Hold deg unna Facebook

Skal du lykkes med salg på sosiale medier må det investeres både tid og penger. Og å la en tilfeldig ansatt ta seg av SoMe-strategien er en stor feil, mener Digital Director i Operate, Benjamin Rud Elberth. Han snur ting litt på hodet sammenlignet med mange andre eksperter, og slår fast at det er vanskelig å lykkes på sosiale medier, at det krever mye innsats og ikke skjer over natten. "Og hold deg unna Facebook, med mindre du vil ofre det som trengs", sier han.

Foto: 123RF.com

Ingen vil noen gang be bedriftens yngste ansatte delta i Debatten med Clement Kjersgaard på DRTV for å diskutere situasjonen i frisørbransjen uten medietrening, uten å ha stått foran et kamera før, uten å vite hvem mottakeren er og uten å ha alle fakta på plass. Det er like feil og en kjempefeil som mange gjør, å be salongens yngste medarbeider om å være SoMe-ansvarlig uten faglig opplæring, uten annonsekroner og uten egentlig å kjenne mottakeren – og så forvente salg. Det mener Benjamin Rud Elberth, digital direktør i Operate.

«Sosiale medier fungerer i forhold til å flytte både folk og salg; hvis du gjør det ordentlig», slår han fast, og Benjamin Rud Elberth vet hva han snakker om, for han har vært med i sosiale medier siden spede begynnelse for 15 år siden, og han har bidratt til å flytte både holdninger og politiske stemmer med sosiale medier.

Benjamin Rud Elberth, digital direktør Operate. Foto: Operate

Men han mener at tilnærmingen til sosiale medier er helt feil fra manges side, både små forhandlere og større bedrifter. «Sosiale medier er den eneste kommunikasjonsdisiplinen man hodeløst kaster seg ut i eksperimentelt uten å kjenne verken mottakerne eller fakta. Her er det lov å be naboens fetter, som en gang startet en Facebook-gruppe, om hjelp. Men det er ikke godt nok, og resultatene er en nasjon av døde Facebook-sider som ikke gjør noe godt for noen», fastslår Benjamin Rud Elberth, som legger til at man for inspirasjon kan ta en titt på selskaper som f.eks. Matas og de store supermarkedkjedenes tilnærming til sosiale medier, fordi de har knekt koden.

Opptre profesjonelt

Du kan enkelt få salg på sosiale medier, understreker Benjamin. Men de som lykkes kjennetegnes ved at de også har et annonsebudsjett og ikke minst er det de som har satt seg inn i algoritmene i forhold til å bygge profilen.

«Du må huske på at på sosiale medier er ikke konkurrenten salongen rundt hjørnet. Konkurrentene er de store nasjonale og internasjonale selskapene. Det er merkevarespesialister som Jesper Buch, og det er spesialister på digital markedsføring som Christian Arnstedt som ikke gjør noe annet 24/7. Det er de du er i konkurranse med”.

Benjamin Rud Elberth understreker også at det absolutt ikke er for å skremme noen fra å selge varer på sosiale medier, men på den annen side mener han det er viktig å erkjenne at sosiale medier er profesjonelle verktøy som er vanskelige å bruke, og at det krever både tid til å gjøre deg kjent med dem og utvikle profilen, og penger til å støtte utviklingen.

Hold deg unna Facebook

De aller fleste frisører jobber først og fremst med Facebook som et sosialt medium, men Benjamin råder små og mellomstore bedrifter til å ikke hoppe på Facebook men heller prøve Instagram, som også eies av Meta slik Facebook er.

«Instagram er ganske enkelt den enkleste plattformen for å få frem et budskap. De store selskapene har funnet ut av det, men de små og mellomstore butikkene og selskapene har ikke helt oppdaget det ennå».

Skal du selge noe via Instagram er det relativt enkelt å ta et bilde, legge det ut og trykke «boost post», slik at du kan sende noen annonsekroner etter innlegget. Så kan du senere utvikle bruken av hjul og historier og gjøre den mer avansert.
«Hvis du må jobbe med Facebook, er det allerede avansert fra begynnelsen. Du må bygge Facebook-siden skikkelig, forstå algoritmene i både bilde og tekst, du må produsere et bilde og en tekst til algoritmene og på riktig språk og bruke avansert annonsering, og det er langt vanskeligere enn Instagram» forklarer Benjamin, som mener at dersom man ikke har jobbet med Facebook før, krever det minst 10 timers opplæring for å komme til det punktet hvor man faktisk kan flytte et salg.

"Så egentlig er det relativt katastrofalt at så mange små og mellomstore bedrifter bruker Facebook som sin SoMe-kommunikasjonsplattform. For hvis du ikke har lest deg opp på det, er det som å prøve å kjøre bil uten førerkort. Det går bra noen ganger, men plutselig begynner man å lure på at det er så mange spøkelsesbilister på veiene...».

Han mener at noe av problemet er at vi alle tror vi har full kontroll over Facebook fordi vi har vært medlem av en gruppe. Men å bruke plattformen for salg er noe helt annet”.

Han påpeker også at det er nok av kurs. For rundt 5000 DKK kan du få faglig opplæring i hvordan du jobber med Facebook, og det er godt brukt for selskapet fremfor å bruke tre år på å prøve deg der du ellers kunne solgt varer.

Selvstudium er et annet alternativ, men også det tar tid. Hvis du vil ha det, opplyser Benjamin at det tar 10 sekunder å google «Facebook algorithms and Benjamin Rud Elberth». Og har du tid kan du lese alt om algoritmer for både Facebook, Instagram, LinkedIn og YouTube.

«Materialet kan lastes ned helt gratis og det ligger tusenvis av eksperttimer bak. Det er min måte å nå ut til bedriftene på», fastslår Benjamin, som også advarer, for går man inn i det vil det fremstå både kryptisk og vanskelig. Men; det er en nødvendighet.

Det handler om tankegangen

Skal man venne seg til å bruke sosiale medier profesjonelt, handler det om tankegangen, sier Benjamin, og mener man bør starte med å anta at man ikke vet noe og ta utgangspunkt i det.

  • Velg kanalen du vil jobbe med
  • Bygg profilen riktig
  • Lag innhold som passer til algoritmene og teknikken
  • Lag salgstrakter som leder forbrukeren inn i butikken

TikTok er også et mye omtalt sosialt medium. Men Benjamin mener man i utgangspunktet som liten eller mellomstor butikk eller bedrift bør holde seg unna. Blant annet. fordi det er et relativt nytt medium, som så langt bare noen få har knekt koden for å annonsere på. Men hvis du vil hoppe inn i det, må du gå inn med et byrå som er eksperter på TikTok.

«Hvis du ønsker å være på TikTok, må målgruppen være 15-20-åringer. Men selv om målgruppen har rett, er det svært tvilsomt om den lokale skoforhandleren kommer seg gjennom nettet av merkevarebygging i verdensklasse fra verdens største merker på TikTok».

Skal Benjamin rangere de sosiale mediene etter hva som er lettest å gå til, står det:

  • Instagram
  • YouTube
  • Facebook
  • TikTok


Til slutt slår han fast at kun én prosent av alle profiler på sosiale medier er bygget riktig med riktige algoritmer. Derfor mener han det trengs en dyktig konsulent eller et byrå dersom du som frisør eller leverandør vil gjøre det skikkelig på sosiale medier.

Hans råd til ledelsen i selskaper som ønsker å jobbe med Facebook er:

gi SoMe-ansvarlige skikkelige arbeidsforhold; ressurser, annonsekroner og opplæring, og vær klar over at jo mindre forståelse du har for sosiale medier, jo lettere tror du det er å jobbe med.
Og til de ansvarlige for SoMe står det:

  • Gjør deg kjent med hvordan det fungerer
  • Søk profesjonell hjelp
  • Søk råd fra noen som har erfaring med salg på Facebook

Relatert innhold

22.04.2024Designbase.no

Keramisk popkultur

18.04.2024Designbase.no

Rosendahl Design Group oppnår B Corp-sertifisering

08.04.2024Global Design Partner

Sponseret

Fra resirkulert plast til slitesterke og multifunksjonelle produkter

05.04.2024Designbase.no

BoConcept får en internasjonal toppprofil

04.04.2024Witt A/S

Sponseret

iRobot introduserer ny prisvennlig 2-i-1 basisrobot: Roomba Combo Essential

26.03.2024Designbase.no

Iittala avduker ny logo og font

25.03.2024Designbase.no

Se opp for den franske antiavfallsloven

22.03.2024Designbase.no

EuroCIS 2024 ble avsluttet

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023