Fire megatrender vil øke kompleksiteten for bedrifter i 2025
Fire megatrender rundt handel, teknologi, klima og arbeidsmarked øker usikkerhet og kompleksitet for bedrifter, mens geopolitisk uro og regionalisert globalisering stiller nye krav til strategisk tilpasning og smidighet.
Foto: AON
Fire megatrender rundt handel, teknologi, klima og arbeidsmarkedet øker usikkerheten og kompleksiteten for danske selskaper, mens geopolitisk uro og regionalisert globalisering stiller nye krav til strategisk tilpasning og smidighet. Dette vises i Aons «Client Trends Report 2025» (2025 Client Trends Report), som peker på at kunstig intelligens, endrede forsyningskjeder og klimaendringer er sentrale utfordringer og muligheter.
Jens Erik Nielsen fra Aon Danmark fremhever tre strategiske fokusområder for nordiske selskaper: en verdibasert tilnærming med fokus på bærekraft og etikk, robuste og fleksible forsyningskjeder, og økt innovasjon i kundereisen og digitale økosystemer. Bedrifter må prioritere smidighet og integrert risikostyring for å navigere i den nye globale virkeligheten og håndtere klimarisikoer, som i 2024 forårsaket rekordstore økonomiske tap globalt.
Rapporten, publisert i mai, fremhever hvordan samspillet mellom handel og teknologi forårsaker endringer i globale forsyningskjeder samtidig som nye risikoer oppstår innen cyber og regulering. Kunstig intelligens (KI) kan spille en sentral rolle i å håndtere disse endringene, ettersom KI transformerer arbeidsmarkedet gjennom endrede kompetansekrav og nye HR-prosesser. I tillegg påvirker klimaendringer og hyppige geopolitiske endringer både tilgangen til riktig arbeidskraft og stabiliteten i eksisterende forsyningskjeder.
Tre strategiske fokusområder for nordiske selskaper
Jens Erik Nilsen, leder for Aon Global Risk Consulting hos Aon Danmark, peker på tre strategiske fokusområder for nordiske selskaper som ønsker å styrke sin posisjon i det nye globale landskapet:
Verdibasert tilnærming:
En verdibasert tilnærming der bærekraft, etikk og åpenhet blir konkurranseparametere som samsvarer med EUs politikk og forbrukernes forventninger. I tillegg legger de nye generasjonene i arbeidsmarkedet ofte vekt på å være ansatt i selskaper der det er mer fokus på samfunnsansvar og selskapenes formål.
Robuste og fleksible forsyningskjeder:
Investering i robuste og fleksible forsyningskjeder med vertikal integrasjon, styrkede regionale partnerskap og dobbel sourcing av strategiske råvarer for å redusere sårbarheter og avhengigheter.
Innovasjon:
Økt fokus på innovasjon gjennom hele kundereisen som går utover selve produktet og også inkluderer kundeopplevelsen, nordiske tjenestemodeller og intelligente digitale økosystemer for ikke bare å konkurrere på volum og lave produksjonskostnader.
Jens Erik Nielsen understreker behovet for handling og sier at «Bedrifter må forlate forestillingen om stabilitet og i stedet fokusere på smidighet for å navigere i den nye verdensordenen. Dette krever en integrert tilnærming til risikostyring, der bærekraft og innovasjon går hånd i hånd med robuste forsyningskjeder og en verdibasert forretningsmodell.»
Han fremhever også den økende betydningen av klimaendringer for næringslivet: «2024 var det varmeste året noensinne, og økonomiske tap fra naturkatastrofer nådde over 2500 milliarder danske kroner globalt. Derfor må bedrifter intensivere arbeidet med klimatilpasning og integrere klimarisikoer i sin strategiske planlegging for å beskytte ansatte, eiendeler og ikke minst samfunnet de er avhengige av for å fungere.»
Ifølge Aon er det avgjørende for danske og nordiske bedrifter å bli enda bedre til å forstå og håndtere de komplekse sammenhengene mellom globale megatrender, geopolitisk uro og regionale forhold for å bedre beskytte sine eksisterende aktiviteter, samtidig som de utnytter mulighetene som oppstår.
Dette krever sterkt strategisk lederskap, investering i data og analyser, og kontinuerlig og rask tilpasning til nye realiteter. Tillit og verdier, lokal forankring og robuste forsyningskjeder, samt rask innovasjon og utnyttelse av teknologiske muligheter vil være avgjørende for suksess.