Trender for ansvarlig hagebruk

Når den kommende spoga+gafa inviterer gjester til hallene i juni, vil fokuset være på bærekraftige og sunne løsninger for hagen.

spoga+gafa forutsier trendene som vil forme hagelivet i 2024. Foto: Koelnmesse.

Med det nye temaet 'Ansvarlige hager' ser spoga+gafa på de nåværende utfordringene og utviklingene innen hage- og BBQ-bransjen. Dette skjer når messen igjen åpner dørene 16.-18. juni 2024.
Det handler blant annet om ansvarlig design som skal imøtekomme alle typer mennesker og måter å være i hagen på.
Ergonomisk utformede sittemøbler, plantebord for barn og modulsofaer er noen eksempler på 'outdoor living'-produkter som skal gi ekstra komfort for aktiviteter som skjer utendørs.
Samtidig ser spoga+gafa at utelivet preges av nyanser og former som skal gjenskape naturen.
Hagemøbler produseres i avrundede former og råmaterialer som rattan, bambus eller ekte tre. Gress og planter, bier og sommerfugler er populære motiver for hagetilbehør som puter, tepper og lamper.
Og vertikale plantesystemer kan forvandle selv den minste balkong til en grønn oase.

Mange hagemøbler kommer nå i organiske former. Som disse loungemøblene fra Eichholtz. Foto: Koelnmesse.

Biodiversitet og digitalisering

Når det gjelder plantelivet, ser messen at flere selskaper tilbyr frø fra blomster som kommer fra innenlandske regioner. Dette skal bidra til økt biodiversitet og forbedret insektliv.
Som en måte å bekjempe klimaendringenes konsekvenser på, tenker flere selskaper også på hvordan man håndterer vann i hagen.
Ekstremt vær som tørke gjør at det for eksempel tilbys planter som er motstandsdyktige mot mangel på vann.
Og når det ikke er jevn nedbør, kan digitale kontrollsystemer for vanning spare vann på en effektiv måte.
I tillegg ser spoga+gafa at flere velger naturlige bassenger som alternativ til den konvensjonelle svømmebassenget.
 

I dag kan griller tilberede mange typer matvarer for å imøtekomme forbrukernes krav til multifunksjonalitet. Foto: Koelnmesse.

Griller med USB-porter

I BBQ-seksjonen ser vi blant annet griller som kan tilberede alt fra biff til pizza.
Det handler om ansvarlig og multifunksjonell bruk, slik at man ikke trenger 1000 produkter når man skal tilberede mat utendørs.
Dette gjør også elektriske griller mer attraktive, da de tilbyr et renere grillalternativ for forbrukere som bor i byen. Kompakte modeller for balkongen er også tilgjengelige i varianter som kan dampe og brune grønnsaker.
Og gadgets som app-styrte termometre eller griller som kommer med USB-porter for lading av smarttelefoner, kan være populære blant de yngre generasjonene.

www.spogagafa.com

-HCL

Relatert innhold

17.11.2025Designbase.no

Hvordan få verdi ut av influencer-samarbeid

06.11.2025Antex Plast A/S

Sponseret

Utvidet samarbeid med Montana Furniture

29.10.2025Witt Denmark A/S

Sponseret

Witt Denmark A/S bringer EasyMotionSkin til Norden – en ny æra for EMS-trening

29.10.2025Designbase.no

Nordiske selskaper gjør data om til forretning

27.10.2025Witt Denmark A/S

Sponseret

Witt Denmark A/S og Haier Europe inngår strategisk partnerskap for å akselerere vekst og innovasjon i Norden

21.10.2025Designbase.no

JYSK tredobler bonuser for butikkansatte etter rekordår

07.10.2025Designbase.no

Hvordan AI kan skape verdi og styrke konkurranseevnen til små og mellomstore bedrifter

30.09.2025Witt Denmark A/S

Sponseret

Witt Denmark blir distributør av Roborocks trådløse robotgressklippere på det nordiske markedet

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023