Suksess hos TrendSet sommeren 2025
TrendSet Sommeren 2025 hadde 17 139 besøkende som kunne se nyheter og produkter for høsten, vinteren og den kommende julesesongen.
Foto: TrendSet
Over 1500 utstillere og merkevarer var til stede på TrendSet denne gangen, og bransjen er i bevegelse, står det. Dette var tydelig i økningen i antall besøkende som besøkte TrendSet. Femten prosent av bedriftene som kom til TrendSet Summer 2025 hadde registrert seg for første gang noensinne.
Detaljhandelen trenger nye, innovative og attraktive produkter for å kunne posisjonere virksomheten sin med suksess, og på TrendSet Summer 2025 var det rikelig med muligheter for dette. I tre dager i juli samlet butikkeiere, forhandlere og kjøpere fra detaljhandel, engros, e-handel og hotell- og cateringsektoren seg og ble møtt av nye ideer og varer for den kommende sesongen i seks utstillingshaller.
Gitt den utfordrende situasjonen i sektoren, kom utstillerne til TrendSet med beskjedne forventninger, men de ble positivt overrasket. Til tross for lavere besøksdeltakelse, uttrykte utstillerne stor tilfredshet med messens forløp og oppnådd salg.
Færre besøkende – men mange bestillinger. Er det mulig?
Ja, fordi det er en grunn til nedgangen i besøkstall – og dette gjelder likt for alle messer. Siden koronakrisen i 2020 har TrendSet, i likhet med andre messer, opplevd en betydelig endring i besøksstrukturen når det gjelder antall besøkende per registrert bedrift. Forholdet mellom personer og bedrifter har sunket betydelig, slik at gjennomsnittsverdien på 1,8 personer målt over årene nå har falt til 1,4 personer per bedrift. Dette har ført til fenomenet at selv om litt flere bedrifter besøkte TrendSet, falt antallet besøkende med nesten 13 %. Besøkene blir mer konsentrerte, bestillingene blir mer fokuserte, og salget stabiliserer seg. Derfor oppnådde TrendSet Summer 2025 gjennomgående gode resultater, akkurat som tidligere TrendSet-arrangementer også gjorde.
Foto: TrendSet
«Vi ser i økende grad at konseptet vårt, som er fokusert på bransjen og våre besøkende, er en garanti for suksess», oppsummerte Tatjana Pannier, administrerende direktør i TrendSet, og reflekterte over messens jevne suksess selv i utfordrende tider. «Vi er trendplattformen, som publiserer rapporter om alle nye trender, retninger, farger, former og mønstre i god tid før messen, slik at forhandlere nøye kan kuratere sine nye produktlinjer tidlig. Vi er innovasjonsplattformen, der produktene er tydelig gruppert i fire bransjesektorer, 15 produktseriekategorier og to temaområder, noe som gjør dem håndgripelige og tilgjengelige. Vi er bestillingsplattformen, som presenterer nye produkter fra kjente, nye, innovative, regionale, nasjonale og internasjonale merkevarer to ganger i året live på Messe München og hele året i vårt online inspirasjonsområde TRENDSET365 i en sesongbasert bestillingssyklus. Alt vi gjør har som mål å gi forhandlere akkurat de produktene som vil være etterspurt i den kommende sesongen, forenkle kjøpsbeslutninger og gi tidlig informasjon og inspirasjon på alle kanaler, live og online.»
Tre dager med trender, nye produkter og nettverksbygging
Høst og vinter er blant de viktigste tidene i detaljhandelen. Spesielt høytiden, som begynner om høsten med Thanksgiving og Halloween og når sitt høydepunkt om vinteren med advent, jul og nyttårsaften, representerer den tiden på året med høyest inntekt. Derfor må lagrene fylles med nye bestselgende produkter om sommeren. Derfor ble det bestilt en betydelig mengde nye varer i løpet av TrendSet Summer 2025. En positiv atmosfære, stor interesse for nye trender og en sterk appetitt på bestilling dominerte TrendSet Summer 2025.
I 15 interiør- og livsstilsmesseområder fikk besøkende nye ideer og bestilte direkte. Temaområdene TrendSet Newcomer og TrendSet Bijoutex presenterte spesielle, fokuserte og innovative nyheter og produkter innen Living & Giving-sektoren. De små, innovative, nye og lokale bedriftene i TrendSet Newcomer presenterte lovende, regionale, rettferdige, håndlagde og bærekraftige produkter. Med sine attraktive tilbud innen mote, smykker og tilbehør, tiltrakk TrendSet Bijoutex seg nok en gang en jevn strøm av besøkende.
Hva er nytt for høst/vinter 2025/26
Designene for høst/vinter 2025/26-sesongen er drevet av en kreativ, munter stemning med en naturlig, moderne, delvis nostalgisk og delvis futuristisk retning. Bærekraftig design tror på en bedre fremtid og viser individualitet så vel som mangfold. Historiske temaer og folkloristiske mønstre fornyet på en moderne måte fremkaller en følelse av kontinuitet og hjem. Runde, myke former sammen med myke, overdådige materialer skaper en beroligende og luksuriøs atmosfære. Glatte teksturer og lekne overflater komplementerer atmosfæren perfekt.
Definitivt koselig: Juletrender 2025
Enten vintage eller futuristisk, klassisk eller moderne, rustikk eller urban – juledesign i 2025 er fremfor alt én ting: utrolig koselig. Retro- og vintage-inspirert julestil møter håndverk, koselige materialer og livlige farger. Klassiske sukkerstangmønstre får en moderne vri med digitale nyanser. Rebel-trykk gir dristige festlige utsagn. Frostede glass- og metalloverflater skaper subtile vinterscener i form av snøflak, furutrær, stjerner, grantrær og hjort. Folkloristiske og naturinspirerte temaer med tradisjonelle mønstre, frodig grøntområder, stiliserte blomster og mytiske skogmotiver fremkaller en eventyrlig atmosfære. Himmelske elementer som sol, måne og stjerner i skimrende metaller og mye glitter gir glamour til julepynten.