Hadeland Glassverk fra 1762 har historisk sett vært Norges viktigste leverandør og produktutvikler innen belysning.
–Vi produserte parafinlamper og ulike kupler til gasslamper før elektrisiteten kom til Norge i 1902. Fra den gang og frem til i dag har vi vært den viktigste produsenten av glasskupler og –lamper til offentlige og private bygg i Norge, forklarer glasskunstner og designsjef Maud Gjeruldsen Bugge.
–Vi ønsket å revitalisere belysning, og med en samlet entusiasme fra eier, markeds– og salgsavdeling samt vår designavdeling om ideen å produsere lamper for privatmarkedet, blir 2019 året hvor vi satser for fullt. Hadeland Lights er etablert med Anette Patrocollo som salgsdirektør.
Maud forteller at de valgte ut 19 spennende former fra arkivkolleksjonen, alle modellene er basert på særpreg og kvalitet.
–Jeg har designet krystallkulene som fås kjøpt i et utall farger og mønster.
Er det noen lamper med spesielle historier?
–Vi har veldig mange prosjekter og lamper vi er veldig stolte av. Lysekronen i Operaen i Oslo ble skapt i samarbeide med arkitektkontoret Snøhetta og var både morsomt, krevende og lærerikt å jobbe frem. Rekonstruksjon og reproduksjon av lysekronene i Pauluskirken er et annet spennende prosjekt samt det å utvikle Sandvikalykten, utebelysningen langs den nye elvepromenaden i Sandvika, Bærum.
Alle lampene produseres for hånd på Hadeland Glassverk
–Det er en krevende jobb og veien fra tegning til ferdig lampe ut i butikk er omfattende.
Først tegnes produktet av en av våre designere, deretter lages blåseformer i tre av vår dyktige snekker. Så går jobben videre til glassblåserne. Etter at lampen er ferdig blåst skal de sorteres, slipes, vaskes og pakkes.
Produksjonen av lamper ved Hadeland Glassverk i dag er så og si den sammen som for 250 år siden.
Hva tilfører belysning med glass til et rom?
–Belysning i et rom kan ha alt å si for om rommet skal oppleves på en «god» måte. Som eksempel vil jeg nevne lysekronen i Operaen i Oslo. Den har flere funksjoner som hovedlyskilde, samtidig er den et avgjørende akustisk element og i tillegg en viktig kunstnerisk utsmykning i salen.
Farget glass påvirker stemningen på en annen måte enn klart glass
–Farget glass i belysningssammenheng kan ha flere funksjoner. Fargen vil påvirke lyset som en stemningsskaper og fargen vil fremheve lampens form.
Maud og Hadeland Glassverk har dekorert flere steder med sine lysdesigns.
–Til Hurdalen rådhus har jeg laget lysekronen til foajeen i bygget. Lysekronen veier ca 700 kg, den er 2 meter i diameter og har 600 krystallformede kongler.
Lys og glass, to fantastiske elementer – hvordan er det å skape med «transparente» materialer?
–Jeg elsker å skape i glass, det er et fantastisk materiale, glovarmt, glødende oransje, flytende, bløtt, stivt, hardt og kaldt. Glass som materiale inneholder alle ytterpunkter. Samarbeidet mellom design og dyktige fagfolk gir en fantastisk følelse av et team som fungerer som et orkester hvor alle vet sin plass og hvor vi spiller sammen, avslutter Maud Gjeruldsen Bugge.