4 av 10 dansker følger bedrifter og påvirkere på sosiale medier

Instagram har overgått Facebook og er nå danskens primære plattform for å følge bedrifter og påvirkere. Men det kan være kortvarig, da TikTok er på sterk fremmarsj. Dette viser en ny analyse fra Dansk Erhverv.

TikTok er på fremmarsj. Blant de unge har andelen økt fra 14 til 32 prosent, og designbransjen bør utnytte dette.. Foto: 123rf.com

Nye tall fra Dansk Erhverv viser at 37 prosent av danskerne følger bedrifter eller påvirkere på sosiale medier. Dette er en liten økning fra fjoråret, hvor tallet var 34 prosent. Økningen drives spesielt av unge, der andelen som følger bedrifter og påvirkere har økt fra 57 prosent til 67 prosent. 

Instagram overgår Facebook 

Det mest populære mediet er Instagram, som 7 av 10 danske netthandlere bruker. Dermed har det billedbaserte mediet etter noen år på andreplassen nå overgått Facebook som plattformen flest brukere benytter for å følge bedrifter eller påvirkere. 

At Instagram og Facebook topper listen kommer ikke som en overraskelse for bedriftene, og det harmonerer godt med deres markedsføringsplaner. Det forklarer Mathilde Møller, konsulent i Dansk Erhverv og ekspert på sosiale medier: "Vår siste medlemsundersøkelse viste tydelig at bedriftenes markedsavdelinger bruker mest ressurser på Facebook og Instagram. Det er kjente plattformer som både de og brukerne kjenner til." 

 

Bedriftenes markedsavdelinger bruker mest ressurser på Facebook og Instagram.

Dansk Erhverv

TikTok er på fremmarsj 

Instagrams erobring av førsteplassen er langt fra det mest interessante i analysen, ifølge Mathilde Møller. Det som virkelig er interessant er TikToks enorme fremgang. Mediet er på kraftig fremmarsj og har på ett år mer enn doblet andelen av brukere som følger påvirkere eller merkevarer. Blant de unge har andelen økt fra 14 prosent i 2021, til 32 prosent i 2022, og nå 42 prosent i 2023, og dermed er TikTok nesten like populært som Facebook. "Det er ganske imponerende, spesielt når man tenker på all den negative omtalen TikTok har fått den siste tiden," sier Mathilde Møller og utdyper: "Denne utviklingen står også i kontrast til vår medlemsundersøkelse, som viser at bedriftene forventer å redusere budsjettet for TikTok." 

Undervurder ikke nyhetsbrevet 

Ikke overraskende spiller alder en stor rolle når det gjelder hvilke plattformer man bruker. Mens de unge er på Snapchat og TikTok, er barnefamilier på Facebook, og de eldre er interessert i nyhetsbrev. Faktisk mottar hele 60 prosent av de eldre nyhetsbrev fra bedrifter. Dette kan virke overraskende høyt, men det understreker en viktig poeng, forklarer Mathilde Møller: "Du skal ikke undervurdere nyhetsbrevet. Det er populært blant mange forbrukere, og for butikkene er det også en attraktiv kanal, siden man ikke påvirkes av økninger i annonse-/plattformpriser, og e-post gir deg også de ettertraktede førstepartsdataene." 

-PF 

Artikler

21.09.2023|Designbase.no

Nye steldeler i Koral Riflet Blonde

20.09.2023|Designbase.no

Skap stemning i butikkene: Bruk juletrenden i butikkene allerede nå

20.09.2023|Designbase.no

Juletrenden 2023: Bærekraftig eleganse og nyskapende design

19.09.2023|Designbase.no

Reduser strømavgiftene

19.09.2023|Designbase.no

Miniflagg for feiringen

19.09.2023|Designbase.no

Man må være nysgjerrig og nyskapende

Annonce

18.09.2023|Designbase.no

Mumiene på ski

15.09.2023|Designbase.no

Design ditt eget teppe

15.09.2023|Designbase.no

Når kundene spør om PFAS i stekepanner

14.09.2023|Designbase.no

Georg Jensen kjøpt av Fiskars Group

14.09.2023|Designbase.no

Lampe eller kunst

Annonce

13.09.2023|Designbase.no

Termokanne skapt med arv og innovasjon

12.09.2023|Designbase.no

Det første settet fra Höganäs på et tiår

12.09.2023|Designbase.no

4 av 10 dansker følger bedrifter og påvirkere på sosiale medier

11.09.2023|Designbase.no

Stage med myke former

08.09.2023|Designbase.no

En skulpturell gjenoppdagelse

07.09.2023|Designbase.no

Hver andre unge dansker mener det er akseptabelt å kjøpe kopivarer

Annonce

Udgiver

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023