Note designstudio åpner i København

Det prisvinnende svenske designstudioet Note har lenge jobbet med kunder over hele verden. Nå investerer Note i en enda sterkere global tilstedeværelse ved å åpne et helt nytt studio i Prinsessegården, en historisk bygning i sentrale København designet av Kay Fisker.

Det prisvinnende svenske designstudioet Note har åpnet et helt nytt designstudio i Prinsessegården i København. Foto: Note designstudie

Note har alltid strebet etter å jobbe uten grenser, både i kreativt arbeid og geografisk. Siden oppstarten i Stockholm i 2008 har Note kontinuerlig vokst og utvidet fokuset sitt. I dag består studioets team av rundt 20 personer som jobber med prosjekter over hele verden, fra designstrategi til arkitektur og møbeldesign.

«Hos Note har vi lenge snakket om og drømt om å kunne være til stede på mer enn ett sted. Men ideen om å åpne flere studioer, små satellitter som utvidelser av studioet vårt i Stockholm, har vært enklere i drømmen enn i virkeligheten. Vi ønsker fortsatt å være et studio, en gruppe, med felles mål. Det er viktig at vi kan opprettholde vår kultur, åpenhet og daglige samtaler med grupper på forskjellige steder rundt om i verden», sier Susanna Wåhlin, interiørdesigner og partner hos Note, samt arkitekten bak det nye studioet i København.

Fra Note Designstudie. Foto: Note designstudie

Hun sier at København åpnet seg som det første logiske og logistisk enkle stedet for de første satellittene i sitt slag. Note har et stort nettverk av partnere i København og samarbeider allerede med flere danske designmerker, blant annet Fritz Hansen, Audo, &Tradition, Bleo, Reform Kitchens og Kvadrat.København er og har lenge vært en innflytelsesrik designby, og denne posisjonen har blitt ytterligere styrket de siste årene, ettersom 3 Days of Design har blitt et av Europas viktigste designfora, og tiltrekker seg stadig flere utstillere og besøkende.

«Mange danske merkevarer har tatt ytterligere steg de siste årene og virkelig utviklet designbransjen og fortsetter å eie sin plass på den internasjonale scenen. Vi synes det er veldig interessant og vil gjerne være en del av den reisen videre», sier Wåhlin og fortsetter:

«Det at vi også jobber med design som strategi for bedrifter, inkludert arkitektur, interiørdesign og møbeldesign, betyr at vi har mye å tilby i dette markedet. Med en enda sterkere tilstedeværelse i byen vil vi komme nærmere våre danske kunder og nye potensielle internasjonale partnere, ettersom København er et globalt knutepunkt for design.»

Det nye designstudioet holder til i Prinsessegården, en modernistisk bygning i rød murstein, tegnet av Kay Fisker og bygget i 1956.

«Det fantastiske er at vi har klart å finne et sted i København som på mange måter ligner på vår beliggenhet i Stockholm. Arkitekturen er funksjonalistisk med store vinduer mot gaten. Det er viktig for oss å være synlige og ha kontakt med gaten og byen vi jobber i. Vi lette etter et sted med sjel, med en sentral beliggenhet i byen, hvor vi kan ha nærkontakt med folk. Det tok flere måneder før vi fant det, og det føles helt riktig for oss», sier Wåhlin.

Fra Note Designstudie. Foto: Note designstudie

De vakre veggene har mye patina som avslører alle faser og tider rommene har vært gjennom. Gulvene består av utsøkt plasstøpt terrazzo, som også er beholdt uendret. Note har latt det gamle være urørt, og kun installert sine egendesignede møbler som et ytre lag på dette fundamentet.

«Vi ønsket å utnytte rommets unike karakter med veggenes patina og den praktfulle takhøyden, og de store, fine vinduene hvor lyset kommer så vakkert inn. I tillegg har vi lagt til et lag med vår identitet, slik at det føles som om du kommer inn i Notes «hjem». Både vi som jobber der og gjestene våre må umiddelbart kjenne igjen Note i rommet.»

Alle møblene i rommet ble designet av Note sammen med diverse produsenter, med unntak av takbelysningen, som kommer fra Vibia, som Note samarbeider med på et strategisk nivå.

Totalt sett er det relativt få elementer i rommet. Et umiddelbart blikkfang er de karakteristiske skapene som Note designet for Haven, som har fått en sterk gul spesialfarge. De inneholder alle materialene Note jobber med daglig, så de fyller også en viktig funksjon. Grande-bordet, som Note designet for Fogia, er et arbeidsbord, og rundt det står Supra-stoler, designet for Ondarreta.

Fra Note Designstudie. Foto: Note designstudie

«For oss var det viktig at Notes identitet merkes i rommet, med et tydelig formspråk og en fargepalett som folk kan kjenne oss igjen i. Samtidig er følelsen varm, innbydende og generøs, slik at man kan flyte mellom ulike seter og funksjoner på en helt åpen måte. Vi ønsker å kunne ha åpne samtaler, så det var viktig å skape et åpent rom der vi alltid har musikken på og miljøet føles levende», avslutter Wåhlin.

Produsenter som Note samarbeider med og er synlige i bransjen:

&Tradition (tralle) Zero Lighting (krom gulvlampe)
Ondarreta (arbeidsstoler)
Fogia (Grande bord, Supersolid bord og Supersoft sofa)
Lammhults (Bau og Sunny lenestol)
Ariake (liten krakk og høy trekrakk)
Ogeborg (Line XL-teppe)
Vibia (bordlamper)

Foto: Note designstudie

Foto: Note designstudie

Foto: Note designstudie

Foto: Note designstudie

Relatert innhold

28.05.2025Designbase.no

Kvinnelig kreativitet i hjertet av Manhattan

27.05.2025Designbase.no

Klassisk design gjenskapt i nye materialer

27.05.2025Designbase.no

Note designstudio åpner i København

23.05.2025Designbase.no

Zoom inn på 3daysofdesign designambassadører

22.05.2025Designbase.no

Positivitet rundt den nye idd cologne 2025

21.05.2025Designbase.no

Formex styrker fremtidens designere

16.05.2025Designbase.no

Cook & Share: The art of entertaining

15.05.2025Designbase.no

Forbedret besøksopplevelse på Maison

Events

Se alt

Hold deg oppdatert med designbase.no

Få gratis innsikt i de nyeste produktene, trendene og tendensene, spennende intervjuer, temaer og spennende arrangementer.

Copyright 2023