Bransjen så fremover på Formland

Den 76. utgaven av interiør- og designmessen Formland ble avsluttet nå søndag, og de 394 utstillerne ble vist produktnyheter, inspirert og satt i nettverk med de 9000 fagfolkene fra 27 land.

De personlige dialogene sto i høysetet på Formland Høst 2022 – her på Frederik Bagger-standen. Foto: MCH/Tony Brøchner..

Utstillerne understreker nok en gang verdien av den personlige messedialogen i møtet med kundene, også i utfordrende tider. Messen trakk til seg flere utenlandske kjøpere enn forrige gang, og kjøpelysten fulgte over landegrensene.

9.042 tilreisende kjøpere, stylister, influencere og andre bransjefolk har besøkt de 394 utstillerne fordelt på 10 haller i MCH Messecenter Herning de siste fire dagene. I tillegg til sesongnyheter innen alt fra boligtilbehør og blomsterdekorasjoner til smakfulle produkter, kunne besøkende finne inspirasjon innen trendområder og en rekke topp-foredrag og workshops.

Blant utstillerne fremheves det at messemediet er en ideell plattform for personlige dialoger i en verden i endring.

– Vi trenger de store messene som Formland, og messen har gått bra for oss. Nettverksmessig betyr Formland mye – hele bransjen og så å si alle kjeder er samlet her, sier Peter Maae Jensen, administrerende direktør i aida, og han kompletteres av Jan Engelbrecht, administrerende direktør i Eva Solo:

– Vi kom med dempede forventninger på grunn av tilstanden i markedet og utviklingen i verden, men det er stor tro på fremtiden, og vi har møtt noen fantastisk positive kunder, så vi tror at det blir jul i år. Det har vært veldig, veldig fint.

Administrerende direktør i MCH A/S Georg Sørensen er glad for at utstillerne understreker verdien av det personlige møtet med kundene.

– Hver messe er noe spesielt. Også denne 76. utgaven av Formland, som ble gjennomført i en tid med mange endringer og utfordringer og en tid hvor verden virkelig beveger seg. Derfor er vi glade for de positive tilbakemeldingene, og som messeleder er jeg spesielt glad for bekreftelsen på styrken til messemediene, sier Georg Sørensen og er glad for at Formland igjen har vært rammen for utstillerne og besøkendes dialoger og virksomhet.

– Det skal rettes en stor takk for tilliten til utstillerne. Takk for at du nok en gang legger ned mye innsats og skaper en unik messe for de tilreisende fagfolkene.

Stor interesse blant de besøkende på messedagene på aida standen. Foto: MCH/Tony Brøchner..

Økt utenlandsinteresse fra 27 land
Formland ble besøkt av 653 utenlandske kjøpere fra 342 selskaper og har kommet sterkere tilbake med 50 % fremgang siden sist, noe som bekreftes av utstillerne som melder om økt utenlandsk interesse.

– Vi har fått en del nye tyske kunder og også flere franske som har prioritert Formland fremfor sin innenlandske messe, for her kan de få en perfekt oversikt over de danske merkene. I tillegg har vi fått nye kunder fra Island, England og Færøyene og selvfølgelig Norge og Sverige, sier Rachid Moula, administrerende direktør, H. Skjalm P., og det samme budskapet høres blant annet fra Birger Nielsen fra Present. Time Holland og Claus Pilgaard fra Chili Klaus ( jf. sitatboks, red.).

De utenlandske kjøperne er også spente, inkludert blant andre butikkeier Sonja Pimentel fra Hamburg, som har kommet til Formland i 20 år.

– Formland er min absolutte favorittmesse, og også i år har jeg gjort mange avtaler. Messen er ekstremt vakker og inspirerende, og jeg elsker atmosfæren her. Utstillerne gjør en innsats for å lage skikkelig fine stands, og det er alltid mange nye, spennende merker å utforske, sier Sonja Pimentel, som kompletteres av nederlandske AnneLinn Nilsen, eier av butikken Buren van de Buren ved Eindhoven.

– Det er første gang jeg er på Formland, og det er helt fantastisk. Vi skulle vært her i to dager, men måtte bli hele dagen. Messen byr på et mangfold av flotte merker. Jeg har vært på mange messer, men Formland er best – det er så mye forskjellig å se på, og kvaliteten på produktene er på topp. Det har blitt til alt for mange avtaler, sier AnneLinn Nilsen med et smil.
Formland fikk besøk av 9.042 mot 9.572 i februar 2022. Interiør- og designbransjen samles igjen på Formland våren 29.-31. januar 2023 i MCH Messecenter Herning.


Jan Engelbrecht, administrerende direktør, Eva Solo

– Det har vært veldig hyggelig. Vi kom hit med dempede forventninger på grunn av markedstilstanden og utviklingen i verden, men det er stor tro på fremtiden, og vi har møtt noen fantastisk positive kunder, så vi tror at det blir jul i år. Det har vært veldig, veldig fint.

– Det som betyr noe for oss er at det kommer kunder som har den rette innstillingen og tror at de kan selge varene. Det betyr mye at vi får se varene våre. Vi ønsker selvfølgelig å selge litt, men vi ønsker også å inspirere butikkpersonalet og vise hvordan produktene våre ser ut, hvordan de kan vises og hvilke verdier vi har. Og Formland er et flott sted for det.

Sasse Abildgaard-Roope, eier og gründer, rêve vert

– Jeg har gått direkte fra sist gang å være debutant på Creators Community til denne gangen å være utstiller og vinne prisen (kåret til Årets Produkt på Formland, red.). Dette er stort for meg og betyr mye for min virksomhet. Den store forskjellen fra forrige gang er at når folk kommer nå er det business, og allerede fra første dag har jeg fått bestillinger.

– Som utstiller kan Formland utvide nettverket ditt, du kan knytte noen virkelig gode kontakter som du kan bruke i etterkant. Du får også synlighet, og det er en gjenkjennelsesverdi. Jeg er full av positivitet og jeg kommer tilbake neste gang.

Birger Nielsen, administrerende direktør, Present Time Holland

– Jeg hadde skrudd ned forventningene fordi tiden er som den er, men det har gått bra og oppmøtet har vært bra. Det har vært større positivisme enn jeg hadde forventet, og det er tydelig at folk tror på fremtiden.

– Formland har fantastisk verdi for oss. Vi møter mange nye kunder på messen – i år ikke bare fra Danmark, men også fra land som Norge, Tyskland, Grønland og Færøyene. Alt i alt er messen en perfekt plattform for å stifte nye bekjentskaper.

– Formland betyr utrolig mye for oss med tanke på nettverksbygging og messen er viktig, ikke minst i trøbbel, når det er ekstra viktig at bransjen står sammen. Det personlige møtet er viktigere enn noen gang.

Claus Pilgaard, eier og gründer, Chili Klaus

– Det har gått bra på Formland. Vi har både fått nye kunder – og også møtt eksisterende kunder. Selv om du har kontakt via elektroniske medier er det viktig for butikken min å komme seg ut, snakke med folk, få litt relasjoner og erfaring.

– På Formland kan man kjenne på hva som skjer. Jeg kan personlig lære noe av andre, og jeg lærer mye av mine kolleger i bransjen. Det er mye kunnskapsdeling.

– Vi vil ut i verden, og hit kommer også utenlandske besøkende – og vi har fått nye, gode kunder i både Tyskland og England – det er vi veldig glade for.

Jesper Sommer, administrerende direktør, av Sommer

– Det er viktig for oss å være på Formland fordi vi møter forhandlerne her, men i tillegg møter vi også mange andre mennesker. Vi nettverker også med designere og kunstnere, og dette er helt unikt for oss – det kan vi ikke gjøre hjemme på vårt lille kontor i Nørresundby.

– Det helt spesielle med Formland er at det i tillegg til å være en salgsmesse er et giganettverksmøte for oss. Vi møter hundrevis av mennesker på standen vår og ute i korridorene når vi kommer rundt. Det kan gjøre noe for oss.

Jan Thormann, eier og konseptansvarlig, Trademark Living

– Formland gir meg muligheten to ganger i året til å opprettholde relasjonene mine til kundene mine. Det er her vi tar en god prat om ting og hverdagen, og hva vi kan gjøre for dem. Vi hjelper hverandre – det er viktig.

– Jeg viser dem noen nyheter, jeg dyrker det å være her som et fellesskap i interiørbransjen vår – det er viktig, og fellesskapet er det som skal ta oss videre. Det er viktig for meg å være her og jeg skal fortsette å være her.

Rachid Moula, administrerende direktør, H. Skjalm P.

– Formland er en superviktig messe for oss. Vi møter både kunder og kollegaer, og det betyr mye for oss – vi tror virkelig på Formland-konseptet. – Vi hadde snakket på forhånd om at vi ikke skulle forvente for mye fordi vi lever i en vanskelig tid for tiden, men vi har virkelig blitt positivt overrasket.

– Vi har fått en del nye tyske kunder og også flere franske som har prioritert Formland fremfor sin innenlandske messe, for her kan de få en perfekt oversikt over de danske merkene. I tillegg har vi fått nye kunder fra Island, England og Færøyene og selvfølgelig Norge og Sverige.

Peter Maae Jensen, administrerende direktør, aida

– Vi trenger de store messene som Formland, og messen har gått bra for oss. Nettverksmessig betyr Formland mye – hele bransjen og så å si alle kjeder er samlet her. Det er ekstremt viktig å være her og vise konseptet vårt.

– Det er vanskelig å gi samme inntrykk digitalt. Og jeg er enig med Georg Sørensen (daglig leder i MCH A/S, red.) i at han har helt rett når han sier at det personlige møtet aldri går av moten. Vi ønsker også den nye Event Zone hjertelig velkommen i hallen vår (Hal G, red.). Det har gjort hallen mye mer levende og tiltrekker seg noen andre besøkende enn før – inkludert influencere.

Michelle Bergø, salgssjef Rosendahl Design Group

– Formland er viktig for oss fordi alle våre kunder er samlet her, og jo flere utstillere som kommer, jo større insentiv er det for kundene å komme.

– Formland gir oss muligheten til å vise produktene våre til kundene våre i et stort miljø, og det betyr mye for oss. Her kan vi presentere betydelig mer enn vi kan frakte rundt i en koffert til kundene.

– Det har gått veldig bra, og det er mange solskinnshistorier – for det første har vi på kort tid nådd mange kule og fantastiske kunder. Ogselv om flere føler litt gjørme i markedet, tror alle at det blir jul tross alt.

Christina Hembo, smykkedesigner, Christina Jewelry & Watches

– Det var kult, unikt og kjempegøy å introdusere vårt nye samarbeid med Anders Blichfeldt, som har opptrådt på standen vår hver dag. Anders og jeg har laget en ny smykkekolleksjon designet av meg, basert på Anders sine sanger, og den har fått en kjempefin mottakelse her på Formland.

– Vi er blant annet her på messen fordi vi ønsker å være pionerer og vise smykkebransjen at det faktisk er en veldig god idé å være på Formland. Vi har i alle fall blitt veldig godt mottatt, og det har vært en stor glede å være her.

– Formland kan potensielt bli den sentrale messen for oss. Det er en virkelig god messe, som skiller seg ut nettopp fordi den omhandler mange ulike produktgrupper – ikke bare interiør, men også mye annet innen design og livsstil.

Nis Klamer, medgründer og CMO, Poster og Frame/Dialægt/Tilbudsplakat

– Det er viktig for oss å delta på Formland, fordi vi kan være med å teste produktene ut sammen med våre B2B-partnere. Så for oss er det både å introdusere nyheter, men samtidig å videreutvikle noen av produktene våre.

– Det vi har fått ut av å stille ut på Formland er mye god respons, det er god kommunikasjon med våre eksisterende B2B-partnere og samtidig også å kunne etablere nye, mulige samarbeid med mange ulike personer fra bransjen.

Katharina Brøndmo, kommersiell direktør, Jonathan Adler

– Vi har spurt kunder og prospekter på markedet, og de har fortalt oss at det virkelig er stedet hvor mange butikker kjøper.

– Jeg er virkelig imponert – det har vært en fantastisk messe for oss å kunne introdusere merket vårt på for første gang. Jeg har ikke vært her før så jeg var ganske spent på å se hvordan det ville bli og Formland har for så vidt levd opp til forventningene våre - vi er spente på messen og håper at vi er her neste gang.

Relatert innhold

30.04.2024Designbase.no

Messe Frankfurt tilbyr gratis online arrangementer for alle

29.04.2024Designbase.no

Kay Bojesen inspirerer på Roskilde

18.04.2024Designbase.no

Rosendahl Design Group oppnår B Corp-sertifisering

16.04.2024Witt A/S

Sponseret

Witt A/S overtar distribusjonen av Aiper kabelfrie bassengroboter i Norden

08.04.2024Global Design Partner

Sponseret

Fra resirkulert plast til slitesterke og multifunksjonelle produkter

05.04.2024Designbase.no

BoConcept får en internasjonal toppprofil

04.04.2024Witt A/S

Sponseret

iRobot introduserer ny prisvennlig 2-i-1 basisrobot: Roomba Combo Essential

26.03.2024Designbase.no

Iittala avduker ny logo og font

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023