærekraftige materialer, og i 2016 lanserte de et nytt bærekraftig belysningsmerke med mål om å støtte ulike prosjekter rundt om i verden; Good & Mojo.
It’s about RoMi har aldri tidligere har vært representert i Danmark, men siden Columbine ble presentert i Danmark og Norge i august har Sarah allerede fått veldig god respons på både Good & Mojo-kolleksjonen og de andre bærekraftige kolleksjonene ute hos forhandlerne.
–Detaljbutikkene vil gjerne selge historier, og historien om RoMi og om hvordan man planter et tre for hver solgte lampe, er fantastisk. Allerede nå har de faktisk plantet 230 000 trær i samarbeid med Eden Reforestation Projects, og målet er å plante en million trær innen 2030, sier Sarah.
Og hun forteller videre om et annet prosjekt i samarbeid med WakaWaka Foundation, hvor de leverer solcellelamper og andre solcelledrevne produkter til familier og humanitære formål i øde områder i Afrika og Asia. –Holdningen er at første skritt ut av fattigdom er å få strøm og lys i områdene.
I tillegg kommer de flotte lampene i bl.a. flettet bambus ble håndlaget i u-land over hele verden.

Alle lampene er laget av enten resirkulerte eller resirkulerbare materialer..


Unikt for bransjen
At en bedrift går så langt innen bærekraft og samfunnsansvar, synes Sarah ikke er noe man vanligvis ser i designbransjen, og derfor er hun veldig glad for å kunne supplere den mer tradisjonelt oppbygde Presenttime og J-linjen med It's about RoMi .
–Det er flotte produkter, de er helt bærekraftige, og de er faktisk ikke så dyre, sier hun. –De er i mellomprissegmentet, så det er ingen tvil om at man som forbruker får «value for money» samtidig som det alltid er hyggelig å være med å gjøre noe bra for verden og for andre mennesker.
I tillegg til å være designet i bærekraftige materialer, forteller Sarah også at hos It's about RoMi er de veldig fokuserte på at ting skal ha lang holdbarhet.
–Det betyr at hvis du kjøper en flettet bambuslampe som pendel, kan du bruke en ny stikkontakt til å gjøre den om til en vegglampe og en taklampe, slik at levetiden forlenges, forklarer Sarah, og hun mener at bransjen er basert på for mye kjøp-og-kast, og at det er behov for en merkevare som It's about Romi.
–Det har vært en sovepute for bransjen at «kundene ikke vil betale for bærekraft», men hvis det er en mening med det, vil de faktisk det.

Lampene er håndflettede..


I tillegg til de flettede bambuslampene finnes det også en serie med lamper i biologisk nedbrytbare materialer samt serier i resirkulerte materialer, og lampene kan selvsagt separeres for avfallssortering.
Vi må konkurrere på annet enn pris
Sarah mener at man fremover må konkurrere på noe annet enn pris i designbransjen, og hun mener det må være andre verdier i sving, som f.eks. bærekraft og samfunnsansvar.
– Kombinasjonen av merker vi har nå passer oss veldig bra, sier hun, og hun ser ingen fremtid for Columbine med flere merker på gang.
–Vi satser på dem som vi har. De går veldig fint hånd i hånd med hverandre. Og Sarah sier at hos Columbine har de filosofien om at de ikke ekskluderer noen kunder. Vi har store kjeder som kunder, og mindre håndverksbutikker. Men hos oss har vi ingen minimumsbestilling. Vi vil helst at kundene våre ikke kjøper for mye, og heller trekker på lageret vårt. Det mener vi er mest sympatisk, avslutter Sarah.

It’s about RoMi støtter også WakaWaka Foundation, hvor de leverer solcellelamper og andre solcelledrevne produkter til familier og humanitære formål i avsidesliggende områder i Afrika og Asia..

Av Pia Finne, oversatt av Gunnhild Bjørnsti Foto: It’s about RoMi og Columbine

Relatert innhold

16.07.2024Designbase.no

Ekspert: Få kontroll over IT-systemet ditt før ferien og unngå svindel

12.07.2024Designbase.no

Økning i konkurser i juni

27.06.2024F&H Group AS

Sponseret

KOM I JULESTEMNING MED HOPTIMIST

25.06.2024Designbase.no

København er en designmetropol

25.06.2024Designbase.no

Kjente og nye merkevarer hos Nordstil

25.06.2024Designbase.no

Marva Griffin Wilshire tildelt æresdoktorgrad

25.06.2024Designbase.no

Vi er en produktutviklingsavdeling og innkjøpspartner

24.06.2024Designbase.no

Kreative prosesser i sentrum av Helsinki Design Week 2024

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023