Formland Autumn 2025: Uttalt utstillertilfredshet understreker messens relevans
Kjøpende entusiasme, optimisme og en god atmosfære preget årets utgave av Formland Autumn, som fant sted på MCH Messecenter Herning fra 17. til 19. august. Dette ifølge messens utstillere, som også fremhever den fortsatte viktigheten av personlige møter. Innkjøperne på messen rapporterer også om fruktbare dager.
Foto: MCH/Tony Brøchner
Formland stengte dørene i går kveld etter en vellykket messe. Totalt 7027 besøkende fra 22 land besøkte messen, og mer enn 400 merker og et omfattende forelesningsprogram dannet de sentrale hjørnesteinene i Formland Autumn.
Inspirasjon og nettverksdimensjonen er sentrale elementer på Formland, og nettopp det som bidrar til at messen tilbød noe for alle. For Boozt, som deltok på messen med fire internasjonale innkjøpere, var det summen av de mange mulighetene som sikret suksessen.
«Vi har vært her alle tre dagene, og det har vært en virkelig god opplevelse – Formland er en fantastisk messe med mange mennesker og mange sterke merkevarer. Vi kom for å møte noen av leverandørene våre og for å finne nye merkevarer for virksomheten vår, og begge deler har vært vellykkede – vi drar hjem med mange nye forbindelser og mye kunnskap om nye trender og merker som vi gjerne vil samarbeide med. Formland er en god måte for oss å møte nye mennesker og lære om nye merkevarer, og det er derfor messen er obligatorisk for oss», forklarer Boozt-innkjøper August Rossander. Og han og hans tre Boozt-kolleger flyr ikke hjem før onsdag, ettersom ytterligere møter med leverandører er planlagt i kalenderen for å få mest mulig ut av oppholdet.
Fra Nuova Nostagia trendzonen. Foto: Pia Finne
Georg Sørensen, administrerende direktør i MCH A/S, understreker den unike atmosfæren på messen og fremhever Formlands spesielle rolle som et samlingspunkt.
«Formland har nok en gang vist hva som skjer når tradisjon og innovasjon går hånd i hånd med næringsliv og fellesskap. Dagene har bydd på optimisme, og atmosfæren i hallene våre har bekreftet at det personlige møtet aldri går av moten. Tvert imot er det grunnlaget som skaper relasjoner, tillit og forretninger – og driver samarbeidet fremover», sier Georg Sørensen og understreker:
«Det er gledelig at både etablerte og nye utstillere har nytt positivt av messen, og at både de og kjøpere fremhever Formlands evne til å inspirere og skape både handel og nye og styrkede relasjoner.
Fornøyde utstillere
Blant utstillerne er tilfredsheten med messen også uttalt. Og for Peter Maae Jensen fra aida var denne messen en bekreftelse på at det er behov for en messe som Formland.
«Etter messen i august var jeg ærlig talt skeptisk til 2024, men denne messen bekreftet at det er behov for en messe der besøkende kan bli inspirert. Vi er veldig fornøyd, og vi har hatt en fantastisk messe med mange besøkende og godt salg.»
Fra Nuova Nostagia. Foto: Pia Finne
Society of Lifestyle sier: «Mange har vært forbi standen vår – både nye, potensielle og eksisterende kunder – så vi er veldig fornøyde. Og med den store interessen fra de besøkende har vi nettopp fått bekreftet at det å møte kunder personlig er superviktig og aldri må gå av moten. Vi er mennesker, og vi lever av å møtes, og noen ganger oppstår det bare en spesiell energi og et godt forhold når det skjer – og derfor har messeformatet en klar begrunnelse. Digitale løsninger tilbyr ikke det samme, og vi har vært veldig glade for å møte kundene våre i øyehøyde igjen her på Formland», bemerker Klaus Juhl Pedersen, administrerende direktør i Society of Lifestyle.
Design Hub Denmark vakkert og lovende fra land
Årets Formland Autumn huset også den første utgaven av det nye konseptet Design Hub Denmark. Konseptet, lansert i samarbeid med Dansk Mode & Textil og en bred rekke partnere, er en klynge av interiør- og livsstilsmerker som sammen og gjennom Design Hub Denmark inviterer kunder, kjøpere og influencere fra Danmark og utlandet med mål om å gjøre et besøk på Formland ekstra attraktivt.
Fra Design Hub. Foto: MCH/Tony Brøchner
«Initiativet var en stor suksess», sa både Formlands prosjektleder Flemming Andersen og Morten Dybro fra Dansk Mode- & Tekstils, som er svært fornøyde med initiativet, som tiltrakk seg besøkende fra en rekke land. De fikk omvisninger på messen, besøkte bedrifter og fikk muligheten til å nettverke på mange forskjellige måter. Underveis ble det uttrykt stor entusiasme for konseptet, som kontinuerlig tilbød ulike arrangementer som styrket eksisterende bånd og ikke minst skapte nye og lovende relasjoner.
Forelesningsprogrammet ble en hit
Formland Høsten 2025 tilbød også et ambisiøst forelesningsprogram som inkluderte ledende foredragsholdere som arkitekt og livsstilsekspert Kristine Virén og forfatter og livsstilsekspert Julia Lahme, samt trendekspert Stefan Nilsson.
På messen var det ulike trenduniverser, inkludert Nuova Nostagia, skapt av Studio FlyHelsted.
Nuova Nostalgia er følelsen av kjærlighet, trygghet og lykke – en varm lengsel som forbinder fortid og nåtid med en moderne vri. Dette er ifølge Studie Flyhelsted, studioet bak trendsonen.
Trendekspert Stefan Nilsson på Speak Up-scenen. Foto: Pia Finne
I en verden preget av forandring og usikkerhet, skaper denne lengselen et rolig pusterom. Vi søker stabilitet i det gjenkjennelige, det ekte og det nære. Vi dyrker tradisjonene og de gamle dydene som binder generasjoner sammen. Spiskammerset fylles og lindrer våre bekymringer – det gir trygghet og en følelse av fellesskap i å være forberedt. Vi vender blikket mot lokalene, der bærekraft og kvalitet får ny verdi.
Tankene bak konseptet
Stilen er klassisk og romantisk, med et drømmende preg av eventyr og poesi. Naturen inviteres inn, og julen klinger frem med engleaktige lyder og varme hjerter.
Dørene står åpne til den store spisestuen – et rom i dype toner av ro og balanse. Julebordet er dekket som et snødekt landskap i hvite nyanser, i vakker kontrast til de varme omgivelsene. Her oser personlighet og historie, og alt er lagt til rette for samvær og feiring.
Kjøkkenet, skjult bak lyse gardiner, gir en ramme for tilstedeværelse og ettertanke. Her møtes generasjoner i gleden ved å skape med hendene – et rom fritt fra den digitaliserte hverdagen. Det analoge og sensuelle gir mental ro og feirer bruddet og skaperkraften. En direkte forbindelse til drivhuset og naturen gir oss en jordnær forbindelse – og åpner for en dypere respekt og kontakt med plantenes kraft.
Fra Nuova Nostalgia. Foto: Pia Finne
Fargene er dype og mettede og skaper en følelse av å være innhyllet. Materialene spenner fra myk fløyel til rå sisal og rotting. Mønstrene inkluderer blonder, broderi anglaise og overdådige blomster – som pryder både tekstiler og tapeter. Former og silhuetter er runde og myke, med kontraster fra 80-tallets skarpe linjer. Inspirasjonen har en tydelig nerve fra Sør-Europa – med røtter i det klassiske Italia.
«Nuova Nostalgia er ikke en flyktig stemning – det er en genuin lengsel etter en tid vi husker som enklere og lykkeligere. Vi omfavner verdier som autentisitet og ærlighet og finner ro i det kjente og varme.» Studio Flyhelsted
Stelton vant Formland-prisen
Stelton vant endelig årets Formland Design Award Høst for selskapets kullsyremaskin, Brus.
Stelton vant Formland Design Award. Foto: MCH/Tony Brøchner
Messen er tilbake med vårutgaven 25.–27. januar 2026. Les mer på formland.dk.
aida Confetti. Foto: Pia Finne
Fra FunNordic. Foto: Pia Finne
Fra Eurotex. Foto: Pia Finne
Fra Lübech Living. Foto: Pia Finne
Fra trendsonen Nuova Nostagia. Foto: Pia Finne
Fra trendsonen Nuova Nostagia. Foto: Pia Finne
Fra trendsonen Nuova Nostagia. Foto: Pia Finne
Fra trendsonen Nuova Nostagia. Foto: Pia Finne
Fra trendsonen Nuova Nostagia. Foto: Pia Finne
Fra Spectrum. Foto: Pia Finne
Fra Medusa Copenhagen. Foto: Pia Finne
Fra Cosmo Royale. Foto: Pia Finne