Innsikt og synspunkter fra Formlands Speak Up-scene

Det er massevis av inspirasjon, ny innsikt, trender og ideer til ny forretningsutvikling på Formlands Speak Up-scene, hvor både danske og internasjonale eksperter og trendforskere er klare til å dele sin kunnskap.

Det er massevis av inspirasjon på Formland, og på Speak Up-scenen kan de besøkende bli enda mer beriket. Foto: Formland

Programoversikt søndag

11.00 - 11.30 | Kle deg for høst-/vintersesongen 25/26 | Mette Lykkegaard From, trendredaktør, pej gruppen

Med pej gruppens kommersielle trender og farger for sesongen, vil du være godt forberedt på å velge riktige produkter i riktige farger. Foredraget inneholder en beskrivelse av tidsånden, megatrender og fire trendtemaer, hver med sine egne moodboards, fargekombinasjoner og spesifikke anbefalinger for kjøp, styling og kommunikasjon.

Søndag 12.00 - 12.30 | Hjemmeinnredning og fremtid | Kristine Virén, arkitekt, TV-programleder og livsstilsekspert

«Først former vi bygningene, så former de oss» - et sitat av Winston Churchill, og det kommer til sin rett når det gjelder danskene og deres hjem.

Danskenes hjem har gjennomgått en fascinerende utvikling over tid, som reflekterer samfunnet vårt og ikke minst våre skiftende behov og verdier. Fra tidlige gårdshus til moderne leiligheter har rommene, funksjonene og interiørdesignen i hjemmene endret seg betydelig. I forelesningen sin fordyper Kristine Virén seg i hvordan vi har utviklet og tilpasset hjemmene våre over tid og brukt dem som en markør for fremgang og suksess, og våre syn på kjønnsroller og barneoppdragelse. Hvordan interiørdesign med flislagte bord og husaltre, samtalekjøkken og badstuer har bidratt til å definere oss.

Hvor står vi i dag? Våre levemønstre og drømmer om å bo er i endring, vi snakker mer om bærekraft enn vi handler ut fra det. Kristine vil gi sitt syn på hvordan vi skal forme og designe våre fremtidige hjem. Kristine Virén, arkitekt (cand.arch.) med en mastergrad i kryssmediekommunikasjon, vil fortelle oss om dette. Hun er også medie- og kunnskapssenterleder ved Bolius kunnskapssenter.

Søndag og tirsdag 14.00–14.30 | Forbrukertrender og handel | Louise Byg Kongsholm, trendforsker hos pej gruppen.

Et forelesning om forbrukernes endrede atferdsmønstre og trendene som kjennetegner salgskanaler – enten det er i butikk, på nett eller begge deler. Hvordan utvikler detaljhandelen seg akkurat nå, og hvilke forventninger har forbrukerne til fremtidige salgskanaler?

Basert på den nyeste innsikten fra Retail Mega Mag 4 presenterer Louise Byg Kongsholm fra pej gruppen de mest sentrale trendene og gir konkrete eksempler på hvordan butikker og merkevarer tilpasser seg den nye virkeligheten.

Foredraget utstyrer publikum med kunnskap og strategiske verktøy som gjør det enklere å navigere i det skiftende landskapet i detaljhandelen, uavhengig av om man jobber med fysisk detaljhandel, netthandel eller omnikanalstrategier.

Søndag 15:00 - 15:30 | Hjem- og kjøkkentrender | Mads Arlien-Søborg, trendforsker

Hvordan vil hjemmet utvikle seg i årene som kommer, og hvordan vil hjemmerommet tilpasse seg nye livsstiler?

Trend- og livsstilsekspert Mads Arlien-Søborg gir et aktuelt innblikk i fremtidens hjem med spesielt fokus på kjøkkenet som hjemmets sentrale rom. Basert på pej gruppens trendrapport Kitchen Trends 2025+: The Heart of the Home in Function, Design and Colors, presenteres en rekke sentrale temaer som former både funksjonalitet og estetikk i interiørdesignet.

Boligen blir mer fleksibel, og grensene mellom oppholdsrom og arbeidssoner viskes ut. Kjøkkenet får en sterkere rolle som et samlingspunkt i hverdagen – et sted der familieliv, matlaging og sosiale aktiviteter smelter sammen.

Programoversikt mandag

10:00 – 10:30 | Minimalisme, nostalgi eller noe helt annet? Boligtrender 2025+ | Mads Arlien-Søborg, trendforsker

Hvordan vil hjemmene våre se ut i årene som kommer? Hvilke trender former interiørdesignen vår – og hva inspirerer oss mest akkurat nå? Fortid eller fremtid? Minimalisme eller dekorasjon? Kalde toner eller varme materialer?

Livsstilsekspert Mads Arlien-Søborg fordyper seg i de viktigste boligtrendene som vil forme danskenes hjem i årene som kommer. Et foredrag fullpakket med aktuelle innsikter, skarpe analyser og masse inspirasjon – uansett om du trenger å fornye butikken eller hjemmet ditt.

11:00 - 11:30 | Kle deg for høst-/vintersesongen 25/26 | Mette Lykkegaard From, trendredaktør, pej gruppen

12:00 – 12:30 | TrendForecast: Fremtid og forbruk | Julia Lahme, trendforsker, etnolog og administrerende direktør

Kom i forkant av fremtiden når trendforsker, etnolog og administrerende direktør Julia Lahme inntar scenen og med sitt innsiktsfulle trendforedrag guider hun publikum gjennom fremtidens mest avgjørende trender, og gir innsikt i hvordan vi vil reagere på AI, hvor mye miljøet påvirker oss, og hva som skjer med vårt forhold til hjemmene våre, mote, kroppene våre, helse og alder.

Presentasjonen gir innsikt i hva kundene vil kreve – og hvordan vi best kan møte dem der de skal

13.00 – 13.30 | Live shopping – en strategisk game changer for detaljhandel | Benjamin L. Henriksen, administrerende direktør og spesialist på live shopping, Let’s Go Live

I dette foredraget vil du lære hvordan live shopping har blitt en strategisk del av bedrifter som Elgiganten, Normal, Smukfest og Babysam på rekordtid, og ikke minst hvorfor og hvordan det også rimer med detaljhandelsmarkedsføring – for gjennom imponerende seertider, ville engasjementsrater og ikke minst flotte salgstall kan du tilfredsstille både forbrukere og leverandører i beste sendetid.

Benjamin tar ikke bare publikum med opp i det strategiske helikopteret, men gir også mange gode tips og triks på det taktiske nivået, slik at du kan gå hjem med en full verktøykasse for live shopping og tenke: «Hvorfor i all verden går vi ikke live ennå?»

14:00 – 14:30 | Hvordan bli kjent med og knytte kontakt med kundene dine [ENG] | Jill Hawkins, futurist, mote x helseforsker

Det handler om én ting: hvordan man bygger en reell forbindelse mellom hva kundene trenger og hva du tilbyr – ved å utnytte kultur, trender og enkel menneskelig innsikt.

Jill Hawkins ser på det grunnleggende om kreative trender og innsikt: hvordan man bruker dem på en smart, relevant og seriøs måte, og hun vil dele klare, kreative måter å forstå kunder på – uten å betale for dyr research eller sende ut kjedelige spørreundersøkelser. I stedet handler det om å stille de riktige spørsmålene på en måte som føles naturlig og få ærlige svar – nyttige for deg og morsomme for dem. Fordi poenget er at det å kjenne kunden handler om å knytte mennesker sammen – ikke blindt å følge trender.

15:00 – 15:30 | Retailment - Gjør shopping morsomt igjen [ENG] | Stefan Nilsson, trendekspert, journalist og gallerist

Hvordan kan humor, kreativitet og ukonvensjonelle opplevelser bidra til å få kunder tilbake til butikkene? Den svenske trendjegeren og journalisten Stefan Nilsson vil utforske dette spørsmålet ved å dele en rekke inspirerende og underholdende eksempler fra hele verden der detaljhandlere gjør shopping til en morsom og minneverdig opplevelse. Oppdag hvordan naturtro robothester, brødskulpturer og unike arrangementer som hundeportretter kan tiltrekke seg kunder. Og lær hvordan lek, latter og overraskelse er effektive verktøy for å revitalisere detaljhandelen og skape attraktive handleopplevelser som inspirerer og engasjerer forbrukere.

Programoversikt tirsdag

10:00 – 10:30 | E-handelstrender 2025 | Anna Matthiesen, partner i Vertica

Kom og hør når Anna Matthiesen presenterer de største og mest banebrytende digitale trendene og forbrukertrendene akkurat nå – selvfølgelig krydret med massevis av ferske eksempler fra livsstils- og interiørbransjen!

Presentasjonen vil introdusere deg for nye trender og konsepter som «Fearnomics», «Speed ​​is Key» og «What Matters Most», og publikum vil få et innblikk i endringene som vil påvirke både forbrukere og bedrifter i årene som kommer.

11:00 – 11:30 | Gjør deg klar for høst-/vintersesongen 25/26 | Mette Lykkegaard From, trendredaktør, pej gruppen

13:00 - 13:30 | Gå ut av krisen og inn i din fremtidige karakter | Anne Skare Nilsen, universell futurist

Interiørbransjen har lenge speilet seg i trender og konkurrenter – men ikke i seg selv. Det er på tide å vende blikket innover og gjenoppdage det bare du kan. I en fremtid der algoritmer forutsier smak og stil, handler det ikke om å holde tritt – men om å tre inn i karakter. Du må kunne stå sterkt i deg selv mens du gjenskaper og fornyer deg selv. Det er akkurat det naturen gjør hver vår.

14.00 – 14.30 | Forbrukertrender og handel | Louise Byg Kongsholm, trendforsker hos pej gruppen

Relatert innhold

15.07.2025Designbase.no

Innsikt og synspunkter fra Formlands Speak Up-scene

14.07.2025Designbase.no

Norsk Designfestival

08.07.2025Designbase.no

Et nytt perspektiv på mote og tilbehør

08.07.2025Designbase.no

Ta en designtur i Paris

08.07.2025Designbase.no

Vi må skape en sterk helhetlig opplevelse

04.07.2025Designbase.no

En stadig mer bærekraftig Salone

02.07.2025Designbase.no

En kreativ scene i bevegelse

01.07.2025Designbase.no

SaloneSatellite 2026: En invitasjon til neste generasjon designere

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023